Piata berii a inregistrat o usoara crestere in 2018, de 3%, atingand 16,6 hectolitri in volum, in timp ce consumul pe cap de locuitor a ajuns la 85 litri. Berile fara alcool au inceput sa fie tot mai consumate de romani, segmentul crescand cu 30% fata de 2017, iar ambalajul de sticla castiga teren in detrimentului PET-ului, care arata de altfel o tendinta de premiumizare a romanilor in ceea ce priveste consumul de bere, potrivit Asociatia Berarii Romaniei.

Cresterea pietei de bere se datoreaza in special diversificarii portofoliilor de produse, a varietatii tipurilor de produse puse la dispozitia romanilor, fapt ce a avut darul de a raspunde foarte bine preferintelor lor in materie de bere, dar si de a ii stimula sa experimenteze gusturi noi, precum si tendintei de premiumizare a consumatorilor romani.

Ce bere consuma romanii

Berea lager a continuat sa domine preferintele romanilor si anul trecut, cu o pondere de 93,61%. Categoria specialitati, in care intra, printre multe altele, berea neagra, nepasteurizata, alba, ale, rosie etc, a detinut o pondere de 2.25%.

Mixurile de bere si berile aromatizate si-au adjudecat 2,27% din piata, iar berea fara alcool 1.87%. In ceea ce priveste dinamica segmentelor, mixurile de bere si berile aromatizate au crescut cu 8,23%, iar berea fara alcool a inregistrat o crestere de 30%, pe parcursul anului 2018 fata de anul anterior.

"Preferintele romanilor in materie de bere fara alcool sunt in crestere, urmand chiar trendul european de consum. Desi un segment cu o pondere mica pe piata, berea fara alcool a inregistrat anul trecut o crestere record in Romania. Acest rezultat confirma integrarea berii in si mai multe situatii de consum, romanii alegand sa nu renunte la bautura lor favorita, in varianta ei fara alcool insa, nici atunci cand sofeaza sau se afla in pauza de masa, in timpul saptamanii de lucru.”, a adaugat Julia Leferman, Director general Asociatia Berarii Romaniei.

Berea la sticla castiga teren

In ceea ce priveste preferintele consumatorilor in functie de tipurile de ambalaje, in 2018 berea la PET a avut un procent de 47,57% din volumul total consumat, insa procentul este in scadere semnificativa cu 3,37 pp, tendinta care se accentueaza de la an la an, scaderea totala inregistrata de ambalajul PET in ultimii patru ani atingand 5,83 pp.

Berea la sticla, in schimb, si-a continuat trendul ascendent si in 2018, ponderea sa crescand in total cu 3,65 pp in ultimii patru ani, in 2018 reprezentand 28,45% din volumul total. Berea la doza a reprezentat 20,58%, in crestere cu 2,38% in 2018, iar berea la butoi 3,41%.

Productia de bere, 97% locala

Productia de bere reprezinta un stimul real pentru economia Romaniei. Datorita caracterului sau profund national, definit de productia locala in proportie de cca. 97% si 70% ingrediente provenite din agricultura Romaniei, sectorul berii are o influenta semnificativa in primul rand asupra gradului de ocupare a fortei de munca, prin crearea, la nivelul intregii tari, direct si indirect, a peste 85.000 locuri de munca pentru romani, contribuind astfel la asigurarea traiului zilnic a familiilor acestora.

In acelasi timp, productia de bere genereaza anual contributii importante la bugetul de stat, atat direct, cat si indirect, precum si un nivel inalt de valoare adaugata in cadrul tuturor activitatilor conexe.

Nivelul contributiilor anuale ale membrilor Asociatiei la bugetul statului s-a mentinut unul important, doar in 2018 acesta atingand 255 milioane euro. Nivelul contributiei cumulate a membrilor Berarii Romaniei in ultimii cincisprezece ani a depasit 3,62 miliarde euro.

Eforturile investitionale ale membrilor Berarii Romaniei au fost constante de-a lungul timpului, doar in 2018 acestea ridicandu-se la 74,5 milioane euro. Nivelul cumulat al investitiei membrilor Asociatiei in ultimii cincisprezece ani a atins 1,54 miliarde euro.

Numarulul producatorilor de bere a crescut la 56 in 2018, fata de 39 anul anterior.

Consumam aproape tot ce se produce

In ciuda unei usoare cresteri a importurilor pe parcursul anului 2018, de 0,07 milioane hectolitri, atingand un total de 0,54 milioane hectolitri, piata locala a berii continua sa isi pastreze caracterul profund national, ponderea productiei locale ramanand de cca. 97% din consumul intern.

In ceea ce priveste exporturile, acestea au crescut aproape dublu fata de importuri, pastrandu-si insa un nivel redus, de doar 0,54 milioane Hl.

Berarii Romaniei reprezinta asociatia industriei de bere din Romania. Cu o activitate de peste 15 ani, asociati are ca membri cei mai importanti producatori de bere din Romania: BERGENBIER SA, HEINEKEN Romania SA, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD, URSUS BREWERIES si MARTENS, alaturi de microberaria CLINICA DE BERE. Impreuna, cei sase producatori furnizeaza 85% din cantitatea de bere consumata in Romania. Totodata, din Asociatie fac parte si reprezentanti ai producatorilor de materii prime: SOUFFLET MALT ROMANIA si ASOCIATIA PRODUCATORILOR DE HAMEI DIN ROMANIA.

Cele douasprezece fabrici de bere, dintre care doua microberarii, apartinand membrilor Asociatiei sunt situate in Ploiesti, Constanta, Craiova, Miercurea Ciuc, Targu-Mures, Pan­telimon, Timisoara, Buzau, Brasov si Galati, iar cele doua microberarii sunt situate in Cluj-Napoca si Timisoara.

Incepand cu anul 2008 Asociatia Berarii Romaniei a devenit parte a marii familii a producatorilor de bere europeni, reprezentati prin organizatia Berarii Europei, fondata in 1958, la Bruxelles. Membrii actuali sunt asociatiile nationale ale berarilor din statelor UE, alaturi de Norvegia, Elvetia si Turcia. Organizatia reprezinta interesele a peste 6.500 de producatori de bere din Europa in fata diferitelor institutii si organizatii internationale. Mai mult, Berarii Europei reprezinta si apara interesele a 2,3 milioane de oameni care au locuri de munca datorita productiei si vanzarii berii.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri