Restricțiile impuse odată cu declanșarea pandemie de COVID-19, printre care și închiderea granițelor, au făcut ca numeroase zboruri să fie anulate de către companiile aeriene. Situația neprevăzută cu care s-au confruntat și se confruntă în continuare toți operatorii la nivel global a dat naștere unui val de nemulțumire în rândul pasagerilor care și-au plătit biletele pentru diverse destinații către care zborurile au fost anulate și nu reușesc să își recupereze banii. Am discutat cu reprezentanții schemelor de plătă Mastercard și Visa pentru a afla dacă demararea procedurii de chargeback ar putea fi o soluție.

Ambele scheme de plată, atât Mastercard cât și Visa recomandă folosirea proceduriii de chargeback în momentul în care plătiți cu cardul pentru un produs, serviciu, inclusiv bilete de avion, și nu beneficiați de acestea. Puteți apela la acest procedeu chiar și în cazul în care comerciantul respectiv și-a încetat activitatea.

"În cazul în care un zbor plătit cu cardul a fost anulat deoarece compania aeriană nu mai poate furniza serviciul și operatorul turistic sau asigurarea nu oferă clienților soluții alternative pentru biletul respectiv de avion, aceștia pot solicita băncii care le-a emis cardul să recupereze banii prin opţiunea de contestare a tranzacției respective. Aceasta este o modalitate prin care banca posesorului de card poate recupera banii de la banca unui comerciant atunci când clientul nu primește bunurile sau serviciile pe care le-a plătit online cu cardul, inclusiv în cazul în care un comerciant îşi încetează activitatea", au declarat reprezentanții Visa în România, pentru wall-street.ro.

În urma unor discuții avute de către wall-street.ro cu băncile din piața, demararea procesului de chargeback se realizează prin completarea unui formular și adăugarea unor dovezi prin care consumatorii arată faptul că au încercat să ia legătura cu respectivul comerciant și să ajungă la un consens cu el.

Citește și BREAKING NEWS | Se închid din nou granițele Greciei? Ce spun autoritățile

Același mesaj estre transmis și de către Mastercard, care încurajează clienții să încerce inițial să rezolve disputa direct cu comercianții, însă numeroși clienți ajung să își piardă răbdarea în momentul în care, odată contactat telefonic operatorul aerian, așteaptă zeci de minute fără a fi preluați.

”Încurajăm emitenții să încerce să rezolve disputele dintre deținătorii de carduri și comercianți înainte de demararea procesului de returnare a fondurilor. În multe cazuri, comercianții oferă rambursări, puncte de credit sau vouchere pentru viitoare servicii. Însă, în unele situații, precum în cazul de față, comerciantul nu poate fi contactat sau refuză să emită o rambursare. Astfel, recomandăm consumatorilor să contacteze banca emitentă pentru a iniția o investigație”, precizează reprezentanții Mastercard pentru wall-street.ro

Cât durează soluționarea unui proces de chargeback

Citește și Primele zboruri charter au decolat de pe aeroporturile din București, Cluj și Timișoara

În medie, soluționarea unui proces de chargeback poate dura între 10 și 120 de zile. Pentru evitarea situațiilor de rambursări a banilor, dar și pentru reducerea și soluționarea litigiilor într-un timp cât mai scurt, începând cu 1 aprilie 2020, Mastercard oferă emitenților posibilitatea de a seta alerte în timp real pentru comercianți. Practic, Mastercard va permite comercianților să transmită informații către emitenți la începutul procesului disputelor, ajutând astfel toate părțile implicate să rezolve în mod proactiv acest tip de situații, înainte de a recurge la rambursări sau chiar alte procese mult mai costisitoare de mediere a problemelor.

”Prin deschiderea liniilor de comunicare către emitenți și comercianți pentru colectarea tuturor detaliilor necesare înainte de emiterea unei rambursări, vom reduce perioada de soluționare la aproximativ 24 de ore. Asistăm la o situație fără precedent, astfel că pe parcursul următoarelor luni ne așteptăm ca atât emitenții, cât și acceptatorii să primească un număr mai mare de solicitări de chargeback. Protejarea clienților și consumatorilor este o prioritate absolută, astfel că Mastercard lucrează proactiv pentru investigarea acestor situații”, adaugă reprezentanții Mastercard.

Citește și FOTO REPORTAJ: Cum a schimbat coronavirusul all inclusive-ul din hotelurile grecești

Dincolo de recuperarea banilor, în cazul în care doriți să primiți și despăgubiri pentru situația prin care ați trecut, șansele sunt destul de mici având în vedere drepturile pasagerilor transportului aerian, prevăzute de UE

”Operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile”, se arată pe site-ul Uniunii Europene.

Sursa foto: BLACKDAY / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Armand Iliescu
Armand s-a alăturat echipei Wall-street.ro în anul 2016, an în care a și finalizat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion . De-a lungul timpului a acoperit domenii precum FinTech, Finanțe-Bănci și Fiscalitate. A pus umărul timp de patru ani la consolidarea proiectului Future Banking , dedicat industriilor FinTech și digital banking, din poziția de Head of Growth. Tot în cadrul aceluiași proiect a dat startul emisiunii FinTech Friday,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri