Gradul de concentrare a pietei a crescut in ultimii ani, in timp ce numarul societatilor de asigurari de viata a scazut constant, de la 24 in 2009 la 19 in 2014 si ar putea scadea in continuare. In acelasi timp, liderul pietei a depasit pragul de 40% al cotei de piata, nivel de la care se prezuma, pana la proba contrara, ca se afla in pozitie dominanta, arata Consiliul Concurentei.

Segmentul de asigurari de viata a totalizat aproximativ 170 milioane euro la finalul lunii iunie din 2014 (ultimele date disponibile), cu circa15% mai putin decat in S1/2013, arata datele centralizate de Insurance Profile. Reorganizarea activitatii mai multor societati de profil, alaturi de inasprirea conditiilor de creditare, dar si reticenta populatiei fata de astfel de produse, a fost marcata cea mai scazuta valoare a pietei de asigurari de viata din ultimii sapte ani.

ING Asigurari de viata, liderul pietei de profil

Prin comparatie, in S1/2008 - anul de varf al pietei de asigurari din Romania, politele life au generat subscrieri de circa 230 milioane euro, pentru ca in perioada S1/2009-S1/2013 sa varieze in jurul valorii de 190-200 milioane euro. In ceea ce priveste concentratia pietei, primele 10 societati au realizat 95% din totalul subscrierilor, in vreme ce primele 5 companii au detinut impreuna o cota de circa 79%. Cel mai mare volum de subscrieri a fost realizat de ING Asigurari de Viata, urmata de Metropolitan Life, BCR Asigurari de Viata, Allianz-Tiriac Asigurari si Asirom VIG, potrivit 1asig.ro.

"Sectorul asigurarilor de viata are un nivel redus de dezvoltare, gradul de penetrare a acestora fiind mult in urma altor tari europene, chiar si a celor din regiune", este una dintre concluziile studiului realizat de Consiliul Concurentei pe aceasta piata. In continuare se mentioneaza ca "avand in vedere ca aceste modificari structurale pot avea impact asupra concurentei pe aceasta piata, Consiliul Concurentei va monitoriza atent evolutiile din acest sector".

Din punct de vedere al primelor brute subcrise, in Romania, sectorul asigurarilor de viata are o pondere de doar 0,3% in Produsul Intern Brut (PIB), la fel ca in Bulgaria, in timp ce media europeana este de 4,5% din PIB. Chiar daca si alte tari din regiune se afla in coada clasamentului european in ceea ce priveste ponderea asigurarilor de viata in PIB (Ungaria, 1,4%, Slovacia 1,6%, Cehia 1,8%), diferentele fata de situatia Romaniei sunt evidente. La polul opus se afla Marea Britanie cu 10,3% din PIB si Danemarca cu 7,2% din PIB.

Un roman plateste 16 euro/an pe asigurari de viata

Din punct de vedere al primei de asigurare, o persoana din Romania plateste in medie 16 euro/an, mult sub media europeana de 1.072 euro/an de persoana. In Ungaria, prima medie de asigurare se ridica la 139 euro/an de persoana, in Slovacia la 206 euro/an de persoana, iar in Cehia la 272 euro/an de persoana. Elvetia si Danemarca au cele mai mari cote ale primelor pentru asigurarile de viata, valoarea medie fiind de peste 3.000 euro/an de persoana.

Consiliul Concurentei a formulat o serie de recomandari ce au in vedere atat dezvoltarea sectorului asigurarilor de viata, cat si promovarea intereselor consumatorilor romani. Astfel, autoritatea de concurenta recomanda elaborarea de comparatoare online de preturi in zona asigurarilor de viata, acolo unde produsele de asigurare sunt, intr-o oarecare masura, standardizate, un astfel de instrument putand ajuta consumatorii in procesul de selectie.

Exista riscul real al ghidarii clientilor neinformati catre produse de asigurare sub-optime, care nu raspund cel mai bine nevoilor particulare ale acestora.

In acelasi timp, educarea financiara a clientilor romani cu privire la aceste produse complexe de asigurare poate atenua asimetria informationala existenta intre clienti, pe de o parte, asiguratori si intermediarii de asigurari, pe de alta parte. In acest moment, exista riscul real al ghidarii clientilor neinformati catre produse de asigurare sub-optime, care nu raspund cel mai bine nevoilor particulare ale acestora.

Bancile sunt reticente in a accepta cesionarea din partea clientilor a asigurarilor de viata incheiate de acestia cu asiguratori din afara grupului economic din care fac parte. Acest aspect poate genera dificultati companiilor de asigurari care nu fac parte din grupuri ce includ si o banca comerciala. Ca urmare, Consiliul Concurentei sustine deschiderea acestui canal de distributie a asigurarilor si emiterea de norme care sa faciliteze posibilitatea de a alege a consumatorului in cazul asigurarilor de viata asociate creditelor bancare.

Studiul Consiliului Concurentei a fost demarat in 2013. Motivele care au stat la baza declansarii acestui studiu tin de faptul ca, in ultimii ani, sectorul asigurarilor de viata a fost caracterizat, atat la nivel european, cat si la nivel national, de fuziuni si achizitii, dar si de faptul ca actul de asigurare, in general, si cel de asigurare de viata, in particular, au fost afectate semnificativ de declansarea si persistenta crizei economice.

Alaturi de asigurarile generale, asigurarile de viata reprezinta una din cele doua componente de baza ale sectorului asigurarilor din Romania, ponderea asigurarilor de viata in totalul sectorului fluctuand in jurul valorii de 20%, dar reprezentand doar aproximativ 0,3% din PIB.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri