Cum a evoluat segmentul de training și consultanță în pandemie. Marius Bălășoiu, managing partner ForPeople:„Timpul în care un adult poate interacționa activ în online este de cel mult 30 de minute”

Segmentele de training și consultanță din România s-au numărat printre sectoarele puternic afectate de pandemia de COVID-19 care a sistat, pe perioada stării de urgență, cursurile, evenimentele și reuniunile.

La nivelul celor mai multe organizații, bugetele alocate sectorului de training pentru angajați s-au redus drastic sau chiar au dispărut pur și simplu. Cei care gestionau dezvoltarea departamentelor interne de training au păstrat bugetele doar pentru a ține în viață aceste divizii. Activitățile de instruire s-au rezumat doar la cele esențiale pentru derularea activității (inducția noilor veniți, cursuri de specialitate sau de calificare în zone importante pentru bunul mers al afacerii, cursuri din domeniul IT și financiar), explică Marius Bălășoiu, managing partner la ForPeople, una din cele mai importante companii din România care furnizează traininguri.

Sesiunile de training și consultanță adaptate în mediul online

Evenimentele offline au fost înlocuite treptat cu interacțiunile virtuale, care au început să fie tot mai mult răspândite odată cu mijlocul lunii martie a acestui an. Aflați în fața unei situații fără precedent, specialiștii din domeniu au apelat la webinarii și traininguri online, o metodă care până la izbucnirea pandemiei era puțin populară în România. Însă, deși evenimentele online au fost și sunt momentan opțiunea cea mai sigură, închegarea relațiilor interpresonale din mediul virtual vine cu o serie de dificultăți.

„Interacțiunea în online este evident diferită de cea față în față. Timpul în care un adult poate interacționa activ în mediul online este de cel mult 30-40 de minute (și asta dacă subiectul este foarte interesant și trainerul este un foarte bun prezentator). Alfel după câteva minute în fața unui monitor care nu atrage, adultul își pierde interesul, atenția dispare și, în cel mai bun caz, lasă deschisă conexiunea și se mai poate uita din când în când”, a declarat Marius Bălășoiu, managing partner la ForPeople.

Perioada pandemiei, corelată și cu lunile iulie-august, când românii se află preponderent în concedii și vacanțe, a redus mult participările la webinarii, aspect ce a generat o scădere sub 10% a celor mai multe firme de training din piața locală, arată Marius Bălășoiu.

Citeste si:
Cati bani trebuie sa ai ca sa te pregatesti pentru un nou loc de...
Cati bani trebuie sa ai ca sa...

Însă, chiar și în ciuda dificultăților întâmpinate în interacțiunile online, consultanța continuă să rămână atractivă pentru antreprenorii și managerii români care sunt nevoiți să-și adapteze mecanismele de lucru ale business-urilor pe care le conduc. Prin urmare, cele mai căutate cursuri în prezent rămân cele care vizează zona IT, comerțul online și cursurile de calificare și/sau perfecționare în domenii de nișă din sectorul financiar-bancar.

„Deși webinariile pe care le-am organizat până acum s-au bucurat de un oarecare succes abordând teme din zona așa numitelor abilități esențiale (comunicare interpersonală, leadership, vânzări, gestionarea conflictelor și gestionarea timpului) nu se poate încă modela o tendință a cererii pe piață pentru anumite subiecte”, a declarat pentru Wall-Street liderul firmei de training ForPeople.

Team building-urile online, un nou trend în România

În contextul în care multe din organizațiile mari din România au continuat lucrul de acasă chiar și după încheierea stării de urgență, angajatorii s-au gândit să nu-i priveze pe angajați de teambuilding-uri planificate anual. Noutatea din acest an a fost reprezentată de team building-urile online, o metodă deja preferată de mai multe companii din România.

„Cea mai nouă apariție este cea a team buiding-urilor online. Adaptarea unor activități specifie team building-urilor față în față pentru mediul online și utilizarea platformelor potrivite pentru acest gen de cursuri poate aduce interacțiunea dintre participanți la un nivel satisfăcător pentru a le oferi acestora revelații legate de comportamente dezirabile și de relații de muncă chiar și dacă lucrează de acasă. Există deja clienți care au acceptat să încerce asemenea forme de team building”, povestește Marius Bălășoiu.

Citeste si:
Topul firmelor de training, cifra de afaceri din primul trimestru
Topul firmelor de training,...

Provocări majore pe piața de training și consultanță, aduse de pandemia de COVID-19

De la debutul pandemiei în România, compania a fost nevoită să se adapteze noilor cerințe din piață, motiv pentru care și-au făcut apariția noi cursuri online precum cele care au vizat o mai bună gestionare a lucrului de acasă („Cum putem gestiona activitățile în condiții de izolare”), dar și cele care îi ajută pe români să-și dea seama de impactul real pe care îl are izolarea asupra relațiilor profesionale („Impactul izolării asupra relațiilor de muncă”).

Însă, specialistul atrage atenția că trainingurile față în față nu ar trebui excluse complet și asta pentru că multe în informații care prezintă o importanță foarte mare, trebuie asimilate doar față în față, acolo unde interacțiunea umană joacă un rol esențial. Mai mult, acele arii specializate de training tehnic și consultanta care deserveau domenii de nișă afectate puternic de pandemie, nu pot face tranziția rapid către metodele online de furnizare a serviciilor.

„Provocarea majoră este coma în care este plasat trainingul tradițional, față în față. Oricât de multe și de însemnate vor fi inovațiile în tehnologie care se vor face (sunt convins) în perioada următoare, există o serie de subiecte pe care le vom putea trata la nivelul importanței lor numai în prezența interacțiunii umane directe, în sesiuni față în față. Iar firmele care au decis să sisteze programele de training au numai de pierdut pentru că la un moment dat, când acest virus și boala pe care o produce vor fi ținute sub control, oamenii vor reveni la interacțiunile dinaintea pandemiei. Și nu vor ști cum să mai facă lucrurile pe care le făceau pentru că nu vor mai avea uzanța abordării umane”, spune Marius Bălășoiu.

Totodată, liderul de la ForPeople arată că specialiștii din domeniu nu ar trebui să se îndrepte exclusiv către partea de abordări online a activităților de training pentru că o reinventare în adevăratul sens al cuvântului s-ar dovedi extrem de dificilă, pe fondul mediului impredictibil din prezent.

Citeste si:
Orban: Dacă Bucureștiul depășește rata de 3 la mie, școlile trec în...
Ludovic Orban: Dacă...


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Setari Cookie-uri