O serie de incidente internaționale care nu au atras foarte tare atenția opiniei publice din România ar putea duce însă la noi creșteri de prețuri și în țara noastră. Explicăm în continuare de ce.

O serie de atacuri lansate asupra cargourilor ce tranzitează Marea Roșie ar putea fi următoarea cauză a creșterii prețurilor. Practic, rutele maritime între Europa și Asia au devenit brusc mult mai lungi cu cel puțin 10 zile (și costurile de rigoare), deoarece companiile navale tind să evite Marea Roșie și, în loc să intre în Mediterana prin canalul Suez, ocolesc toată Africa. Maersk și Hapag-Lloyd, doi dintre giganții transporturilor maritime, au anunțat de săptămâna trecută că nu vor mai lăsa cargourile lor să opereze în zona Mării Roșii.

Rebelii houthi, arma anti-Occident a Iranului

Atacurile sunt opera rebelilor houthi din Yemen. Susținuți de Iran și aliați practic cu Hamas, membrii acestei miliții, ce nu numără mai mult de 200.000 de oameni, au declanșat în ultima perioadă o serie de atacuri în replică la războiul dus de Israel împotriva teroriștilor din Fâşia Gaza. Houthii au atacat de mai multe ori cu drone şi rachete nave comerciale care treceau prin Marea Roşie, fie pentru a le împiedica să se îndrepte spre Israel, fie pentru că aparțineau unor companii care au relații comerciale cu Israelul. Se estimează că cel puțin 15 cargouri au fost țintele houthi.

Poziția rebelilor (în spatele căreia se află Teheranul) este fermă: orice navă care poate avea legătură cu Israelul este o țintă legitimă. Ca urmare, Statele Unite au format o coaliție anti-houthi, la care și-au anunțat momentan participarea Franţa, Marea Britanie, Bahrain, Canada, Italia, Norvegia, Spania, Ţările de Jos şi Seychelles.

Dar, până la un potențial succes al acestei coaliții, în jur de 15% din rutele comerciale maritime ale lumii sunt deviate. Cea mai afectată va fi economia egipteană, potrivit lui Ian Bremmer, fondatorul și președintele Eurasia Group, din cauza reducerii traficului prin canalul Suez. Namibia și Mozambic ar putea beneficia, în schimb, de situație, deoarece traficul comercial ar putea folosi porturile din aceste state.

Toate ”chinezăriile” se vor scumpi

Mult mai relevant pentru noi este însă faptul că ruta prin Marea Roșie era folosită de transporturile din Asia spre Europa, inclusiv spre România. Peste 20% din containerele care treceau prin Marea Roșie și Suez erau importuri europene din Asia. Practic, cam toate produsele importate în România din China, de la luminițele de Crăciun până la electronice sau panouri solare, s-ar putea scumpi pe termen scurt, din cauza creșterii costurilor logistice, dar și a celor de asigurare: în week-end, acestea au crescut și cu 250%.

Potrivit experților, cele mai afectate țări vor fi Grecia, Iordania, Sri Lanka și Bulgaria. Dacă este clar de ce va fi afectată Grecia, un hub portuar major, pentru mulți poate fi neclar cum vor lovi rebelii houthi în vecinii de la sud de Dunăre. Răspunsul are legătură cu Rusia: rafinăria din Burgas, cea mai mare din Europa de sud-est, deținută de Lukoil, procesează, printr-o derogare de la embargoul UE, țiței rusesc, venit în general pe această rută.

Infographic: The Evolution Of Traffic Transiting The Suez Canal | Statista

Prețuri mai mari la carburanți

În ce privește produsele energetice, între 7 și 10% din petrol și 8% din LNG tranzita Marea Roșie înaintea acestei crize. Ca urmare, prețul barilului a crescut cu aproape 2 procente imediat ce BP a anunțat că va suspenda toate livrările ce foloseau această rută. Va crește și cererea de combustibil pentru nave, iar un impact substanțial va fi asupra combustibilului de aviație - o treime din comerțul global cu acest produs este prin Marea Roșie, deci și biletele de avion s-ar putea scumpi. România nu depinde direct de țițeiul importat prin Suez, dar un avans global al prețului petrolului și gazelor se va vedea și în economia noastră.

”Prin Canalul Suez trece peste 10% din comerțul mondial și peste 30% din transportul de containere. Deci, dacă acest canal este efectiv blocat, asta înseamnă vești proaste pentru comerțul mondial, pentru economia globală și în ce privește inflația”, a explicat Carsten Brzeski, economist șef ING Markets. Momentan, însă, blocajul nu este total, ca în 2021, și unele companii de transport maritim își asumă în continuare pericolul tranzitării acestei zone.

Experții sunt convinși că atacurile rebelilor houthi au generat un risc inflaționist, mai ales în condițiile în care se combină cu cererea crescută de sărbători. În acest context, pare puțin probabil ca băncile să scadă în viitorul apropiat dobânzile cheie - o veste proastă pentru cei care au credite la bănci.

Sursa foto: akramalrasny / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri