Practicile neloiale cu privire la facturile uriașe aferente reparațiilor efectuate în baza polițelor de răspundere civilă auto RCA ale anumitor unități reparatoare independente arată că în acest moment s-ar impune o reajustare a Legii 132/2017, a declarat avocatul Valentin Moroeanu.

El apreciază că, modificările ar putea aduce o serie de criterii de stabilire a tarifelor care să fie acceptate și mulțumitoare pentru ambele părți implicate, companii de asigurări și unități reparatoare.

"Trebuie să înțelegem că suntem în prezența a două industrii care au și, cel mai probabil, vor avea întotdeauna interese contrare. Nu cred că vom putea schimba acest lucru, dar ceea ce putem face este să găsim acel numitor comun și să vedem unde se termină normalitatea și unde încep abuzurile indiferent de care dintre părți discutăm", a declarat Valentin Moroeanu.

El a adăugat că deși legiuitorul a urmărit o reglementare echitabilă, libertatea de apreciere acordată unităților reparatoare a condus în scurt timp la apariția de abuzuri.

În susținere, Valentin Moroeanu a făcut trimitere la declarațiile președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chiritoiu, din ultimele luni, legate de "practicile incorecte, reclamate de către companiile de asigurări, existente la nivelul unor categorii de service-uri auto, în ceea ce privește dreptul șoferilor la o mașină de schimb și costul orei de manoperă sau piese de schimb".

"Existența unei jurisprudente neunitare pe această dispută între asigurători și service-uri auto denotă o dată în plus lipsa de claritate a legislației actuale și justifică practic revizuirea acesteia. În opinia sa, "misiunea judecătorilor este una destul de dificilă, legea permițând practic pronunțarea unor soluții diferite, pe cazuri similare, dacă nu chiar identice".

Astfel, "este evident că un tarif de 450 de lei plus TVA ora de manoperă este cu mult peste media prețurilor practicate pe piață de către unitățile reparatoare, fiind clar abuziv. Cu toate acestea, posibilitatea judecătorului de a sancționa astfel de abuzuri este oarecum limitată în contextul prevederilor Art. 14, pct. (3) din Legea 132/2017 - "Valoarea reparației se stabilește folosind sistemele de evaluare specializate sau prin documente emise în condițiile legii în care unitatea reparatoare auto își poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată"..

Vehicul cu 14 ani vechime, reparat cu un preț de 6,7 ori mai mare ca valoarea lui de piață

Prezent la eveniment, și Mădălin Roșu, președinte BAAR - Biroul Asigurătorilor Auto din România a subliniat practicile incorecte ale unităților reparatoare, care, în opinia sa, nu trebuie acoperite de RCA, deși din păcate legislația actuală o permite, iar consumatorul ajunge să plătească din această cauza.

"Va propun câteva imagini pe care să le dezbatem împreună. În primul exemplu avem un Audi A4, de circa 14 ani, cu aproape 300.000 de km la bord și cu o valoare de piață de nici măcar 4.000 euro, cu avarii relativ ușoare, cu un deviz de reparație de la un dealer de circa 3.000 euro (13.132 lei). Un service independent a facturat peste 21.000 lei și întârziind tot procesul la peste 50 de zile, a facturat 1.430 lei/zi pentru mașină la schimb, respectiv 90.000 lei. Totalul valorii despăgubirii cerute a fost de 111.245 lei", a declarat Mădălin Roșu.

"Existența unor abuzuri precum cel mai sus poate și ar trebui înlăturată prin modificarea Legii 132/2017 într-o manieră în care statul să vină și să reglementeze cum mai mare precizie criteriile de stabilire a orei de manoperă și/ s-au de comercializare a pieselor de schimb, astfel încât, fiecare parte să își găsească reflectat interesul într-o anumită măsură", a încheiat Valentin Moroeanu.

Sursa foto: chalermphon_tiam / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri