Conform evaluarilor Comisiei Europene, in Uniunea Europeana se pierd anual 450.000 de locuri de munca din cauza insolvabilitatii. Aproximativ 60% dintre intreprinderile europene au probleme de lichiditate, din cauza platilor intarziate, care ating valoarea de 340 miliarde de euro, mai mult decat dublul bugetului total al Uniunii Europene din 2012, de 147 miliarde de euro.

Ultimele cifre din Indexul European de Plata estimeaza ca un procent de 6,1% din cifra totala de afaceri va fi pierdut in Romania in acest an ca efect al intarzierii in efectuarea platilor. Durata medie estimata a platilor in 2013 este de 33 de zile, pentru tranzactiile intre intreprinderi, si de 45 de zile, pentru tranzactiile intre autoritatile publice si intreprinderi. Pentru a stopa acest fenomen la nivelul Uniunii Europene, a fost adoptata Directiva 2011/7/UE privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale. Directiva se aplica atat raporturilor intre operatorii economici (intreprinderi), cat si raporturilor dintre acestea si autoritatile publice.

Cu aceasta ocazie, Directoratul-General al Comisiei Europene pentru Intreprinderi si Industrie a organizat recent un seminar despre problema platilor intarziate si despre modul in care noua Directiva Europeana (2011/7/EU) isi propune sa o rezolve. Iata ce au raspuns speakerii europeni prezenti in Romania la intrebarile adresate de Wall-Street.ro:

Care a fost volumul total al intarzierilor la plata in spatiul comunitar in 2012 si in T1 din 2013?

Madeleine Bosch, group marketing manager, Intrum Justita: In 2012 si primul trimestru din 2013, o pondere de 52% din totalul platilor pentru bunuri si servicii au fost efectuate intr-un interval de 30 de zile, in timp ce 30% au fost realizate intre 30 si 90 de zile, iar pentru 18% au fost necesare mai mult de 90 de zile. Desi exista variatii puternice in ceea ce priveste obisnuinta de plata intre tari, la nivel general in spatiul comunitar se observa o tendinta de scadere a perioadei de intarziere in primul trimestru din acest an fata de 2012. Evolutia pozitiva din dreptul consumatorilor (vezi tabel) se datoreaza in principal reducerii zilelor contractuale de plata.


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »