Subiecte precum fake news, deep learning, influencer marketing sau etica in comunicarea cu influencerii si social media sunt doar cateva dintre temele de interes ale agendei digitale de anul acesta. Mai mult, atentia este indreptata catre noi teritorii ale comunicarii de brand, de la podcasturi la continut video si catre noi modalitati de a include trendurile acestui an in mod relevant in comunicare.

Ce pastram din 2018 si ce ne asteapta in anul digital 2019 sunt principalele intrebari la care incearca sa raspunda noua editie a raportulului Digital Recap, realizat de The BridgeTM – hub-ul de social media si digital al agentiei Golin – si de bloggerul Alex Ciuca (Hoinaru).

„2019 se anunta a fi anul conectarii digitale. Pentru prima data in istorie, se estimeaza ca peste jumatate din populatia globului va fi conectata la internet, insumand peste 4 miliarde de utilizatori. Asadar, este mai important ca niciodata sa ii acordam atentia cuvenita acestui mediu de comunicare, sa-i exploram si exploatam adevaratul potential. Ne uitam in primul rand la trendurile acestui an si cum le putem reflecta si integra in mod relevant in comunicare. Exploram noi teritorii ale comunicarii de brand, de la podcasts la continutul video si vedem ce este ”new and hot in the old influencer marketing”. Pentru ca da, vom continua sa vorbim si anul acesta despre influenceri, dar din alte perspective si, poate pentru prima data in mod serios la noi, ridicand probleme de etica, fake news si fake content in influencer marketing si social media”, spune Irina Roncea, Managing Director, Golin.

Tendinte in digital in 2019

Una dintre principalele tendinte ale acestui an este cresterea interesului pentru interactiunea vocala. Datorita serviciilor precum Siri, Google sau Alexa, interactiunea vocala cu dispozitivele mentionate este in continua dezvoltare. In total, 52% dintre cei intrebati au spus ca au folosit sau folosesc un asistent vocal, iar 39% dintre respondenti au folosit un asistent vocal pentru telefonul mobil. In 2020, se estimeaza ca cel putin 50% dintre cautari vor fi facute prin comanda vocala.

Totodata, in plina ascensiune se afla si continutul video live. In 2019, la nivel de vizualizari si engagement, Facebook ofera tot mai multe functionalitati care sa atraga atentia utilizatorilor atunci cand un astfel de continut este disponibil (remindere, notificari, marcaje de continut, etc). Mai mult, functia de live streaming este extrem de valoroasa atunci cand este combinata cu tactici de influencer marketing. Posibilitatea utilizatorilor de a interactiona live cu un influencer, chiar daca acest lucru se intampla doar in comentariile unui live stream, poate atrage atat cresterea numarului de vizualizari, cat si cresterea engagementului.

Golin, afaceri de 3,5...
Citeste si: Agentia de relatii publice Golin, afaceri de 3,5 milioane euro in 2017

O tendinta care se mentine si anul acesta o reprezinta chatbots, care pot reduce considerabil utilizarea resurselor umane si implicit, investitiile in customer service. In 2019, business-urile au posibilitatea de a integra in strategia de comunicare si dezvoltarea unor boti care sa raspunda intrebarilor recurente ale utilizatorilor, mai ales in cazul platformelor online de achizitie produse si servicii.

Key topics in digital in 2018

  • Probleme de privacy la tot pasul

Probabil ca Mark Zuckerberg nici nu-si imagina ce-l asteapta la inceputul lui 2018, cand si-a setat ca rezolutie personala sa “repare” Facebook. Daca pana la acel moment utilizatorii si brandurile se plangeau de lucruri ce par acum insignifiante, precum reachul organic, numarul de reclame din Newsfeed si cifrele umflate din raportarile platformei de aduri, 2018 a venit ca un dus rece pentru gigantul IT.

Cambridge Analytica a fost doar varful unui iceberg plin de probleme de securitate, incalcari ale politicilor de confidentialitate si audieri in fata Senatului SUA si a reprezentantilor Uniunii Europene.

Insa nu doar Facebook s-a confruntat cu probleme de privacy, ci si Google (cu dezvaluirile legate de Location History-ul din Maps), Twitter (cu parolele celor 330 de milioane de useri salvate intr-un fisier text, necriptat), Amazon (cu acea intelegere ascunsa cu Facebook pentru a procesa date legate de utilizatori) sau Lyft (care isi spiona clientii, la fel cum faceau si competitorii lor de la UBER).

Raluca Duta, Golin: In 3 ani...
Citeste si: Raluca Duta, Golin: Care sunt tendintele in PR-ul digital

2018 a fost anul in care oamenii din lumea intreaga au constientizat mai bine ca oricand ca datele personale sunt extrem de importante, iar confidentialitatea acestora ar trebui privita cu mai mare atentie, atat de catre companii, cat si de catre utilizatori.

  • Erori si brese de securitate

Google a fost campion la aceasta categorie, dupa ce a decis sa inchida Google+ din cauza nenumaratelor buguri descoperite. Ba mai mult, dupa ce au programat initial pentru august 2019 inchiderea retelei de socializare care a esuat sa puna probleme Facebook, Google a decis sa grabeasca lucrurile, in momentul in care a descoperit o serie de noi buguri.

Si Facebook a avut o serie de probleme. Mai intai datele a 81.000 de useri au fost accesate de cativa hackeri rusi, care le-au primit prin intermediul unei extensii de browser, apoi fotografii nepublicate de la 6.5 milioane de useri au fost expuse de un bug al mai multor aplicatii ce se conectau prin Facebook.

  • UE vs. Gigantii tech

A fost anul in care a intrat in vigoare GDPR, iar Uniunea Europeana nu s-a sfiit sa dea amenzi marilor companii din SUA. Pe langa asta, au fost aduse in discutie tot felul de noi regulamente si legi, precum “Directiva Copyright” sau obligativitatea serviciilor de streaming video de a adauga continut european in procent de cel putin 30%.

De unde se informeaza...
Citeste si: Cum sunt percepute brandurile de catre consumatorii romani

Pentru 2019 ne putem astepta la noi amenzi si la o presiune tot mai mare venita din partea Google si Facebook, care incearca sa-si convinga utilizatorii ca sunt niste victime ale acestui proces birocratic.

  • S-a schimbat garda in domeniul companiilor web

2018 a fost anul in care s-au inchis o multime de servicii web aparute la mijlocul anilor ‘90 sau la inceputul anilor 2000. Stumbleupon, Y! Messenger si Digg Reader sunt cele mai sonore exemple. Alaturi de ele, au disparut in 2018 si servicii precum Goo.gl sau Klout si a fost anuntata inchiderea Google+. Aplicatiile si serviciile respective nu mai erau de mult in prim-plan, insa trecerea lor in arhivele internetului poate fi vazuta si ca o schimbare de garda, in conditiile in care companii precum Facebook sau Google au continuat sa lanseze diferite aplicatii si functii noi (de la dating, pana la gaming).

  • Multe achizitii strategice

Au fost si cateva achizitii interesante in 2018, fie ca vorbim de IBM, care a cumparat Red Hat (creatorul sistemului open source Linux), sau de Adobe, care a achizitionat Magento si Marketo pentru cateva miliarde de dolari. Google a cumparat Tenor, probabil pentru a simti ca
participa, totusi, la era social. Microsoft a mers mai mult pe zona de business, si a achizitionat GitHub.

Si in telecom au fost cateva tranzactii importante. TMobile a cumparat Sprint pentru 26,5 miliarde de dolari, Vodafone a cumparat UPC Romania de la Liberty Global, AT&T a cumparat platforma de aduri Nexus.

In zona de food delivery, Takeaway.com a cumparat Oliviera.ro, in timp ce Delivery Hero (compania ce detine FoodPanda) a cumparat HipMenu.

  • Greve ale angajatilor din marile companii

Desi au fost doua cauze diferite, grevele angajatilor de la Google si Amazon au avut o amploare destul de mare, cum nu s-a mai vazut in ultimii ani. Daca la Amazon a fost vorba de zeci de mii de angajati din depozitele aflate in Spania, Germania, Polonia, Marea Britanie si Italia, care protestau pentru conditii mai bune de lucru, in cazul Google a fost vorba de un protest la adresa scandalurilor de hartuire sexuala, pe care compania le-ar fi ascuns pe parcursul a 2 ani.20.000 de angajati Google din 50 de tari au participat la acest protest.

  • Streaming de competitii sportive

Marile companii s-au batut si in 2018 pe contracte pentru transmiterea unor competitii sportive.Castigatorul celui mai important contract pare sa fie Facebook, care urmeaza sa transmita online meciurile din Premier League in Vietnam, Thailanda, Cambogia si Laos. Pretul? 200 de milioane de lire pentru 3 ani.

Twitter, Amazon si chiar si Yahoo, transmit sau au transmis deja diferite competitii sportive, fie ca vorbim de meciuri de baseball, tenis sau fotbal american. Premier League e o borna extrem de importanta, inca un pas spre momentul in care vom avea acces legal (gratuit sau nu, ramane de vazut) la cele mai importante competitii sportive, direct pe Youtube, Facebook sau Twitter.

  • Cursa spre 1 trilion de dolari

Amazon, Alphabet (Google), Microsoft si Apple au pornit pe parcursul lui 2018 in cursa spre o capitalizare bursiera de 1000 de miliarde de dolari. Pana la urma a castigat Apple, devenind astfel prima companie evaluata la 1 trilion de dolari. La scurt timp, a atins si Amazon aceasta borna. Ramane doar ca Alphabet sa intre in cercul select al companiilor de 1 trilion de dolari.

Momentul subliniaza importanta pe care o au companiile de tehnologie in epoca noastra. Daca prima companie care a atins 1 miliard de dolari a fost US Steel in 1901 si prima companie care a ajuns la 10 miliarde a fost General Motors in 1950, iata ca urmatoarele borne au fost atinse de companii din IT (IBM cu 100 de miliarde in 1987 si Apple cu 1000 de miliarde in 2018).

  • Batalia serviciilor de streaming video

In timp ce Netflix a continuat sa-si consolideze pozitia de lider, ba chiar a intrat tot mai mult in concurenta cu marile studio-uri de la Hollywood, Disney a anuntat prima masura, lansarea platformei Disney+. Toate filmele Disney, implicit si seria Marvel, vor iesi in curand de pe Netflix, si vor trece pe Disney+, platforma care urmeaza sa se lanseze in 2019.

Nici Amazon nu a redus motoarele, incercand sa se extinda cat mai mult si aducand tot mai mult content in Prime Video. In mod surprinzator, problemele pentru Netflix ar putea sa apara din cauza UE, care a impus ca cel putin 30% din continutul video sa fie produs in Europa.

  • Razboiul comercial dintre SUA si China, purtat prin intermediul companiilor de tehnologie

La prima vedere, companii precum ZTE si Huawei au avut mari probleme in 2018, in special din cauza acuzatiilor de spionaj si de incalcare a unor embargouri impuse Iranului de SUA. La o privire mai atenta, ne putem da seama ca e vorba de un razboi comercial intre Statele Unite si China, desfasurat prin intermediul acestor companii chineze de tehnologie.

Daca ZTE a rezolvat situatia platind o amenda de un miliard de dolari si o garantie de inca 400 de milioane, pentru Huawei lucrurile sunt putin mai complicate. CFO-ul Meng Wanzhou, fiica fondatorului Ren Zhengfei, este in continuare arestata in Canada, si ar putea fi extradata in SUA.

Digital Recap 2019

Aflat la cea de-a opta editie, raportul prezinta principalele evolutii si tendinte din mediul digital, oferind in acelasi timp predictii si recomandari brandurilor si companiilor care doresc sa fie relevante in contextul digital al acestui an. Digital Recap 2019 include articole semnate de bloggerul Alex Ciuca (Hoinaru) – „Key topics in 2018”, Oana Pohrib (Digital Manager, Golin) – „Raportarea unei campanii, de la setarea obiectivelor la masurarea ROI”, Alexandra Ion (Digital Manager) - „IGTV – un succes ce se lasa asteptat sau o scena abandonata?” si de Roxana Ionescu (Senior Digital Manager, Golin) – „Ghidul tau pentru comunicarea unui business prin video-uri pe social media” sau „Question everything. Especially in 2019”.

Articolele integrale, alaturi de tendinte si insights, precum si tradtionala recapitulare a principalelor evenimente din social media si digital ale anului trecut pot fi gasite in raportul Digital Recap 2019, disponibil gratuit pe www.digitalrecap.ro.

Golin ramane cea mai premiata agentie de PR la premiile Webstock 2018 si singura agentie din Romania premiata cu Gold la doua festivaluri internationale in 2018 – SABRE Awards EMEA si IAB MIXX Awards Europe. De asemenea, in 2017 Golin a fost prima agentie de PR din Romania care a castigat Grand Prix la Golden Hammer. Golin Romania este afiliata la una dintre cele mai valoroase retele internationale de PR, Golin Worldwide. La nivel international, reteaua Golin numara peste 50 de birouri in America, EMEA si APAC. Golin este parte a Interpublic Group (IPG), iar in Romania face parte din unul dintre cele mai importante grupuri de comunicare, Lowe Group, alaturi de MullenLowe (advertising), Initiative (media), Profero (digital), Medic One (comunicare in domeniul medical si farmaceutic) si BPN (new media).

Sursa foto: WindAwake/Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Media & Pub »



Citeste si
Cum arata lista de cumparaturi si portofelul romanilor