Pana in urma cu 5-6 ani in Romania optiunile consumatorilor de bere se rezumau la produsele realizate de gigantii industriali din domeniu. Incet, dar sigur, oferta este completata de berea produsa la scara mai mica, in microberarii, o tendinta care castiga teren atat pe plan local, cat si european. Ce costuri presupune o astfel de investitie, aflati intr-o analiza marca wall-street.ro.

Daca la nivelul anilor 2010-2011 Romania “se lauda” cu doua proiecte in zona berilor artizanale – una apartinea producatorului Ursus Breweries si se afla in Cluj-Napoca, iar cea ce-a doua era din Timisoara si reprezenta o investitie a companiei Berarium – valoarea totala a investitiilor nedepasind suma de doua milioane de euro, in prezent numarul acestor afaceri creste constant de la an la an. Astfel, cateva nume importante din domeniu sunt Zaganu, Hophead Brewery, Ground Zero, Nemteana sau Sikaru.

Investitia intr-o astfel de afacere poate pleca de la 50.000 de euro si poate depasi in unele cazuri 250.000 de euro. O piatra de incercare in aceasta afacere o poate constitui obtinerea autorizatiilor, proces care poate dura chiar si opt luni. Un alt aspect care trebuie luat in considerare este si “competitia” din partea multinationalelor si implicit distributia produselor. Foarte putini retaileri si proprietari de baruri si restaurante sunt deschisi catre o listare a acestui tip de bere, desi, in alte tari europene berea artizanala reprezinta principalul “carlig” de atragere a turistilor. Sa luam exemplul Cehiei, unde, daca la inceputul anilor ’90 exista o singura microberarie, datand din anul 1449, acum sunt peste 140 de astfel de proiecte. Numarul berariilor urmeaza o tendinta crescatoare si in Polonia. Astfel, la inceputul anilor ’90 existau doar doua microberarii, in 2011 numarul lor atingea 27, iar alte 25 de proiecte erau in executie.

Etalonul acestei industrii ramane SUA, unde exista in prezent 4.000 de microberarii, care musca o felie de 10% din piata berii.

Citeste si:
DIICOT: Din analize a rezultat profilul Alexandrei Macesanu
DIICOT anunta oficial ca din...

”Ne-am asumat inca de la inceput ca in Romania, singurul public educat in domeniul berilor artizanale sunt turistii si expatii. Pentru ei, Ground Zero Beer e la fel ca berea lor de-acasa. Asa ca am ales sa comunicam cu ei in limba engleza. Pe restul i-am segmentat in vorbitori si nevorbitori de limba engleza. Ultimii dintre ei, nu prea ne intereseaza. La inceput am incercat multe alte segmentari ale consumatorilor. Am initiat inclusiv un research la nivel de pub-uri specializate pe bere artizanala. Ne-am prins destul de usor ca piata pentru bere craft nu exista, consumatorii nu stiu nimic despre bere craft (pentru ca nu le-a spus nimeni niciodata nimic) motiv pentru care in 99,9% din timp consuma doar ce li se serveste la televizor. Restul de 0,1% consuma exclusiv la recomandarea barmanului de bere artizanala”, spuneau intr-un interviu recent proprietarii Ground Zero.

O birocratie mai relaxata ar impulsiona acest segment, cred producatorii de bere artizanala consultati de wall-street.ro.

Multi (antreprenori n.red.) sunt deznadajduiti si prefera sa evite procesul decat sa se loveasca de milioane de hartii, birouri inchise vinerea la 10, institutii depasite de progresul economic vestic. Navigarea legislatiei romanesti este un sport extrem. Sa nu mentionam taxele, impozitele, lipsa unui ajutor pentru firmele nou infiintate decat daca intrunesti mult prea multe conditii cumulat”, afirmau fondatorii Hophead Brewing.

Romanii au baut anul trecut cu 6% mai multa bere, respectiv 15,8 milioane de hectolitri. Pe cap de locuitor, consumul a fost mai mare cu 8%, ajungand la 80 litri, fata de 74 litri in 2014, reiese din datele prezentate de Asociatia Berarii Romaniei. Din perspectiva consumului de bere pe cap de locuitor, Romania este pe pozitia a opta in UE, iar pe prima se afla Cehia.

Citeste si:
Afacerile celor 5 berari care controleaza 86% din piata de profil
Cum au mers, anul trecut,...

Republica Moldova ne bate usor pe umar

Brandul de bere Sunstone Alehouse a fost lansat pe piata la finalul anului 2014. Nu beneficiaza in prezent de un spatiu propriu de productie, fiind realizat pe baza de contract cu berarii comerciale, dupa retetele realizate de cei doi soti. Cel mai recent produs lansat a fost realizat, spre exemplu, in parteneriat cu beraria Sikaru, din Bucuresti, fiind prezentat la prima editie a festivalului Bucharest Craft Beer.

Unul din motivele invocate de fondatorul Sunstone Alehouse pentru productia berii in Romania si nu in Republica Moldova este legislatia si mediul de afaceri de peste Prut, care nu permit lansarea unei microberarii ”fara investitii absolut neadecvate, mita”.

“Cadrul legal in acest domeniu este destul de similar pentru toate tarile din regiunea noastra - Romania, Bulgaria, Moldova, Ucraina – si este destul de pronuntat influentat de urmele sistemului sovietic/socialist, unde statul controla toate industriile intr-un mod destul de rigid si strict. Cred ca a venit timpul sa renuntam de la aceste influente si sa incepem sa lucram intr-un mod mai eficient, flexibil si axat spre intreprinzatori mici si medii. Dar asta, la randul sau, presupune o liberalizare in domeniul producerii berii, eliminarea unui numar de controale, avize si autorizatii, ce dureaza mai mult de un an, un control mai putin strict si paranoic din partea autoritatilor”, explica Kirill Zmurciuk.

Exemplul Serbiei: de la o singura microberarie in 2014, la peste 20 in prezent

In urma cu doi ani si jumatate aparea pe piata din Serbia prima microberarie, cu o investitie de jumatate de milion de euro. In prezent exista circa 20 de microberarii si peste 150 de sortimente de bere artizanala importate. Cu toate acestea, sunt putini consumatori care cunosc acest tip de bere si diferentele care exista intre sortimente.

Citeste si:
Granturi de 200.000 EUR pentru producția de materiale sanitare
Granturi de 200.000 de euro...

Unii privesc berea artizanala ca un produs consumat de hipsteri sau ca un produs prea scump. Important este ca oamenii incep sa fie interesati sa consume bere calitativa si sa experimenteze pana la un anumit nivel gusturi diferite. Cu toate acestea, berea cu lamaie este un teritoriu interzis in Serbia”, spune Branimir, fondatorul Kabinet, prima microberarie sarba.

Kabinet a inceput cu trei retete de bere, dupa care in primul an de functionare a ajuns la 15 retete. In prezent, portofoliul cuprinde peste 35 de stiluri de bere. In prezent, capacitatea de productie ajunge la 2.000 de litri per sarja.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Citește și
Măsurile economice adoptate de guvern, publicate în Monitorul Oficial
Setari Cookie-uri