Suprataxarea muncii part-time îi va afecta pe șoferii care prestează servicii pentru companiile de transport alternativ, iar decizia încurajează, în general, evaziunea fiscală, ceea ce înseamnă bani pierduți la bugetul de stat, este de părere Cristian Sălceanu, CEO Bolt România.

Modificările adoptate pe 1 august 2022 și care erau prevăzute să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023 au stabilit că, indiferent dacă o persoană muncește 2, 4 sau 6 ore pe zi, impozitarea se va face după aceleași principii după care sunt impozitate contractele cu salariul minim pe economie.

Într-un interviu pentru wall-street.ro, Cristian Sălceanu a explicat că una dintre îngrijorările companiei legate de 2023 este efectul pe care îl poate avea Ordonanța nr.16/2022, pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal.

Aceste îngrijorări ar fi putut dispărea dacă fi venit o anularea acestor modificări printr-o decizi venită din partea Curții Constituționale, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Ordonanța fusese contestată la Curtea Constituțională printr-o sesizare depusă de USR, Forța Dreptei și instituția Avocatului Poporului, dar pe 14 decembrie obiecția privind neconstituționalitatea acestor modificări a fost respinsă în unanimitate de voturi de către membrii Curții.

Astfel, contractele de muncă part-time rămân la același nivel de impozitare precum contractele de muncă încadrate la venitul minim pe economie.

Șeful diviziei de ride-hailing a Bolt România afirmă pentru wall-street.ro că suprataxarea muncii part-time ar putea afecta și potențialul companiei de a atrage noi șoferi pe platforma sa.

„În 2023, ne uităm la perspectiva bazinului de recrutare, la evoluția numărului de șoferi pe care îl vom avea pe platformă. Există această suprataxare a contractelor part-time, pe seama căreia se tot discută și care ne afectează foarte mult.

Chiar dacă efectul este indirect pentru noi (cei de la Bolt – n.r.), pe șoferii noștri, pe partenerii și pe operatorii de transport cu care lucrăm îi afectează foarte mult de această suprataxare, pentru că această activitate este, în sine, una care se pretează foarte bine ca un al doilea job sau o activitate pe care s-o faci din când în când”, ne-a explicat oficialul Bolt România.

Citește și: Începutul unui viitor „negru” pe piața muncii. Se văd primele efecte ale suprataxării contractelor part-time

Este o alegere nefericită, mai ales pentru că, de fapt, asta va duce, în general, nu doar în domeniul nostru, la o evaziune.

Cristian Sălceanu

Potrivit lui, taxarea la același nivel a tuturor contractelor indiferent de numărul de ore prestate nu este echitabilă și că un efect nedorit al acestor modificări care au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2023 este încurajarea evaziunii fiscale.

„A taxa această activitate la fel pentru toată lumea, fără să iei în considerare că, de fapt, în anumite zone, cum este aceasta (a transportului alternativ – n.r.), există oameni care lucrează doar câteva ore pe săptămână.

Este o alegere nefericită, mai ales pentru că, de fapt, asta va duce, în general, nu doar în domeniul nostru, la o evaziune. Încerci să eviți o problemă, dar, de fapt, creezi o problemă și mai mare. Ne-am dori să se ia în considerare acest aspect și să se revină la un tratament mult mai echitabil al angajaților care prestează activități part-time”, a subliniat Cristian Sălceanu.

Înainte de 1 august, peste 100.000 de contracte part-time dispăruseră din evidența Inspecției Muncii

Cristian Sălceanu nu este singurul reprezentant al mediului de afaceri din România care a subliniat riscul creșterii fenomenului de evaziune fiscală. În luna octombrie, Alexandra Peligrad, CEO-ul companiei de resurse umane Smartree România, declara pentru wall-street.ro că, în anticiparea noilor modificări din vară, datele Inspecției Muncii indicau închiderea a peste 100.000 de contracte de muncă part-time.

Știm că, înainte de 1 august, Inspecția muncii a publicat date din care rezultă că deja au fost închise cam 15% din contractele de muncă cu timp parțial, ceea ce înseamnă între 100.000 - 110.000 de contracte. Practic, au rămas sub 1 milion de astfel de contracte în România. (...) Este interesant de urmărit cum își vor acoperi angajatorii nevoile de personal pentru serviciile pe care angajații anteriori le prestau pentru ei”, declara, în toamnă, Alexandra Peligrad.

Luna septembrie, prima de la adoptarea regulilor noi din Cod Fiscal care includeau suprataxarea contractelor de muncă part-time a generat un număr record de angajați depistați care lucrau „la negru”. Un număr de 1.551 persoane prestau muncă nedeclarată în perioada 2- 29 septembrie, potrivit datelor colectate de Inspecția Muncii.

Citește și: Câți bani pot face șoferii Bolt în România

Bolt stă și cu ochii pe prețul carburanților și posibila recesiune

Dincolo de îngrijorările legate de evoluția numărului de șoferi din platformă, un alt aspect care îl preocupa pe șeful diviziei de ride-hailing a Bolt România era evoluția prețurilor carburanților, pe care o vede legată de desfășurarea războiului din Ucraina.

Un aspect foarte important la care ne uităm și care ne poate afecta în 2023 este costul combustibilului. Iar în această privință sperăm să se încheie războiul și să se revină la o piață cât mai normală a combustibililor. Adică la o scădere a prețului acestora, astfel încât să devină din nou mai accesibile și formele de transport alternativ”, ne-a mai spus Cristian Sălceanu.

Potrivit lui, există și riscul unei recesiuni, dar preferă să-și păstreze nivelul de optimism, anticipând chiar un an de creștere pentru compania și piața în care activează.

„În general, ne dorim ca recesiunea care se anunță să nu se întâmple. Sau dacă se întâmplă să fie una de durată scurtă, să ne venim repede. Eu sunt optimist și, dincolo de tot ce spuneam mai devreme, legat de prețul combustibilului, de legislație, de recesiune, cred că și anul viitor va fi unul de creștere. Poate că nu atât de mare cum în 2022, dar va fi tot un an de de creștere și 2023”, ne-a mai spus Cristian Sălceanu.

Bolt este prezent în 28 de orașe, devansând acoperirea celor de la Uber la nivel național, care este prezent în doar 22 de orașe. Potrivit country managerul Bolt România, în prezent, compania pe care o conduce a ajuns la un volum de 1 milion de călători unici în ultimul an. De menționat că, divizia de ride-hailing și cea de închiriat trotinete sunt verticale separate ale Bolt România, activând independent una de cealaltă.

Sursa foto: Bolt România

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri