Banca Nationala a Romaniei a publicat recent statistici cu privire la impactul legii darii in plata, la doua luni de la adoptare. Aproximativ 4.000 de clienti au facut uz de aceasta lege, ceea ce reprezinta 1 din 100 de clienti care au contractat un credit ipotecar. Dintre cei 4.000 de clienti, circa 400 au profit de investitori imobiliari, pentru ca au dat in plata cel putin 2 imobile, fiind si cazuri prin care s-a solicitat stergerea datoriilor comerciale ale unor firme.

Aflati mai multe despre strategia BCR dupa darea in plata si despre conditiile in care cea mai mare banca din sistem contesta notificarile de dare in plata in emisiunea Profesionistii in Banking de miercuri, 17 august. Dana Demetrian, vicepresedinte BCR pe retail si private banking, a raspuns intrebarilor privind darea in plata si creditarea de consum.

"Totusi, cele aproximativ 4.000 de cazuri, dintre care au fost contestate aproximativ 1.500 reprezinta doar 0,5% din numarul de 800.000 de familii care a fost invocat drept argument fundamental pentru promovarea legii. O diferenta de 99,5% fata de statistica pe care s-a bazat initierea si promovarea Legii Darea in Plata, precum si profilul sofisticat al peste 10% dintre beneficiari (investitori imobiliari ori firme), consideram ca ridica intrebari serioase, care merita clarificate in spiritul responsabilitatii legislative", se arata intr-un punct de vedere al BCR.

Darea in plata inseamna evacuarea prematura a locuintei

BCR precizeaza ca anterior intrarii in vigoare a legii o procesul de executare silita si vanzarea ulterioara a locuintei dura in medie 2-3 ani, rastimp in care se puteau inca identifica solutii financiare si/sau locative, insa prin legea darii in plata se impune evacuarea prematura a locuintei, iar "rezultatul este o dubla pierdere si pentru banca si pentru client".

In opinia BCR, bancile nu vor putea ignora riscul general creat de darea in plata, dar vor identifica solutii particulare, in functie de profilul clientilor si lichiditatea pietelor imobiliare regionale. "Avansurile vor mai fi calibrate, dar aceasta de fapt inseamna pentru clienti o perioada mult mai redusa de creditare ori criterii de venit mult mai stricte. in acest context, masurile de scadere a avansurilor reprezinta solutii de calibrare a riscului, dar pentru clientul mediu conditiile generale de acces vor fi mult mai restrictive, fata de perioada de dinaintea implementarii legii".

Citeste si:

Acest lucru va duce in mod clar la o incetinire a ritmului de crestere a creditarii pentru locuinte, in contradictie cu nevoile generate de calitatea scazuta a fondului locativ din Romania (locuinte vechi, aglomerate si inghesuite, cu nevoie de modernizari si reabilitari si chiar cu risc seismic ridicat).

Mai mult, oficialii celei mai mari banci din sistem considera ca darea in plata a afectat semnificativ procesul de refacere a increderii dintre banci si clienti, bazat pe scaderea costurilor cu serviciile bancare si solutii de reducere a indatorarii, in conditii de stabilitate legislativa.

"Reiteram, astfel, faptul ca legea darea in plata este gandita intr-o paradigma eronata (si sussceptibil neconstitutionala), constituindu-se ca un impediment pentru siguranta si stabilitatea economica a Romaniei si reducand credibilitatea mediului de investitii local. Atat timp cat legile nu vor incuraja solutii comerciale la provocari sociale, iar politicile economice nu vor stimula atragerea de finantari si investitii, intermedierea financiara se va restrange si la fel se vor restrange si premisele pentru prosperitate pe termen lung in Romania", concluzioneaza BCR.