În 2019, piața festivalurilor din România se bucura de o creștere spectaculoasă. Dincolo de biletele vândute, business-ul de festival înseamnă zeci de milioane de lei încasări din servicii, de la mâncare și băuturi la transport, turism, produse promoționale și afaceri conexe, cu o audiență estimată la peste 1 milion de oameni, potrivit unui studiu realizat de Frames. În 2020, elanul a fost brusc tăiat de venirea pandemiei, industria culturală fiind printre singurele blocate aproape complet de acest context epidemiologic sensibil. Oare și 2021 va fi un an fără festivaluri?

În România, cultura mersului la festival s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, și asta pentru că paleta de evenimente s-a lărgit tot mai mult și este aproape imposibil să nu găsești ceva care să se alinieze cu gusturile fiecăruia. Orașele și localitățile în care se desfășoară festivalurile de muzică au căpătat un soi de efervescență care atrage mulți turiști străini, obișnuiți deja că muzica nu se oprește niciodată la festivalurile din România și că e loc de distracție la orice oră.

Din păcate pandemia a furat însă temporar gloria unor evenimente care puneau România pe harta europeană a distracției și care erau așteptate an de an de mii de participanți, de toate vârstele și naționalitățile. A furat posibilitatea de a sta într-o mulțime de oameni și de a te hrăni cu energia celor din jur, veniți la un concert cu același gând ca și tine: acela de a-și asculta live artiștii preferați.

Cluj-Arena, locul care găzduiește Festivalul Untold. Sursa foto: Facebook/ Untold

Wall-Street.ro i-a contactat pe organizatorii celor patru mari festivaluri de muzică din România: Electric Castle, Untold, Neversea și Afterhills pentru a ne spune cum văd ei situația sectorului din care fac parte și, mai ales, ce ar însemna pentru ei o nouă amânare, în contextul COVID-19. Până acum, toți se arată optimiști cu privire la posibilitatea de a organiza o nouă ediție în acest an și trag speranțe la o revenire la normalitate pe măsură ce tot mai mulți oameni se vor vaccina.

Festivalurile din 2021, ținute în viață doar de...optimism

Potrivit Ordonanței de Urgență nr. 70 din 14 mai 2020, toate biletele cumpărate pentru o ediție a unui festival care nu s-a ținut în 2020, vor fi automat valabile pentru ediția 2021.

Primul mare festival care ar putea avea loc anul acesta este Neversea, programat să apară în perioada 8-11 iulie 2021, la Constanța, chiar pe malul mării. La câteva zile după este anunțat și Electric Castle. Ediția cu numărul opt este programată să se desfășoare între 14-18 iulie 2021, pe platforma Castelului Bánffy, din comuna Bonțida (județul Cluj).

Electric Castle 2021 va arăta conform regulilor pe care autoritățile le vor impune organizatorilor de evenimente. Care sunt acestea? Așteptăm și noi să aflăm (...) Până când lucrurile se vor lămuri, sperăm curând, lucrăm pe mai multe scenarii. Un lucru e sigur: experiența Electric Castle va exista, într-o formă sau alta, în acest an.

Renate Rozenberg, PR Manager Electric Castle (foto)

Untold a rezervat, de asemenea un interval pentru ediția din acest an. Organizatorii speră ca în perioada 5-8 august să aibă loc festivalul care animă inima Transilvaniei. Peste 50.000 de bilete sunt achiziționate deja până acum, erau rezervate pentru ediția din vara anului trecut, care nu s-a mai ținut. Fanii vor putea folosi biletele și pentru una din edițiilor viitoare.

Și organizatorii Afterhills, de la Iași spun că sunt pregătiți pentru a da drumul ediției din acest an, care ar putea avea loc la finalul verii. Cu toate acestea, incertitudinile plutesc încă în aer și momentan, doar optimismul mai ține în viață festivalurile din România. Organizatorii se pregătesc intens și muncesc ca și cum evenimentele ar avea loc în mod firesc, chiar și în ciuda faptului că Raed Arafat, șeful DSU, au transmis că este puțin probabil ca aceste festivaluri să se țină cu mai mult de 100-150 de persoane.

Suntem într-o continuă așteptare. Noi suntem pregătiți, suntem la un click distanță să lansăm totul. Doar că nu știm în ce moment să facem asta (...) Ne luptăm cu un inamic care nu știm cu ce arme joacă în teren. Dacă anul trecut știam clar că nu e voie, anul acesta pare că e voie, dar trebuie să așteptăm și să urmărim evoluția pandemiei. Și e mai periculos așa pentru că ne ancorăm în niște contracte cu artiști, contractul se mută pentru anul viitor, ceea pentru noi poate fi extrem de dăunător.

Ovidiu Biber, cofondator Aftherhills (foto)

Foto: Agerpres

Citește și: Când vom avea din nou festivaluri “ca pe vremuri”, cu mii de participanți?

Accesul la festival, condiționat de vaccin sau de un test negativ COVID-19

Printre propunerile aduse la masa negocierilor de cei care pun la cale cele mai mari evenimente muzicale anuale din România sunt și unele care prevăd modalitatea prin care se va putea realiza accesul la festival, în măsura în care edițiile din 2021 se vor putea desfășura. Aceștia spun că prioritatea va fi siguranța publicului și că au în plan mecanisme prin care cei ajunși la festival să nu prezinte niciun risc de transmitere a coronavirusului.

Afterhills ia în calcul trei variante de acces la festival: persoanele să prezinte fie o dovadă a vaccinării împotriva COVID-19, fie o dovadă prin care să arate că au au contractat virusului și că au căpătat imunitate. O a treia soluție ar fi să prezinte un test negativ la coronavirus, pe care să și-l poată face și la intrarea în festival. Și organizatorii Untold și Neversea au anunțat aceleași măsuri.

Citeste si:

    Noi, în calitate de entități private suntem dispuși să punem la dispoziție testări rapide. Suntem dispuși sa investim în logistica necesară pentru a asigura testări tuturor celor care intră zilnic în festival. Aceste măsuri cumulative ar putea sa redeschida nu doar industria de evenimente, ci multe industrii care au activitate cu public.

    Edy Chereji, directorul de comunicare și marketing la Untold și Neversea

    Foto: Agerpres

    Lipsa de predictiblitate ține în loc festivalurile

    Pandemia este primul motiv care ar pune bețe în roate edițiilor din acest ale festivalurilor. Însă un alt impediment major adus în față de organizatori este lipsa de predictibiliate pentru un sector care este blocat complet de aproape un an. Dacă la nivel logistic, festivalurile par să se pregătească intens, munca lor ar putea fi depusă în zadar, în măsura în care rămâne un mare „gol generat de lipsa de dialog” dintre organizatori și autorități.

    Citeste si:

      „Pentru noi este mai important ca autoritățile să-și asume repornirea evenimentelor. Suntem un sector blocat total de peste un an, fără niciun fel de ajutor din partea statului și niciun orizont clar pe termen scurt și mediu. Între `nu se va ține niciun eveniment mare` și `există variante să se organizeze mari festivaluri în 2021`, declarații date de reprezentanți ai Guvernului la distanță de câteva săptămâni, rămâne un mare gol generat de lipsa de dialog între părți”, a declarat Renate Rozenberg, PR Manager Electric Castle.

      Ajutorul de stat întârzie să apară

      Deși s-a discutat despre o schemă de ajutor de stat, pentru care deocamdată se încearcă găsirea unei soluții de finanțare, reprezentanții sectorului artistic sunt nemulțumiți de lipsa de proactivitate a autorităților. Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, a declarat chiar zilele trecute că se lucrează la un set de norme care să ofere „predictibilitate” cu privire la organizarea marilor evenimente, astfel încât acestea să nu mai fie complet oprite. Aceste noi reguli la care se lucrează urmează să fie prezentate ca propunere către Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU), potrivit Agerpres. Cu toate acestea, din declarațiile ministrului nu reies nici până acum măsurile concrete pe care companiile din industria de entertainment le așteaptă.

      „Din păcate semnale de la autorități nu prea avem, deși noi ne spunem oful de un an de zile legat de faptul ca lipsește predictibilitatea în zona noastră, și cu atât mai mult la un an pentru ca suntem singura industrie închisă 100%. După un an cred ca totuși există soluții de restartare, fie că sunt în vară, fie că sunt în toamnă, cred că putem găsi soluții. Cred că s-ar putea lucra și la noi pe niște planuri, la fel cum fac alte țări”, spune Edy Chereji.

      Organizatorul Untold și Neversea amintește de state precum Franța, Marea Britanie, Norvegia, unde guvernele au venit cu un plan financiar de restartare și cu măsuri asiguratorii pentru sectorul cultural-artistic pentru care se asigură fonduri de sprijin pentru scenariul în care astfel de evenimente nu vor avea loc nici în 2021.

      „Acest ajutor financiar nu e o confirmare pentru că încă nu îl avem. Mie nu îmi e clar până acum ce se întâmplă dacă vine un lockdown, ne asumăm să plătim artiști, producție? Credem că e foarte importantă o abordare de genul viața festivalului e mai importantă decât ediția festivalului. Ne dorim ca festivalul să fie viu în continuare, chiar cu riscul de a mai sacrifica încă o ediție”, spune Ovidiu Biber, care explică faptul că orice ediție mai mică și limitată ca număr de participanți se traduce în pierderi financiare mai mari, dar și un efect mult estompat al ideii de festival în sine.

      Sursa foto: Facebook/ Afterhills

      Reprezentanții Electric Castle spun că o nouă amânare ar însemna un nou an de muncă fără ca eforturile să se materializeze la nivelul sperat. Cu toate acestea, e greu de stabilit predicții și de spus ce ar implica concret un 2021 fără o nouă ediție a festivalului de la Bonțida.

      „În acest moment, aceasta este principala noastră solicitare către autorități, pornirea unor discuții cu concluzii clare, astfel încât să știm cum putem scala activitatea noastră pentru acest an”, mai spune Renate Rozenberg, de la Electric Castle.

      În ultimii zece ani, pe piața festivalurilor din România și-au făcut loc jucători tot mai ambițioși, care au contribuit semnificativ la creșterea sectorului artistic. Au apărut jucători tot mai ambițioși, gata să-și ocupe un loc pe harta festivalurilor din România și care au contribuit semnificativ în ultimii 10 ani la creșterea sectorului artistic. Festivalurile au stimulat puternic turismul și industria HoReCa din România. Măsurătorile aduse în atenție de AROC (Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale) arată că această industrie a contribuit cu un procent între 1,5% și 3% din PIB, la economia țării.

      Citește și: Unul dintre cele mai populare festivaluri din lume se va ține în format fizic și la capacitate maximă

      Sursa foto: Facebook/ Electric Castle

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Raluca Juncu
      Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


      Setari Cookie-uri