Ioan Mezei (foto), manager cu experienta vasta in companii precum Coca-Cola sau Orange, si care de mai bine de 14 ani conduce operatiunile locale ale producatorului german de motoutilaje agricole Stihl, face un exercitiu de imaginatie: cum ar fi sa preia “fraiele” unei companii de stat.
“Viziunea managerilor, dar si experientele si deprinderile de business acumulate in anii petrecuti in mediul privat pot fi aplicate cu succes doar in companiile mari cu capital privat. In companiile de stat aceasta strategie este extrem de greu de aplicat”, a declarat directorul general Stihl Romania. El a precizat ca in Romania nu pot fi indeplinite anumite conditii ce tin in special de actionariatul statului. Mai departe, institutiile publice devin ineficiente din cauza lipsei investitiilor din partea autoritatilor.

Ioan Mezei a mai spus ca o decizie politica nu este suficienta prin care aceste probleme sa fie schimbate, ci este nevoie de oameni bine platiti si motivati. “Pentru inceput autoritatile si mediul de afaceri ar trebui sa isi puna o singura intrebare: «la ce suntem noi ca tara mai buni si performanti decat restul statelor din regiune?» Iar raspunsul la intrebare ar putea fi o solutie pentru revitalizarea tarii si pentru identificarea unor posibile investitii in directia cea buna.”

De ce ar lucra, totusi, la o companie de stat


“Vad activitatea de manager intr-o companie de stat ca o provocare profesionala. La inceputurile carierei mele am lucrat o perioada in domeniul energetic, iar daca ar fi sa fac acest pas la stat, m-as orienta tot intr-o directie similara. Companii precum Transelectrica sau Electrica SA sunt numai doua nume in care cred ca poti sa faci performanta”, a declarat Mezei.

Imaginea Romaniei ca tara, mai proasta decat realitatea


Statul trebuie sa aduca investitori straini, iar ei trebuie stimulati, convinsi ca Romania este locul mai atragator decat in alte tari, crede reprezentantul Stihl Romania.

“Desi perioada de acum nu este propice pentru investitii, statul ar trebui sa faciliteze investitiile straine si sa le creeze companiilor interesate un climat de business favorabil, prin care sa vada Romania ca pe o oportunitate si nu un risc. Fara o viziune clara, vor mai trece ani de zile pana cand vom putea recupera terenul pierdut – asta daca nu va fi deja prea tarziu”, sustine Ioan Mezei, care considera ca mediul de business are inca un impact scazut asupra tarii.

“Exista studii despre strategia tarii pe termen lung, dar guvernele nu si-au asumat aceste programe din varii motive. Romania ar trebui sa isi aleaga un model strategic clar care sa aduca rezultate vizibile in urmatorii ani. Romania trebuie sa isi gaseasca un model de tara. Ce functiona in urma cu trei ani, astazi nu se mai aplica”, spune directorul general Stihl.

El a tinut sa dea exemplul orasului Oradea, campion la atragerea de fonduri europene, una dintre cele mai viabile optiuni de incepere a unui proiect, datorita finantarii acoperite in mare parte din bugetul Uniunii Europene.

“Oradea este unul dintre cele mai bune exemple de orase ale tarii, unde atragerea de fonduri europene a fost la cel mai ridicat nivel. Pana acum, in Oradea au fost atrasi circa 200 de milioane de euro. Exista loc de crestere in toate orasele tarii, fiecare distingandu-se printr-o industrie proprie sau oportunitati de dezvoltare”, a mai spus reprezentantul companiei specializata in productia de motoutilaje agricole.

De ce are nevoie Romania in acest moment

In opinia directorului general Stihl, statul ar trebui sa bugeteze investitii in mai multe domenii cheie precum cel al infrastructurii, in agricultura sau energie verde.

“Sunt domenii cu un potential foarte mare. Este aici cazul investitiilor in infrastructura, care ar putea ajuta intr-un fel cresterea investitiilor straine pe plan local, al agriculturii – un domeniu de viitor al Romaniei datorita terenurilor de calitate, dar si productia de energie verde/regenerabila – un alt sector care ar putea creste spectaculos prin investitii directionate si in aceasta directie”, a completat Mezei.

Ioan Mezei (49 de ani) are o experienta de peste 20 de ani in vanzari, marketing si management – intre 1993 si 1998 fiind director de vanzari in cadrul grupului Coca-Cola in Romania si Rusia. Dupa perioada petrecuta in cadrul companiei producatoare de bauturi racoritoare, managerul roman a lucrat pentru filiala locala a companiei de telefonie mobila Orange, unde a detinut functia de director national de vanzari, pentru ca din 1998 pana in prezent sa detina mai multe functii de conducere in cadrul grupului Stihl, unul dintre cei mai importanti producatori de motounelte agricole din lume.

Afacerile Stihl in Romania s-au ridicat la nivelul anului trecut la circa 25 de milioane de euro, grupul estimand pentru acest an un business in crestere cu cel mult 10%.

Piata totala a motoutilajelor agricole a stagnat in 2012 la un nivel de 120 de milioane de euro.

Principalii concurenti ai Stihl pe piata locala de profil sunt Husqvarna si Ruris Craiova.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri