Necesitatea personalizării conținutului educațional, precum și schimbarea de mentalitate a profesorilor sunt printre cele mai mari urgențe pe care învățământul de stat ar trebui să le rezolve pentru a avea mai mulți copii performanți la școală, explică Ovidiu Atanasiu, fondatorul Școlii alternative AmSchool. Acesta a povestit în cadrul unui interviu wall-street.ro că un profesor care venise la un interviu de angajare la AmSchool i-a explicat cum matematica necesită să fie „băgată cu pumnul în capul elevilor”, un episod care pare să reflecte o mentalitate de secol trecut.

Fondatorul American Alternative School (AmSchool) povestește cum i-a rămas în minte un episod atunci când recruta mai multe cadre didactice care și-au manifestat intenția de a lucra în această școală gimnazială și liceu cu programă americană.

Sunt într-o căutare permanentă de profesori, de tutori. E foarte important procesul de recrutare. Am avut un domn profesor de matematică la interviu care mi-a explicat că matematica se bagă cu pumnul în cap la copil. Și gesticula cu mâna și cu pumnul strâns și îmi spunea, așa se face. Voi, ce vreți să faceți...nu se poate face. Îl invit să vadă că se poate face și altfel. Clar nu poți să colaborezi cu un profesor în forma asta.

Ovidiu Atanasiu, fondator AmSchool

De cele mai multe ori, presiunile se manifestă într-un sistem de tip spirală: pleacă de la ministere, prin inspectorate, ajung la profesor, apoi la elev și chiar și la părinți în final. Așa se face că educatorii care trebuie să obțină acele grade didactice nu fac nimic altceva decât să orchestreze o oră la clasă, pentru ca parcursul acelor 50 de minute să se desfășoare impecabil. Prin urmare, atenția nu se mai reflectă asupra conținutului, ci asupra regizării realției dintre profesor-elev, pentru ca inspectorul din ultima bancă să fie impresionat, ne mai spune Ovidiu Atanasiu.

„Mai e greșită și orientarea pe conținut. În sistemul clasic, există o presiune din partea ministerului, prin inspectorate. Când vine inspecția, profesorii sunt speriați. Ba mai mult, pot să spun, la fiul meu, la școală privată, s-a făcut repetiție o săptămână întreagă pentru că doamna trebuia să își ia un grad anume. I-au chinuit o săptămână ca lucrurile să iasă perfect. E un fake total! Și pleacă de la asta, de la presiunea care vine de acolo, de mai sus. Și din acest motiv profesorul va sta concentrat foarte mult pe conținut. Nu o să îl mai vadă pe copil și nu o să se mai uite la potențialul lui”, a mai precizat antreprenorul.

De ce au nevoie elevii de educație personalizată și nu de „școli mamut”

Una dintre cele mai urgente nevoi ale sistemului educațional de stat este necesitatea personalizării conținutului primit la clasă. Educația personalizată s-a dezvoltat încă din antichitate, nefiind deloc un model nou. În Grecia Antică, de pildă, educația se realiza în școlile private, unde elevii învățau să scrie, să citească și să numere, în timp ce în Roma Antică, educația copiilor se baza pe ideea că ei trebuie să fie pregătiți pentru a se integra în colectivitate, pentru a şti fiecare în parte cum să-şi exercite drepturile și îndatoririle. Fondatorul AmSchool este de părere că sistemul educațional din România pare că a rămas captiv în epoca industrializării României, când tinerii erau trimiși să învețe în școli mamut, cu sute de elevi, cu clase aglomerate și cu profesorii care predau la 15 clase.

Acest sistem răspundea foarte bine unor vremuri în care trebuiau livrați oameni utili într-un timp foarte scurt, prin prisma faptului că industria se dezvolta foarte mult. Inclusiv ideea de clase, cu 30 de copii, ea nu a venit pe baza unui studiu, ci a venit în urma unei nevoi pentru ca trebuia sa avem absolvenți mulți. Era necesar să umpli dezvoltarea României cu acești absolvenți foarte mulți.

Ovidiu Atanasiu, fondator AmSchool

Antreprenorul consideră că școlile au nevoie de un grad mai mare de autonomie, inclusiv în ceea ce privește plata profesorilor. Mai exact, școlile ar trebui să-și plătească profesorii în funcție de rezultate, un model care ar da un imbold mai mare și pedagogilor proaspăt intrați în sistem, care ar fi motivați de acest tip plată a remunerațiilor.

„Vine profesorul tânăr, intră în sistem, vrea să facă ceva și ghici ce, ceilalți plictisiți, l-au pus pe burtă în șase luni și pe asta și stă liniștit și el (...) Dacă școlile ar avea autonomie și ar fi plătite în funcție de rezultate, dacă lucrurile ar fi în formă asta, normal, eu ca școala aș fi interesat să am cei mai buni profesori. Profesorii cei mai buni ar câștiga mai mult și evident că dacă ar câștiga mai mult, ar da mai mult și la clasă. E un cerc, pur și simplu”, a mai precizat fondatorul școlii.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Educație »


Setari Cookie-uri