Parlamentul European a adoptat directiva care prevede o transparentizare a salariilor la nivelul Uniunii Europene, ceea ce presupune ca salariile să fie „la vedere” pentru românii care își caută un job, încă din anunțul de angajare. Liderii UE au venit pentru prima dată în 2021 cu propunerea ca managerii să fie transparenți și să publice suma pe care sunt dispuși să o ofere unui candidat care aplică pentru o poziție vacantă.

Noua legislație va cere companiilor din UE să divulge angajaților informații utile pentru a compara salariile și a expune diferențe de remunerare între femei și bărbați, pe principiul bani egali pentru muncă egală. Platformele de recrutare din România au introdus deja de câteva luni această opțiune pentru angajatorii care postează anunțuri de recrutare.

„Vedem că joburile cu salariul postat au mai mulți aplicanți. Dar cred că e complicat, mai ales într-o perioadă inflaționistă unde ajustările salariale se fac o dată la două-trei luni, asta înseamnă că tu ca echipă de HR trebuie să revii asupra salariilor publicate. Cred că e mult mai ușor de aplicat directiva în piețe mature, unde toată lumea știe care e nivelul pentru cineva care a terminat, să zicem, o facultate de profil în IT”, a declarat pentru wall-street.ro Dragoș Gheban, Managing Partner la Hipo.ro.

Deocamdată, salariile sunt încă un subiect tabu, nu numai pe piața din România, dar și în cea din regiune. În legislația națională, Codul Muncii arată în mod clar că „salariul este confidenţial, angajatorul având obligaţia de a lua măsurile necesare pentru asigurarea confidenţialităţii”.

Ce efecte ar putea avea implementarea Directivei UE, care impune ca salariile să fie „la vedere”

Normele UE prevăd ca angajații și cei care îi reprezintă pe aceștia vor avea dreptul de a primi informații clare și complete despre grilele salariale individuale și medii, defalcate în funcție de gen. Secretul salarial va fi interzis, fără să existe clauze contractuale care să împiedice angajații să își divulge salariul sau să solicite informații despre aceeași categorie sau alte categorii de remunerare a angajaților. Specialistul de la Hipo.ro este de părere că România va implementa mai dificil această directivă, în contextul în care piața muncii este una dinamică, în care lucrurile se schimbă de la un an la altul foarte mult.

„Dacă devine obligatorie, pentru candidați e un pas în plus. Din păcate, însă, cred că multe companii românești vor avea de pierdut. Realitatea e că firmele, mai ales cele globale, au pachete de beneficii mai generoase (...) Cred că ce se va întâmplă mai curând ar fi o migrare mai mare a candidaților dinspre orașele mici din provincie pentru că sunt diferențe salariale foarte mari (...) Și atunci cred că pentru antreprenorii din orașele mici, unde ei au prețuri mici la servicii, vor fi forțați să-și ajusteze beneficiile și asta va duce la mărirea prețurilor și la o aliniere la nivelul întregii țări. Salariile mai mari implică și prețuri mai mari”, a adăugat Dragoș Gheban (foto).


Sursa foto: LinkedIn

Un studiu publicat de BestJobs în noiembrie 2022 arăta că procentul românilor interesați să știe salariul, în momentul aplicării la un job era de 98%. Dintre aceștia, 24% spuneau că ar prefera ca anunțul de job să menționeze măcar marja salarială, o formă de transparentizare acceptată și de 49% dintre recrutori, care considerau că este cea mai eficientă prezentare a salariului în anunțul de angajare. Totodată, analizele platformei de recrutare arată că anunțurile de angajare care postează salariul atrag cu 40% mai mulți candidați decât cele care nu le pun „la vedere”.

La finalul anului 2022, angajatorii cu cea mai mare deschidere către publicarea salariilor sunt cei din retail, servicii, transport – logistică, turism și construcții, iar majoritatea joburilor sunt din categoria entry level.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri