Articol realizat de Peter Dunn, fondator al firmei de consultanta in management Peter T. Dunn & Company.

Platile electronice ofera valoare adaugata comerciantilor, organizatiilor nonprofit, guvernelor, consumatorilor si contribuabililor, in special comparativ cu metodele traditionale de plata. Platile fizice, adica cele cash, sunt inlocuite rapid de cele electronice, schimband fundamental locurile in care consumatorii cheltuiesc bani, ce achizitioneaza si cum fac lucrul acesta.

Consumatorii de azi isi doresc metode de plata mai rapide si mai facile, iar comerciantii trebuie sa adopte astfel de inovatii pentru a-si mentine si a-si dezvolta business-urile.

Guvernele multor tari iau in considerare diminuarea platilor fizice, cu cash, atat pentru cei care platesc, cat si pentru acceptatori, pentru a asigura eficienta sporita si cresterea gradului de inregistrare a activitatii economice si a impozitelor. Astfel, exista numeroase discutii cu privire la costul total de acceptare a platilor electronice comparativ cu cel al metodelor traditionale de plata. Totusi, concentrarea atentiei in mod exclusiv pe costurile de acceptare ignora cel putin jumatate din relatia dintre cost si valoare in cazul platilor.

Cum genereaza valoare platile electronice?

Pentru o analiza aprofundata a acestei teme, Mastercard a derulat recent un studiu: Exemplificarea valorii generate de produsele de plati electronice pentru comerciantii din Europa. Cercetarea analizeaza date din noua tari din Europa: Italia, Germania, Marea Britanie, Suedia, Franta, Spania, Olanda, Polonia si Cehia.

Studiul a fost extins ulterior catre peste 30 de tari. Aceste analize se concentreaza pe valoarea generata pentru comercianti si o compara cu costurile totale de acceptare – de la costurile de la punctele de vanzare pana la cele ale depozitarii fondurilor la banca respectivului comerciant – incluzand: echipament, forta de munca, securitate, pierderi, intretinere si alte costuri. Rezultatele arata ca, la nivel global, valoarea generata de utilizarea platilor cu cardul depaseste cu mult totalul costurilor de acceptare, fiind mai mult decat dubla fata de costul total al tranzactiilor cu carduri de credit si debit. In Europa este chiar mai mare – de doua ori si jumatate mai mare pentru tranzactiile cu carduri de credit si de patru ori mai mare pentru tranzactiile cu carduri de debit.

Valoarea pentru un business este generata de un cumul de factori: venituri suplimentare, profituri mai mari din vanzari pentru clientii actuali si potentiali; eficienta costurilor in cazul livrarii de produse noi si existente; imbunatatirea experientei consumatorului si a reputatiei prin adoptia unor metode inovatoare de vanzari, marketing si procesare.

Platile electronice ofera aceste beneficii prin:

Lipsa limitarii consumatorilor la plata cash: in medie, tranzactiile cu carduri de debit si de credit sunt de doua pana la patru ori mai mari decat cele cash la punctele de vanzare. Mai mult, noii acceptatori ai platilor cu cardul observa o crestere de 10-15% atat a volumului, cat si valorii medii a tranzactiilor.

Accesul comerciantilor la o baza de consumatori globala si viceversa: de exemplu, aproximativ 15% din vanzari sunt legate de posesori de card din afara Europei sau de cei din Europa care efectueaza tranzactii peste granite.

Asigurarea posibilitatii comerciantilor de a face vanzari care nu ar fi practic posibile prin utilizarea cash-ului: de exemplu, 10% din cele 500 de miliarde de vanzari prin credit anuale din Europa provin din e-commerce.

Dincolo de aceste beneficii legate de venituri, acceptatorii primesc valoare adaugata prin:

Tranzactii prompte si garantate: produsele de plata electronica ofera siguranta unei vanzari garantate si a unei plati prompte prin procesarea electronica si prin autorizarea care garanteaza ca tranzactia si plata sunt rezultatul unei activitati legitime, eliminand necesitatea unor costuri de creare a contului, intretinere si gestionare a creantelor.

Inovatii in tehnologie: Terminalele nesupravegheate, platile efectuate cu ajutorul telefonului mobil, procesul de tokenizare, biometria, tehnologia machine learning si securitatea sporita asigurata prin cardurile cu cip EMV ofera, de asemenea, acces suplimentar, volum crescut si costuri mai mici pentru comerciantii de diverse dimensiuni.

Este evident ca platile electronice aduc o valoare neta considerabila comerciantilor si consumatorilor lor oferind vanzari crescute, comoditate, insa, cel mai important, beneficii de securitate, care compenseaza, de departe, costul total de acceptare. Industriile care utilizeaza platile electronice s-au bucurat de o crestere substantiala de-a lungul ultimilor ani – se asteapta ca aceasta crestere sa accelereze dezvoltarea e-commerce-ului – fapt ce contribuie si la cresterea vanzarilor.

In cele din urma, este important ca toate partile sa inteleaga beneficiile platilor electronice pentru a crea un cadrul legal stabil si o piata care functioneaza corect.

Continut sponsorizat de Mastercard.

Peter Dunn este fondator al firmei de consultanta in management Edgar, Dunn & Company si ofera, in prezent, servicii de consultanta internationala in cadrul Peter T. Dunn & Company. El are peste 40 de ani de experienta in consultanta strategica in industria platilor.

Sursa foto: Shutterstock