Un grup de cercetători a descoperit o stare identică somnului în cazul unui animal minuscul, fără creier, numit hidra. Creierul nostru are nevoie de somn pentru a putea funcționa la capacitatea maximă, dar se pare că pentru a dormi nu e nevoie de creier, scrie livescience.com.

Hidra, animalul minuscul, de apă dulce, are o anatomie simplă și nu are creier.

”Acum avem dovezi întemeiate că animalele au dezvoltat, mai întâi, nevoia de somn, după care a apărut și creierul”, a declarat Taichi Q. Itoh, coordonatorul studiului, asistent universitar la Universitatea din Japonia.

Somnul este universal în rândul animalelor, dar și al oamenilor, al insectelor și al tuturor mamiferelor. Toate acestea au o formă de sistem nervos central sau creier, prin urmare, cercetătorii nu știau ce a fost mai întâi, somnul sau creierul.

Meduzele, o specie rudă cu hidra, din nou fără creier, au manifestat și ele o stare asemănătoare somnului. Însă studiul asupra hidrelor dovedește că acestea nu doar dorm, ci răspund și la aceiași stimuli care caracterizează somnul oamenilor.

”Bazându-ne pe descoperirile făcute, putem spune că evoluția somnului este independentă de evoluția creierului”, a mai spus Itoh.

Cum a fost efectuat studiul

Pentru realizarea studiului, cercetătorii au folosit un sistem video cu înregistrare, mai pe scurt, o cameră pentru hidra, prin care au monitorizat mișcările acesteia. Astfel, au putut concluziona dacă e vorba despre o stare de somn sau doar un moment în care nu se mai mișcă.

Aceștia și-au dat seama că hidrele au cicluri cu stări de somn și stări active, care durează în jur de 4 ore, fiecare. Mai mult decât atât, acestea suferă de privare de somn dacă sunt deranjate. Dacă nu dorm suficient, anumite celule suferă modificări.

În plus, cercetătorii au expus hidrele și către anumite produse chimice, care fie dau energie omului, fie îl adorm. Dacă cele care îl adorm ajută la îmbunătățirea somnului hidrelor, dopamina, care are efect de energizare, a provocat și mai mult somn acestor animale minuscule.

Nu în ultimul rând, când cercetătorii au privat de somn hidrele, aceștia au descoperit modificarea a mai mult de 200 de gene, incluzând unele care apar și în cazul altor animale când vine vorba despre somn.

Sursa foto: Pixabay