Dana Marmorstein Jovik (31 ani) si Darko Jovik (33 ani) au locuit timp de cinci ani si jumatate in Chicago, SUA. Dana a lucrat acolo intr-un magazin de incaltaminte, in timp ce Darko a inceput ca sofer in cadrul unei companii private de limuzine si a ajuns ca, in cativa ani, sa aiba propria masina contractata. La reintoarcerea in tara, Dana lucreaza inca pentru o companie britanica din domeniul turismului, in timp ce Darko, oficial avocat in Macedonia, este berar in Cluj-Napoca.

”Ideea a aparut ca o continuare a pasiunii pentru bere. Nici unul nu eram prea informati in ceea ce priveste berea cand am ajuns acolo. Odata cu confortul unei vieti intr-o societate cu mult mai relaxata, expusa la o mai mare diversitate de...tot, am descoperit si berea craft. Eu eram si sunt bautoare de vin si obisnuiam sa incerc mereu cate un vin nou, iar berea craft era atractiva pentru mine tocmai datorita gustului complex. Darko bea cam aceeasi bere pana intr-o zi cand a incercat...altceva. Initial a fost retinut sa incerce – cam pe aceeasi unda cu multi dintre noi din Romania carora ne e teama sa incercam ceva nou – dar e imposibil sa rezisti, mai ales cand ai norocul sa incerci ceva pentru o prima oara si sa te surprinda intr-un fel asa minunat. Daca ar fi avut ghinionul sa dea peste o bere mult prea dura pentru un <<incepator>> poate nu am fi aici azi”, povesteste Dana (foto) pentru wall-street.ro.

”Restul e istorie”, continua ea. Darko a inceput sa faca bere, folosind un prim kit primit de la un prieten. Dana vorbeste despre el ca despre un ”berar innascut”. ”E organizat, structurat, gandeste fiecare mic detaliu de 100 de ori, e chiar pedant cu orice proiect de care se apuca si se bucura ca un copil de rezultatul muncii lui”, il descrie Dana.

”Combinand ideea de a veni acasa, cu ideea ca daca tot ne intoarcem sa si incercam sa ne urmam visul – am ajuns la concluzia ca Romania ar fi un teren ideal. Oamenii sunt insetati de schimbare, sunt sceptici, da, dar sunt si tot mai informati. Vazusem prezenta, cred, doar o microberarie, Clinica de Bere – ei au deschis primii ceea ce am numi o microberarie si am zis ca e o oportunitate dubla, e loc de foarte multi: vom lucra din pasiune pentru ceva al nostru si educarea pietei spre un produs clar superior lagerurilor industriale atat de promovate. Worst case scenario pentru noi a fost ca vom avea mereu bere buna acasa”, spune antreprenoarea.

Numele microberariei Hophead Brewing a venit natural. ”Hop = hamei ( engleza). Head = cap. Un Hophead e o persoana careia ii place mult berea puternic hameiata. As adauga eu complexa. Aroma de gref, pin, ierbos, floral – o intreaga paleta, gustul amar, toate rezulta din diferite tipuri de hamei. Si noua ne place asta”, explica Dana.

Investitie de 50.000 de euro in microberarie

Au pornit in noiembrie 2015 cu 50.000 de euro, bani din economiile proprii intrucat nu au vrut sa isi asume riscul unui imprumut bancar, iar fonduri europene nu exista pentru productia de alcool.

Nu am recomanda nimanui sa inceapa fara 50.000 euro planificati si in mana. Asta include cheltuieli cu echipamentul, chirie, ingrediente, taxe, servicii legale, contabile, extra-uri neprevazute. La o marime de 1.000 de litri pe luna – ceea ce este aproape nostim de mic”, mai spune Dana.

La inceput s-au lovit de birocratie. Opt luni au asteptat autorizatiile, timp in care au platit chirie pentru spatiu.

Citeste si:

”Cu toate ca mai exista o microberarie locala care vinde doar in local toate documentele si autorizarile obtinute au durat enorm de mult, nicio institutie neavand instructiuni clare sau stiind ce anume trebuie facut. Fara ajutorul juristei noastre suntem siguri ca ar fi durat mult mai mult. Navigarea legislatiei romanesti este un sport extrem. Sa nu mentionam taxele, impozitele, lipsa unui ajutor pentru firmele nou infiintate decat daca intrunesti mult prea multe conditii cumulat”, puncteaza Dana.

Cei 1.000 de litri de bere produsi lunar in microberarie sunt distribuiti in Cluj-Napoca, in cateva baruri si intr-un magazin de specialitate. Sunt cinci beri de tip Ale (Autopilot, Immigrant, RedLine, Dark’oH Opium si o bere sezonala – neBruna dupa tine). Cantitatea este vanduta integral.

Clientii au fost o surpriza. Daca initial s-au gandit doar la tineri cu varsta cuprinsa intre 25 si 40 de ani, gurmanzi, corporatisti, expusi culturii vestului si deschisi la nou, la aceasta categorie s-au adaugat pensionari, vecini de pe scara de bloc, bunici, tineri de 50+ ”care inteleg valoarea unui produs de calitate si au si venituri care le permit sa dea 7 lei pe o bere”.

Multi (antreprenori n.red.)sunt deznadajduiti si prefera sa evite procesul decat sa se loveasca de milioane de hartii, birouri inchise vinerea la 10

Pentru acest an cei doi antreprenori intentioneaza sa creasca productia la 2.000 de litri pe luna si sa angajeze cel putin doua persoane, in conditiile in care Darko lucreaza singur in microberarie.

Ce isi doresc? O birocratie mai relaxata. ”Multi (antreprenori n.red.)sunt deznadajduiti si prefera sa evite procesul decat sa se loveasca de milioane de hartii, birouri inchise vinerea la 10, institutii depasite de progresul economic vestic. Desi, as vrea sa mentionez, in Cluj chiar am avut parte de surprize foarte placute de la unele institutii cu oameni care chiar isi doresc sa ajute sa mearga mai usor, dar carora le pun piedici procedurile incalcite. Si-atunci e musai sa astepti”, spune Dana.

Vorbeste si despre educarea societatii spre consum local, de caltate, dar si despre responsabilizarea si informarea oamenilor la modul general.

Romanii au baut anul trecut cu 6% mai multa bere, respectiv 15,8 milioane de hectolitri. Pe cap de locuitor, consumul a fost mai mare cu 8%, ajungand la 80 litri, fata de 74 litri in 2014, reiese din datele prezentate de Asociatia Berarii Romaniei. Din perspectiva consumului de bere pe cap de locuitor, Romania este pe pozitia a opta in UE, iar pe prima se afla Cehia.

Romanii au baut mai multa bere anul trecut

Romanii au baut mai multa bere anul trecut