Ultimii 15 ani au reprezentat o perioadă dificilă pentru domeniul resurselor umane, vizibil afectat de schimbările din piață, dar și de modificările comportamentele ale oamenilor. Organizațiile și liderii organizațiilor au întâmpinat dificultăți vizibile în a se adapta noului context și tot ce mai lipsea erau alte probleme cauzate de Covid-19. Companiile au fost obligate să implementeze măsuri destul de dure, ce pot conduce la probleme serioase din punct de vedere reputațional.

În România, am asistat astfel la concedieri, trecerea angajaților în șomaj tehnic sau chiar scăderea salariilor.

”Teoretic am putea pleca de la premisa că toată lumea va înțelege și accepta rațional aceste decizii, într-un moment dificil pentru tot globul. Practic, lumea ar fi mai simplă dacă toți oamenii ar gândi și s-ar comporta la fel. Doar că oamenii sunt diferiți, gândesc diferit, simt diferit, percep diferit și, implicit, acționează diferit chiar dacă situația este ciudată și delicată, tăierile salariale vor nemulțumi parte dintre angajați, situația putând avea un impact major la nivelul reputației companiilor și, implicit, liderilor acestora”, a declarat, pentru wall-street.ro, Radu Turcescu, consultant strategic de PR, specializat în crize de imagine, probleme de reputație și comunicare de leadership.

El spune că în astfel de situații întrebarea “Cum îmi pot salva imaginea după tăierea salariilor?” nu are un răspuns tradițional în sensul înșiruirii a 5..7..10 pași. Este chiar imposibil. Oamenii sunt diferiți, reacționează diferit. Nu există o formulă standard prin care să îți salvezi imaginea.

Astfel, întrebarea “Cum să îmi salvez imaginea după tăierea salariilor?” își are răspunsul în analiza publicului relevant. Trebuie știut că există câteva perspective despre modul în care oamenii pot reacționa la tăierile salariale.

Mă simt neîndreptățit(ă)”

Există persoane care vor raporta decizia de micșorare a salariilor la efortul depus până în prezent pentru organizație. Poate nu o vor susține chiar public, dar foarte probabil o vor gândi. “Am muncit atât de mult până acum pentru compania aceasta și acum....”

Evident, situația este ciudată și nimeni nu se aștepta la apariția unui virus. Dar oamenii sunt oameni și se vor gândi, de cele mai multe ori, întâi la ei.

Dacă vor urma și alte tăieri?

Teama tăierilor salariale poate fi direcționată către viitor. Oamenii pot înțelege și accepta situația, dar își fac griji pentru viitor. Dacă lucrurile nu se vor îndrepta? Vor urma și alte tăieri? Această nesiguranță îi va determina să caute vinovați. De cele mai multe ori, acești vinovați sunt fix în fața lor.

Dacă voi fi concediat(ă)?

Teama de concediere are adânci rădăcini în societatea din România. De la rușine până la frica de alternative, suntem îngroziți de ideea de a pierde un loc de muncă. Această teamă este dublată de discuțiile despre crize economice, șomeri, bănci și credite.

Oare toate salariile au fost reduse?”

Întotdeauna ne-a păsat de ce face “Vecinul”. De ce? Deoarece, copii fiind, am fost înnebuniți de întrebarea “Dar X ce notă a luat?”

Am rămas cu această tendință de a ne compara cu cei din jur și momentul tăierii salariilor nu va face excepție. Fiind un subiect sensibil, bârfele pot escalada ușor și afecta imaginea companiei, dar și a managementului.

Dar șefii...?

Evident, întrebarea despre salariile șefilor nu va întârzia să apară. Ideea că “doar poporul suferă” reprezintă o reacție comună în situațiile limită. Multe nemulțumiri și crize au pornit din acest punct.

Vor mai reveni salariile?”

Oamenii pot accepta anumite decizii de moment când situația o impune. Problema apare când nu este foarte clară perioada în care vor fi salariile tăiate. Suntem de acord cu aceste măsuri, dar să știm pentru cât timp.

Aspecte care NU trebuie neglijate

1. Prima reacție ar fi să gândim că “liderul companiei nu are vreo vină, deci nu văd de ce imaginea lui ar fi afectată”. Această poziție este teoretic corectă, dar și rațională. Puși in fața unui scenariu nefericit, oamenii vor căuta vinovați și se vor îndrepta spre cei mai apropiați: șefii. Pe Covid-19 nu prea îl pot învinui pentru că nu este chiar palpabil. Astfel că se vor îndrepta spre management inițial și spre Guvern ulterior.

2. Compania, mai ales dacă discutăm despre organizații medii și mari, va trece peste. Într-un fel sau altul. Nu același lucru îl putem spune despre managementul companiei care, într-o criză de imagine, este primul sacrificat.

Cum trebuie să procedeze un manager

1. Discută cu fiecare persoană în parte și află ce simte cu privire la tăierile salariale. Numărul de angajați este prea mare? Discută cu câțiva reprezentanți. Oricum ar fi, încearcă să vorbești cu cât mai mulți oameni și află care este percepția lor cu privire la noile decizii.

2. Grupează angajații pe grupuri, în funcție de răspunsurile pe care le primești.

3. Construiește mesajele în funcție de răspunsurile primite și comunică, diferit, cu fiecare grup în parte.

4. Utilizează mesaje simple și comunică-le constant. O singură discuție, probabil, nu va fi suficientă.

5. Aliniază-ți acțiunile la mesaje. Imaginea este influențată de tot ce facem și spunem.

6. Asigură-te că mesajele sunt perfect pliate pe emoțiile și provocările colegilor tăi și nimic mai mult. Rezistă tentației de a spune tot sau de a oferi informații inutile. Ai putea crea probleme de reputație care, în prezent, nu există.

”Nu pot să nu insist pe importanța analizei. Dacă nu înțelegi emoțiile angajaților tăi, dacă nu le înțelegi provocările sau percepțiile, nu vei putea alege mesajele sau schimbările potrivite și vei risca să creezi și mai multe probleme. Această situație va trece, dar este important să înțelegem că oamenii sunt diferiți și reacționează diferit. Încearcă să înțelegi ce simt angajații tăi și îți vei proteja reputația. Ignoră-le emoțiile și vei avea dificultăți serioase în a construi echipe productive în viitor”, a explicat Radu Turcescu.

Radu Turcescu este consultant strategic de PR, specializat în crize de imagine, probleme de reputație și comunicare de Leadership. El ajută lideri care se confruntă cu situații delicate să rezolve crize de imagine și să-și protejeze reputația.

Sursa foto: shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri