Ore remediale, dar nu pentru toți. Ministerul Educației nu are o soluție pentru desfășurarea lor, acolo unde incidența trece de 6 la mia de locuitori

Închiderea școlilor în contextul pandemiei a adâncit considerabil inegalitățile dintre copii și a îngreunat sau chiar a împiedicat accesul la educație pentru peste 600.000 de copii, care nu au avut acces la școala online, după decizia de închidere a școlilor. 65.000 de elevi se aflau în situație de risc de neîncheiere a mediei pe primul semestru al acestui an școlar, din cauza imposibilității de a accesa orele online, pentru că nu au avut un laptop sau o tabletă.

Școlile s-au redeschis în acest semestru, o reîntoarcere care era de mult așteptată, mai ales în contextul pierderilor masive generate de predarea online pentru care sistemul public de învățământ românesc nu era pregătit. Deși în ultimele zile numărul de cazuri de coronavirus a fost în continuă creștere, Alexandru Rafila, reprezentantul României în Comitetul Executiv al OMS a spus în cadrul unui eveniment organizat de Salvați Copiii România că nu sunt elemente care să ducă la suspiciunea că redeschiderea şcolilor a generat creşterea numărului de contaminări.

Totdeauna trebuie să ne uităm pe cifre şi să vedem care este incidenţa în populaţia generală, care este incidenţa în rândul elevilor, a cadrelor didactice. În mod evident, în rândul elevilor cifrele sunt mai mici decât în populaţia generală. Este clar că impactul nu a fost negativ. Mai mult, dezvoltarea unor reguli de bună practică igienică, de protecţie individuală în rândul copiilor cred că ajută la controlul pandemiei, (...) iar vaccinarea cadrelor didactice şi a personalului didactic va duce la înlăturarea temerilor privind eventualele riscuri pentru aceştia în ceea ce priveşte interacţiunea lor cu copii.

- Alexandru Rafila, reprezentantul României în Comitetul Executiv al OMS -

În ceea ce privește vaccinarea cadrelor didactice, până marți, 16 martie un număr de 135.000 (38%) de angajaţi din învăţământ erau vaccinaţi anti-COVID-19, adică un procent de aproape 50%.

Citeste si:
Câți bani investește Guvernul în orele remediale
Câți bani investește Guvernul...

Educația remedială, o prioritate în acest semestrul școlar

În acest context, pentru scăderea riscului de părăsire timpurie a şcolii, autorităţile au dispus recent măsuri de educaţie remedială, prin intermediul programului național pilot de tip „Școală după școală“, care a început în semestrul II al anului şcolar 2020-2021. Totodată, și elevii care se află în situație de corigență la sfârșitul semestrului I, care au situația școlară neîncheiată la cel puțin o disciplină, cât și copiii care au obținut rezultate școlare slabe, pot face aceste ore prin care să recupereze din materia pierdută și neconsolidată, se arată în Ordinul 3.460 din 6 martie 2021, elaborat de ministerul Educației și ministerul Sănătății.

Din păcate sunt însă și argumente și pro și contra legate de acest program de ore remediale, program care însă depinde foarte mult de evoluția pandemiei. Am insistat foarte mult ca aceste ore să se realizeze față în față tocmai plecând de la problemele generate de predarea online. Să recunoaștem că au fost probleme, mai ales atunci când vrei să o aplici și acolo unde se potrivește și acolo unde se potrivește mai puțin. Am fost obligați să o aplicăm peste tot, a generat pierderi.

- Sorin Cîmpeanu, Ministrul Educației -

Sursa foto: Agerpres

Citeste si:
UPDATE Coronavirus 18 mai | Aproximativ 100 de decese raportate
UPDATE Coronavirus 18 mai |...

Citește și: Ministrul Educației anunță că elevii nu vor da teze în acest an școlar

„Nu știu cum vom putea găsi o soluție, acolo unde incidența trece de 6 la mia de locuitori”

Programul orar al activităților remediale se stabilește, la nivelul fiecărei școli, de către cadrul didactic, cu consultarea elevilor și a părinților sau reprezentanților legali ai acestora, se arată în ordinul comun elaborat de cele două ministere. Acest aspect oferă o libertate suficient de mare învățătorilor, profesorilor, dar și elevilor să stabliească împreună lecțiile pe care le vor parcurge împreună în cadrul acestor ore remediale, fiind strict legate de lacunele elevilor.

Potrivit documentului, în cazul unei rate de incidență de până la 6 la mia de locuitori, vor rămâne deschise grădinițele, iar școala se va face cu prezență fizică pentru elevii din ciclul primar și pentru elevii din clasele a VIII-a, a XII-a , a XIII-a, precum și pentru elevii din anii terminali din învățământul profesional și postliceal. De asemenea, în aceste localități sunt permise organizarea în școli, cu prezență fizică, a cursurilor remediale pentru toate clasele.

Însă pentru elevii din celelalte clase, Ministerul Educației transmite că nu are o soluție legată de organizarea orelor remediale acolo unde coeficientul de infectare depășește 6 la mia de locuitori.

Citeste si:
Sorin Cîmpeanu: De luni, încă o serie de 80.000 de elevi se întorc...
Ministrul Educației: De luni,...

„Legat de evoluția epidemiologică, vedem cu toții trendul, din ce în ce mai multe localități se îndreaptă către pragul de 6 la mie. Nu știu cum vom putea găsi o soluție, mi-a dori din tot sufletul să știu, dar vă mărturisesc că nu știu cum vom putea găsi o soluție atunci când foarte multe școli vor depăși pragul de 6 la mie, pentru că în acele localități, după ce se depășește acel prag, intră integral în online. Deci toate aceste avantaje obținute de a fi prezenți fizic la evaluări, la simulări, dar și la programul `Școală după Școală` nu vor mai avea nicio valoare”, spune Sorin Cîmpeanu.

Citește și: Ce fac copiii când părinții lor sunt plecați în străinătate la muncă

Problemele acoperă parțial nevoile elevilor

Potrivit statisticilor realizate de organizația Salvați Copiii România, peste jumătate (53%) dintre profesori cred că numărul de ore prevăzut de proiectul pilot, adică 20 ore pe lună, nu acoperă sau acoperă doar parțial nevoile elevilor aflați în situația de a necesita aceste intervenții.

Sursa foto: Salvați Copiii

„E vorba de adaptarea la nevoile fiecărui copil. Pe de o parte este clar să sunt eforturi ale profesorilor de a răspunde cât mai mult nevoilor individuale ale elevilor, dar pe de altă au reieșit că sunt provocări masive acolo unde grupele se organizează cu elevi de la clase diferite. Și nu clase diferite pe același nivel, ci clase diferite: a VII-a cu a VIII-a de exemplu. Și aici, în special profesorii care predau disciplinele pentru examene au remarcat că într-o astfel de grupă nu se pot ocupa suficient de nevoile elevilor de clasa a VIII-a, în paralel cu nevoile celor de clasele a V-a și până la a VII-a care au la rândul lor goluri în parcurgerea materiei”, a declarat Roxana Paraschiv ,Coordonator Centrul de Informare, Documentare și Cercetare privind Drepturile Copilului, în cadrul organizației Salvați Copiii România.

O altă problemă indicată de Roxana Paraschiv este că acolo unde un elev este nevoit să meargă la altă școală să facă orele remediale ( în situația în care nu se ajunge la acel număr de 10 elevi pentru a putea constitui grupul de studiu pentru orele de recuperare a materiei), apar probleme de integrare. Specialistul a exemplificat cazul unui elev care a renunțat la programul „Școală după școală”, după ce a fost nevoit să parcurgă un drum mai mare pentru a participa la acele ore.

A fost pur și simplu prea greu pentru el, să meargă după ore la o altă școală, apoi să parcurgă drumul înapoi spre casă, iar apoi acasă să se apuce de teme. Deci e nevoie să se răspundă la nevoile acestea particulare, din aceste situații.

- Roxana Paraschiv, Coordonator Centrul de Informare, Documentare și Cercetare privind Drepturile Copilului la Salvați Copiii România -

În acest context, reprezentanții ONG-ului arată că pentru prevenirea abandonului şcolar al celor mai vulnerabili copii, este nevoie de eforturi suplimentare, pentru a asigura un număr mai mare de ore de pregătire remedială și pentru o adresabilitate mai bună către copiii cu situaţii extrem de dificile, inclusiv prin demersuri de conştientizare şi consiliere a părinţilor şi sprijin social oferit familiei.

Florica Cherecheș, președinte Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții a anunțat că va cere DGASPC-urilor din țară o evaluare a nevoilor de educație remedială, pentru ca programul să fie extins la toți copiii care au nevoie.

Pandemia în școli, situația la zi

Până la momentul realizării acestui material, numărul preșcolari/elevi confirmați cu coronavirus, în perioada 8-15 martie 2021 depășea 181 de cazuri de contaminări, cu o medie de 22 de cazuri pe zi. În rândul personalului didactic au fost testate pozitiv peste 321 de persoane, cu o medie de 40 de cazuri pe zi. Număr clase/grupe cu activitatea față în față suspendată ca urmare a cazurilor confirmate cu COVID-19 a depășit 216, potrivit datelor raportate de ministerul Educației.

Sursa foto: Salvați Copiii România
Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Educație »



Setari Cookie-uri