Atragerea banilor în firmă, fie că vorbim despre cei veniți în urma finanțărilor bancare sau cei care intră în urma investițiilor oferite de fonduri cu capital de risc, constă într-un proces care uneori are în spatele lui un antreprenor cu așteptări nerealiste, atât în ceea ce privește nevoile de finanțare, dar și a rolurilor în cadrul firmei. Mihaela Toader, consultant financiar și fost CFO în mai multe companii mari din România, a vorbit despre aceste așteptări nerealiste în cadrul evenimentului dotCommerce, organizat de MerchantPro.
Consultantul financiar povestește că sunt multe situații în care antreprenorii în căutare de finanțare încă nu știu concret pentru ce au nevoie de acei bani.
„M-am izbit de foarte multe ori de antreprenori care ajung la mine și spun «am nevoie de bani». Dacă îi întreb pentru ce, răspunsul este destul de generic: trebuie să cresc, trebuie să mă dezvolt(...) Foarte puțini antreprenori înțeleg că finanțarea arată o nevoie. E foarte important să înțelegem sumele pe care le-am calculat ca fiind necesarul nostru de finanțare. Cât este capital de lucru, de câți bani am nevoie ca să rulez, câți sunt bani de investiții și ce tip ce investiții sunt”, precizează Mihaela Toader.
Rolul contabilului: Mulți antreprenori nu înțeleg procesul. Trimit contabilul la bancă. E un eșec

Sursa foto: UDR Ovidiu
Consultantul financiar consideră că mulți antreprenori se află „într-o negare totală” când vine vorba despre durata procesului de atragere a finanțării, dar și a persoanei care trebuie să se ocupe de acest proces.
„Trebuie să înțeleagă că obținerea finanțării durează. Nu vine peste noapte(...) Încă ne confruntăm cu situații în care antreprenorul nu înțelege diferența între contabilitate și finanțe. Trimite contabilul să negocieze cu banca, e un eșec. Contabilul se ocupă de situații statutare(...) are principala responsabilitate de a face ca firma să fie în regulă cu lucrurile care sunt obligatorii și să țină la distanță ANAF-ul”, explică Mihaela Toader.
Pentru că nu orice companie își permite să angajeze un CFO, consultantul financiar precizează că primul finanțist al afacerii trebuie să fie antreprenorul.
„Trebuie să înveți să faci calcule, plecând de la ceea ce îți spune contabilul. Tu(antreprenorul n.r.) trebuie să-ți faci propriile proiecții financiare, propriile rapoarte etc. (...) Nu e foarte complicat, dar trebuie să fie în preocupările tale și trebuie să înțelegi că, odată ce cunoaști aceste lucuri, este ușor de vorbit cu finanțatorul. E ușor de explicat, pentru că îți înțelegi bucătăria”, adaugă Mihaela Toader.
Contabilii, loviți și de „haosul din legislația fiscală”

Sursa foto: Elnur / Shutterstock.com
Dincolo de problemele iscate de așteptările nerealiste menționate mai sus, contabilii din România sunt nemulțumiți de ceea ce descriu a fi „un haos legislativ și incertitudine fiscală”. Aceștia au participat pe 8 iulie la un protest pentru a atrage atenția asupra acestor probleme și pentru a solicita schimbări fundamentale în politica fiscală a țării.
De asemenea, Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR) a propus modificarea de urgenţă a actelor normative în vigoare şi implementarea unei strategii de resetare a modului în care RO e-Factura şi RO e-TVA sunt implementate în prezent.
"În urma dialogului dintre reprezentanţii CECCAR şi reprezentanţii Ministerului Finanţelor pe tema celor două ordonanţe (OUG nr. 69 şi OUG nr. 70, publicate în Monitorul Oficial din 21 iunie 2024), s-a abrogat parţial OUG nr. 70/2024 prin OUG nr. 87/2024, respectiv s-a abrogat obligaţia contribuabilului ca, sub sancţiunea unei amenzi disproporţionate, să întocmească şi să transmită, în termen de 5 zile, nota justificativă pentru diferenţele semnificative dintre decontul de TVA, care reflectă starea de fapt fiscală, şi decontul precompletat, care în prezent se bazează pe date a căror acurateţe nu poate fi garantată. De asemenea, au fost revizuite amenzile şi au fost prorogate unele termene. Aceste modificări importante riscă însă să nu îşi atingă obiectivele de simplificare pentru firme şi combaterea evaziunii fiscale pentru stat, aşa cum au fost prezentate în deschiderea şedinţei de guvern în care s-a aprobat OUG nr. 87/2024, dacă nu sunt implementate şi celelalte măsuri propuse de CECCAR", precizează CECCAR.