Problemele revenirii elevilor în bănci: multă materie de recuperat, prin ore remediale care încă nu știm cum se vor desfășura

A început numărătoarea inversă pentru semestrul al doilea din anul școlar în curs. De data aceasta, aceeași numărătoare este valabilă și pentru mult așteptata reîntoarcere a elevilor în bănci, acolo unde situația o va permite, în acord cu evoluția pandemiei de COVID-19 la nivel local.

Un semestru cu un volum mai mare de muncă

Cei mai mulți dintre părinți (78,4%) și profesori (73,1%) consideră că elevii trebuie să revină cât mai curând în băncile școlii, unde e nevoie de o regândire a programei școlare (80,9%) și de măsuri de educație remedială (43,7%), arată datele celui mai recent sondaj de opinie, realizat de Organizația Salvați Copiii.

Dar până pe 8 februarie, data la care școlile se vor redeschide fizic, încă mai sunt multe medii de încheiat și multă materie de recuperat. Din acest motiv, Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu (foto) a anunțat că din al doilea semestru, fiecare profesor va trebui să facă ore remediale (ore suplimentare) pentru ca materia predată până acum în orele online să fie recuperată la școală, față în față, fie în afara orelor din timpul săptămânii, fie sâmbăta. Fiecare profesor va fi plătit cu 200 de lei per elev pentru a desfășura aceste ore, nu cu 500 de lei cum era anunțat inițial. Potrivit Ordonanței 171, aceste sume se pot plăti doar pentru elevii care au sub 16 ani, scrie edupedu.ro.

Iar în ceea ce privește încheierea mediilor pentru primul semestru al anului școlar 2020-2021, Ministerul Educației a transmis printr-un comunicat de presă că va prelungi perioada de încheiere a situațiilor școlare, de la patru până la opt săptămâni de la revenirea la cursuri în semestrul al II-lea.

Citeste si:
Peste 80% dintre profesori şi 70% dintre elevi cred că şcolile...
Sondaj: Peste 80% dintre...

Ce însemnă ore remediale

Orele remediale sunt orele suplimentare (sau de pregătire) care se fac la școală. Educația remedială are drept scop stimularea finalizarii învățământului obligatoriu şi îmbunătățirea ratei succesului școlar pentru copiii din grupurile dezavantajate, arată o definiție oferită de Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură. Deși în primă instanță, aceste ore erau dedicate copiilor din mediile defavorizate sau a celor care nu reușeau să țină pasul cu predarea de la clasă, de această dată, la aceste ore vor participa toți elevii, care vor trebui să recupereze materia pierdută la care nu s-a ajuns din cauza dificultăților întâmpinate în predarea online.

Totodată, orele remediale au scopul de a preveni abandonul școlar, o tendință care s-a accentuat în România de la debutul pandemiei pentru că nu toți copiii au avut acces la o educație digitală. 40% din întreaga populație școlară din România nu a participat la orele online, din cauza sărăciei, aspect care, potrivit Organizației Salvați Copiii, constituie o criză fără precedent în educație.

Citește și: Ce decizii au luat țările din Europa privind redeschiderea școlilor

Desfășurarea orelor remediale, încă incertă

Problema principală privind orele remediale care vor începe din semestrul al doilea al acestui an școlar este că nu există proceduri clare prin care se vor desfășura propriu-zis aceste ore. Deocamdată nu există nici proceduri la nivel de clasă, dar nici o metodologie adoptată la nivel național pentru ca profesorii să știe ce noțiuni trebuie să mai exerseze cu elevii.

Citeste si:
Vom circula în Uniunea Europeană cu certificatul de vaccinare?...
Vom circula în Uniunea...

„Propunerea noastră este ca decizia privind orele remediale să fie luată la nivel de clasă, între elevi și profesori pentru ei știu cel mai bine ce n-au putut să predea, ce nu s-a asimilat cu totul. Și să existe o procedură sau o metodologie prin care să fie explicate cum se pot face astfel încât toți profesorii să aibă ceva de la care să plece. Am cerut asta și din partea Ministerului”, a declarat pentru wall-street.ro Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor din România.

Potrivit celor mai recente date oferite de Ministerul Educației în ultimele zile, peste 65.000 de elevi se află în situația de a rămâne cu mediile neîncheiate la acest moment. O corelare cu numărul elevilor care nu au avut acces la internet pe durata școlii online (peste 230 de mii, conform datelor ministerului) ne arată că, pe lângă mediile care vor rămâne neîncheiate, elevii defavorizați se confruntă cu o altă mare problemă: acumularea lacunelor în procesul de asimilare a materiei.

Rareș Voicu spune că următorul hop va fi să vedem care va fi exact programa de examen pentru clasa a VIII-a și a XII-a, pentru a vedea ce trebuie recuperat concret la clasă de către elevi și cum să se pregătească și profesorii. Ce se cunoaște deocamdată este că Ministrul Educației a declarat că atât programa pentru examenele de Evaluare Națională, cât și cea pentru examenele de Bacalaureat se va modifica și „va fi adaptată modului în care elevii au asimiliat și nu modului în care profesorii au predat”.

Vezi și: Dragos Iliescu, psiholog și fondator Brio: În România, reforma educațională este împinsă de părinți

Citeste si:
Ministerul Educaţiei: Se micşorează numărul elevilor în anumite clase
Ministerul Educaţiei: Se...

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Educație »



Setari Cookie-uri