La finalul anului trecut, familia Malideros a achizitionat de la Florin Radulescu cele doua restaurante de lux Osho, situate in cartierul Primaverii din Capitala, investind pana acum pana la 300.000 de euro in renovarea si amenajarea acestora. Doar in Osho Fish, unul dintre cele mai scumpe restaurante din tara, au fost investiti 180.000 de euro in amenajarea interioara si schimbarea echipamentelor din bucatarie, locatia numindu-se acum Retsina si avand specific mediteranean. Business-ul de peste 2 milioane de euro este condus de Georgios Malideros, 26 de ani, fiul fondatorului retelei de supermarketuri Mega Image.

Acesta s-a mutat acum un an in Romania pentru a se ocupa, alaturi de tatal sau, de afacerile imobiliare ale familiei, respectiv de cele doua restaurante. A inceput sa lucreze la 22 de ani, in special in domeniul constructiilor, familia sa detinand un business in aceasta industrie, in Grecia.

Nu suntem aici sa ne imbogatim si sa ne intoarcem in Grecia, ci pentru ca ne place

Prima sa vizita in Romania a fost in anul 2001, cand a fost surprins de starea precara a mediului de afaceri roman in comparatie cu cel din tara de origine.

“In Grecia totul era excelent la momentul respectiv, toata lumea era bogata. Ce m-a socat aici era saracia, am inteles cat de mult aveam in Grecia si cat de mult trebuia sa pretuim ceea ce aveam. In acest moment, lucrurile s-au inversat. Orice business in Grecia reprezinta doar o lupta pentru supravietuire. Sunt cateva multinationale ale caror profituri merg in tarile-mama, respectiv cateva afaceri in domeniul alimentar care mai functioneaza. In Grecia doar turismul mai poate functiona. Nu putem atrage producatori auto pentru a deschide o fabrica in Grecia din cauza costurilor ridicate cu personalul in comparatie cu China”, explica Georgios Malideros pentru wall-street.ro.

Georgios Malideros

Citeste si:

Chiar daca recunoaste ca exista dificultati pentru a-ti deschide un business in Romania, una fiind reprezentata de birocratia excesiva, Malideros vorbeste despre tara noastra drept o locatie atractiva pentru investitori. “Chiar in urma cu o saptamana numaram cate banci aveti aici, sunt o multime. Aveti peste 40 de banci, ceva incredibil”, afirma omul de afaceri.

Scurta radiografie a investitiilor realizate in ultimii 22 de ani in Romania

  • Mega Image: Primul Mega Image l-am deschis in anul 1995, dupa trei ani in care tatal meu a analizat piata. Acum glumeste si imi spune ca la momentul respectiv deschiderea acelui magazin a fost privita ca inaugurarea unui casino in mijlocul unui sat. Era un lucru foarte important, riscant, insa a vrut sa vada daca merge. Si a mers. Noi nu am fi putut ajunge la performanta celor de la Delhaize intrucat ei au o baza financiara mult mai mare. Cu unele aspecte sunt de acord cu ce au facut, cu unele nu. Spre exemplu, personal consider ca au prea multe magazine in Bucuresti. Nu cred ca tatal meu regreta ca a vandut business-ul catre Delhaize. Nu intentionam sa investim in retail pentru moment, jucatorii care sunt in Romania sunt prea multi si prea puternici, singurul loc mai putin aglomerat in retailul local fiind cel cu produse super premium.

Retailerul belgian Delhaize a achizitionat in anul 2000 51% din actiunile Mega Image, pachetul crescand ulterior la 70% in 2002. In prezent, reteaua numara 302 unitati sub marcile Mega Image (170), Shop&Go (131), AB COOL FOOD (1).

  • Brenac: In afara de criza financiara, in cazul Brenac nu au mers lucrurile pe fondul unor probleme de sanatate pe care tatal meu le-a avut la momentul respective. A avut incredere in niste oameni care nu meritau sa se ocupe de business. Din acest motiv compania a intrat in faliment. In prezent, este imposibil sa mai investesti in productie. Daca nu ai pe cineva sa te sustina cu bani compania nu are cum sa supravietuiasca in productie.
  • Imobiliare: Chiriile s-au stabilizat de circa doi ani. Pentru urmatorii doi ani cred ca vor ramane asa. Toata lumea vrea sa renegocieze chiria, chiar si eu am incercat asta pentru Osho. Problema in Romania este ca exista prea multe spatii de birouri, de aici si preturile mici. Noi avem un portfoliu de spatii de 50.000 mp, echivalentul unui centru comercial, marea majoritate in Bucuresti. In 2012, conform ultimelor date financiare disponibile, am obtinut din chirii 5 milioane de euro. Pentru 2013 estimez o usoara crestere. Rata de ocupare este de 85% in cazul spatiilor comerciale, 40-50% pentru birouri si un procent similar in cazul depozitelor. Spatiile imobiliare ale familiei Malideros sunt operate in Romania prin firma Dolphin Invest.

Unde va ajunge business-ul Osho in urmatorii 5 ani

Pentru acest an Georgios Malideros estimeaza un avans de 30% a afacerilor generate de cele doua restaurante, 60% din crestere fiind sustinuta de Osho Steak. Cele doua locatii au in medie 350 de clienti in fiecare zi, valoarea bonului fiind de 180 de lei de persoana. Proprietarul Osho preconizeaza un grad de ocupare de 100% pentru pranz si cina in acest an.

60% dintre clienti sunt straini, in special din zona corporate. “Petrec pana la 10 ore in restaurant. Cand investesti intr-un restaurant te astepti ca proprietarul sa fie acolo, sa vada ce merge si ce nu. Un manager ar putea vedea lucrurile diferit, sa aiba o perceptie diferita asupra modului in care functioneaza business-ul tau. (…)Daca nu vei vinde o bucata de carne de proasta calitate, pentru care mai si ceri un pret exorbitant, vei avea intotdeauna succes. Clientii apreciaza tot timpul calitatea, chiar daca vorbim de mancare sau de tacamuri. Nu suntem aici sa ne imbogatim si sa ne intoarcem in Grecia, ci pentru ca ne place”, completeaza Malideros.

Intr-un orizont de cinci ani, omul de afaceri grec sustine ca “exista loc” pentru inca 2-3 restaurante Osho, chiar si in afara Bucurestiului. Mai mult, daca situatia economica din tara de origine se va imbunatati, proprietarul Osho nu exclude lansarea conceptului si in Grecia.

Sursa foto: Mircea Dragos Photography