Auchan, retailer cu afaceri de 7,2 miliarde de lei și peste 7.000 de angajați, a demarat o inițiativă prin care realizează controale aleatorii la casele self service și Scan&Go ale magazinelor. Deși scopul controalelor nu a fost anunțat încă oficial, cel mai probabil inițiativa are în vedere reducerea numărului de produse care nu sunt scanate la casele self service.
Astfel, după ce își scanează singuri produsele – la casa de marcat sau în aplicația mobilă – clienții pot fi întâmpinați de un mesaj, înainte de plata la casa de marcat, prin care sunt anunțați că au fost selectați în mod aleatoriu pentru un control al coșului de cumpărături.
După primirea acestui mesaj, casa este blocată și nu mai pot fi scanate alte produse, iar cele existente (și scanate) nu pot fi plătite decât după ce un operator verifică produsele din coș și deblochează casa de marcat cu ajutorul unei tablete speciale.
Retailerul nu a anunțat oficial inițiativa, iar în momentul de față nu este clar dacă controalele aleatorii sunt realizate în toate magazinele din rețeaua Auchan, sau dacă este vorba de un program pilot testat inițial doar în anumite magazine.
Până la ora publicării acestei știri, Auchan nu a răspuns solicitării Wall-Street.ro cu privire la noua inițiativă.
Controalele aleatorii nu sunt complet noi în retailul românesc. Și în magazinele Carrefour România utilizatorii au remarcat încă de anul trecut echipe speciale ale retailerului care verifică aleatoriu coșurile care trec prin casele self service.
Citiți și Românii fură mai mult din magazine față de anul trecut. Care sunt cele mai vizate produse
Marea Britanie: 1 din 3 clienți recunoaște că a furat la casele self service
Introducerea caselor self service au adus și unele avantaje, dar atât timp cât retailerii se bazează pe buna credință a cumpărătorilor, riscul ca unele produse să nu fie plătite în mod voit crește, iar unul dintre trei cumpărători din Marea Britanie a recunoscut că a furat la aceste case. Dintr-un sondaj publicat recent reiese că bărbații, în special tinerii sub 35 de ani sunt printre cei mai susceptibili de a fura la casele self-service.
Dacă în unele cazuri cumpărătorii incorecți „uită” să scaneze în mod intenționat unele produse, alții au dezvoltat și o metodă prin care păcălesc sistemele plătind, în realitate, pentru alte produse decât cele cumpărate.
Tactica hoților a primit numele de „trucul cu banane”. Acestă metodă le permite clienților să fure produse mai scumpe pretinzând că sunt articole mai ieftine, de aceeași greutate, atunci când le trec pe la casele self-service.
Ca un exemplu, un client poate lua un produs mai scump, cum ar fi carnea, pe care o așază pe cântar, dar în meniul casei automate selectează un produs cu greutate similară, dar care are un preț mai mic.
Creșterea popularității caselor self service în România
2023 a fost anul în care majoritatea retailerilor cu magazine fizice din România au lansat casele self service.
Inițial primite cu scepticism și chiar critici de către clienți, popularitatea acestora a crescut semnificativ. În prezent, majoritatea supermarketurilor și hipermarketurilor din România oferă cel puțin o casă de marcat unde clienții își pot scana singuri produsele.
”În funcție de dimensiunea magazinului, între 16-50 de case rapide self check-out funcționează permanent în fiecare unitate. Casele rapide self check-out sunt intuitive și ușor de utilizat, iar întregul proces de scanare a cumpărăturilor poate fi realizat în mod individual de către client sau cu ajutorul consilierilor de case, aceștia fiind permanent disponibili pentru a oferi suportul necesar”, anunțau reprezentanții Auchan în februarie 2023, atunci când a început remodelarea liniilor de case din magazine și construirea unui parcurs 100% self check-out pentru clienți.
Inițial, doar 12 dintre magazinele Auchan din București, Cluj, Constanța, Brașov, Iași și Timișoara au fost echipate cu noul sistem de case, estimându-se ca până în 2025 sistemul să fie disponibil în toate unitățile rețelei.
Auchan în România
Auchan România are în portofoliu 440 de magazine, cuprinzând 26 de hipermarketuri clasice, 7 hipermarketuri ATAC Hiper Discount, 8 supermarketuri, magazinul inteligent Auchan Go, aproape 400 de magazine de ultra-proximitate MyAuchan, din care majoritatea în stațiile Petrom, 12 magazine în franciză Simply by Auchan, precum și magazinul online auchan.ro.
Auchan România a avut afaceri de 7,25 miliarde lei în 2023 (+4,5% y/y) și un profit net de 86,7 mil. lei (-13,5% y/y).