O crestere a accizei la bere va avea un impact negativ asupra veniturilor colectate la bugetul de stat, spun oficialii Asociatiei Berarii Romaniei, ca raspuns la preconizata crestere de 10% a accizei pentru bere.
“Cresterea accizei la bere, fie doar si cu 10%, este o masura care nu isi va atinge scopul. Impactul sau va fi unul negativ la nivelul veniturilor colectate la bugetul de stat, acestea scazand ca urmare a contractiei pietei cauzata chiar de aceasta crestere de acciza. Mai mult, privind lucrurile in ansamblu, afectele negative vor fi fara indoiala resimtite si de principalul nostru furnizor de materii prime, sectorul agricol”, a declarat Constantin Bratu, director general Asociatia Berarii Romaniei.

“Este regretabil faptul ca a fi bun platnic, te pune in situatia de a te afla permanent pe lista celor vizati de cresteri fiscale. Credem cu tarie ca masurile fiscale trebuie sa se concentreze pe o stimulare a sectoarelor care au un rol de a genera valoare adaugata in economie – asa cum este cazul sectorului berii – pentru a duce la cresterea constanta a veniturilor la buget. Tocmai de aceea este nevoie de o abordare corecta din partea Guvernului, astfel incat berea sa nu fie discriminata fata de alte categorii de bauturi“, a adaugat Bratu.

Sectorul berii are cel mai mare aport la bugetul de stat in privinta accizei colectate in categoria bauturilor alcoolice, respectiv aproape 60% din accizele platite sunt acoperite de bere.

Prin masura anuntata, sectorul berii este si de aceasta data cel pe umerii caruia cade povara realizarii de venituri din accize din bauturi la bugetul de stat, alte categorii de bauturi nefiind afectate sau fiind chiar excluse de la plata accizei, se mentioneaza in pozitia asociatiei.

Taxele colectate pentru bugetul de stat reprezinta aproximativ 45% din pretul unei beri. Orice taxare suplimentara inseamna o crestere a acestui nivel si, ca si in cazul altor produse accizabile, va face berea mai putin accesibila, spun oficialii asociatiei de profil.

“Masura de crestere a accizei afecteaza in mod direct consumatorul, intrucat pe fondul contextului economic dificil, piata berii nu poate sustine aceasta modificare a accizei cu 10%. Producatori sau autoritati fiscale, trebuie sa ne gandim intotdeauna la ce isi pot permite oamenii, pentru ca taxarea este o decizie care ii afecteaza direct. Totodata, realizarea si colectarea accizelor la bere din 2012 demonstreaza ca nivelul actual de accizare este corect si corelat cu puterea de cumparare, de aceea consideram inoportuna orice crestere.”, completeaza Constantin Bratu.

Potrivit asociatiei, noul nivel de acciza ar situa Romania deasupra nivelului de acciza din tari ca Germania si Bulgaria. In plus, o simpla comparatie arata ca ponderea taxelor in pretul berii in Romania este mai mare decat in Germania, desi veniturile romanilor sunt de trei ori mai mici decat cele ale germanilor. In acelasi timp, o astfel de diferenta a nivelului de taxare poate stimula importurile din tarile vecine, si nu numai, in detrimentul productiei interne.

Berarii Romaniei considera necesara reducerea evaziunii fiscale la nivelul pietei bauturilor alcoolice, ceea ce poate aduce venituri suplimentare si substantiale la bugetul de stat. Masuri menite sa intervina in aceasta zona ar avea efecte benefice pe termen lung si la nivelul intregii economii. Totodata, experiente anterioare au dovedit ca politicile de austeritate si de crestere de taxe, cu efecte directe asupra nivelului consumului, nu pot genera crestere economica.

Cateva date despre contributiile industriei la bugetul de stat


Veniturile directe la bugetul de stat rezultate din incasarile de acciza aferente industriei berii sunt mult peste media europeana. In anul 2011, colectarile la bugetul de stat doar din acciza la bere au inregistrat o valoare de 59.27% din totalul valorii obtinute pentru intreaga categorie de produse cu alcool accizabile, in acest timp, media europeana fiind de 31.26%.

Mentinerea si dezvoltarea unui nivel de productie ridicat a influentat pozitiv incasarile de acciza. O dovada in acest sens deriva din incasarile de acciza la categoria bere in 2012 (620 mil.lei) fata de cele din 2011 (580 mil.RON), o rata de crestere situata peste diferenta cursului de schimb luat in calcul la plata accizei (1%). Astfel, productia de bere din Romania raportata la nivel european reprezinta 4,44 % din totalul productiei de bere de 383 milioane hl si suntem singura tara din Europa cu un import de doar 1,5%. Totodata, Romania alaturi de alte 4 tari cu nivelul de acciza intre 0,748hl- 0,787 /hl /1 grad Plato produc 151 milioane hl de bere reprezentand, astfel 40% din productia europeana.

Veniturilor guvernamentale rezultate din industria berii, obtinute prin incasarile de TVA si alte taxe precum asigurarile de sanatate, contributii sociale, etc., relationate productiei de bere si vanzarilor au fost in anul 2010 estimate la 651 milioane de euro, conform studiului Ernst&Young, editia 2011.

Sectorul berii genereaza, direct si indirect, 76.000 de locuri de munca. Conform studiului Ernst&Young amintit, in anul 2010 productia de bere din Romania, de 17 milioane hl, a generat un numar de 76.000 de angajati. Numarul de locuri de munca a fost cu 21,1% mai mic decat in 2008, cand productia de bere a atins apogeul de 20.2 milioane hl, incepand cu anul 2009 suferind o contractare a productiei de bere de 16%, pana la nivelul de 17 milioane hl.

Cititi si Piata berii un model de urmat?Acciza mica, incasari mari la buget


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri