4 Ianuarie 2010
Top 10 cele mai importante momente in media, in 2009
Piata de media si publicitate a intrat in anul 2010 fara cateva titluri importante de presa scrisa, mai mica din punct de vedere valoric, insa cu promisiuni din partea unor zone dinamice, precum Internetul si cinema-ul.
10. Brandul de tara
Tot anul trecut, Ministerul Tursimului a organizat licitatia pentru crearea brandului de tara, care nu va avea nici o legatura cu „Land of Choice”. Va fi o noua incercare de a construi brandul Romania, pentru care s-au aruncat in competitie 13 consortii, formate din agentii de branding, cercetare si turism. Licitatia a fost suspendata in urma contestatiilor aduse listei cu cei trei finalisti. Dupa ce a respins contestatiile, Ministerul a selectat oferta cu cel mai mic pret – 895.000 euro – din partea asocierii THR - Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA - Taylor Nelson Sofres SA, un pret catalogat de Aneta Bogdan, managing partner al companiei de branding Brandient (participanta la licitatie) ca fiind „nejustificat de mic”.
9. Lucian Sarb la Euronews
Euronews este canalul de stiri cu cea mai mare audienta in Europa. Emite in 8 limbi in toata lumea avand ca principali competitori globali CNN si BBC World. Euronews este detinut de un consortiu de state europene dintre care actionarii principali sunt Franta, Elvetia, Italia si Rusia.
8. Expansiunea cinemaului
Cinema City nu a fost insa singurul investitor in cinema activ anul acesta. The Light Cinema a introdus in iunie tehnologia 6D – filmul „cu ploaie si vant”, iar Baneasa Shopping City a lansat primul cinematograf drive-in digital din tara. Si Hollywood Multiplex, liderul pietei, a investit in modernizarea salilor.
Criza finanicara pare sa le priasca business-urilor de cinema, daca ne gandim ca in primele luni ale lui 2009 numarul de vizite a crescut cu peste 20% atat pe plan local, cat si global. “In business-ul de cinema, competitia noastra nu este divertismentul de acasa. Noi nu concuram cu DVD-urile sau cu televiziunea sau cu Internetul. Competitia noastra, in afara de celelalte cinematografe, sunt restaurantele, cluburile, pub-urile, excursiile, vacantele. Toate activitatile pe care le faci afara din casa, inclusiv shopping-ul, reprezinta o competitie pentru noi”, spunea Moshe Greidinger, CEO Cinema City International. Atata timp cat cinemaul ramane una dintre cele mai ieftine variante de divertisment in afara casei, oamenii vor apela la ea pentru a economisi.
7. Tranzactii in online
Actorii implicati in tranzactie au refuzat sa comenteze in privinta evaluarii companiei, insa, potrivit ZF, preluarea unui pachet minoritar din InternetCorp evalueaza publisher-ul la 8 milioane de euro.
Tot in noiembrie s-a vorbit si despre vanzarea site-ului de anunturi Autovit.ro pentru suma de 4,7 milioane euro, o investitie a companiei sud-americane Naspers, cu afaceri in Internet, televiziune si presa scrisa.
In luna iunie, jocul online eRepublik a atras o runda de finantare in valoare de 2 milioane de euro din partea fondului de investitii AGF Private Equity. Suma urma sa fie folosita pentru dezvoltarea tehnica a proiectului, initiat de catre George Lemnaru si Alexis Bonte.
6. Televiziunile renunta la regii
Tot cu doi clienti a ramas si DBV Media House – televiziunile OTV si One Music Channel – dupa ce Realitatea Media, care ii genera 90% din rulaje, a decis sa-si internalizeze vanzarile.
“Business-ul nostru este foarte vulnerabil. Esti aproape 100% la mana clientului tau. Practic, daca el se hotaraste ca nu mai vrea sa lucreze cu tine, nu mai vrea sa lucreze cu tine si asta este. Dispare el, dispare 90% din rulaj, din business. Nu trebuie sa mai lasam sa se intample asta. Nici mie, nici celorlalti colegi ai mei”, a spus Brindusa Vlanga, director general DBV Media House, care intre timp a negociat cumpararea revistei Tabu.
De asemenea, preturile la publicitatea TV au scazut in 2009 de doua-trei ori.
Lectia regiilor: Cum te reinventezi cand ai pierdut 90% din business
5. Presa locala, prima abandonata
Astfel, Publimedia International a renuntat la editiile tiparite ale publicatiilor Humedoreanul, Clujeanul, Bihoreanul, Banateanul si Ieseanul, pastrandu-le exclusiv in varianta online. Asta dupa ce se luase in discutie inchiderea lor definitiva. In urma deciziei, echipa de la Clujeanul a parasit publicatia si si-a infiintat, din fonduri proprii, un saptamanal numit Viata Clujeanului.
Grupul EMI European Media Investment AG, actionar majoritar in Monitorul de Cluj, Monitorul de Sibiu, Monitorul de Medias si Monitorul de Alba, a vandut ziarele catre actionarii minoritari. Decizia a fost influentata de strategia Goldbach Media Group, proprietarul ARBOmedia, de a se concentra cu precadere pe media electronice.
Bugetele de publicitate pentru presa scrisa au scazut cu peste 50% in 2009, potrivit anuarului Media Fact Book.
4. Falimente cu cantec: Bigger si Boom
In luna iulie, una dintre cele mai importante regii de publicitate online, Boom Advertising, parte a Netbridge Investments, a intrat in procedura de insolventa, in urma procesului intentat de publisher-ul imobiliare.ro, care face parte din acelasi grup de companii ca si Boom. Prin declansarea falimentului, regia online a evitat datorii de peste 1 milion de euro la furnizori si parteneri precum RealMedia Network, Gazeta Online si New Colors Trade.
3. Sarbu vinde studiourile de la Buftea
Sarbu a fost si jucatorul principal al celei mai valoroase tranzactii de pe piata de media, in ultimele 12 luni: vanzarea diviziei MediaPro Entertainment (care include Media Pro Pictures, Media Pro Studios, Media Pro Distribution, Pro Video, Media Pro Music & Entertainment, Cinema Pro si Hollywood Multiplex) catre CME, estimata la 97,6 milioane dolari.
Insa jobul lui Sarbu n-a fost unul usor. La sfarsitul lui aprilie, cand CME raporta pierderi nete de 44,4 milioane dolari in primul trimestru, Sarbu spunea ca cele trei luni au fost cele mai dificile din istoria companiei americane.
2. Vantu renunta la print
Realitatea Media, companie controlata de Sorin Ovidiu Vantu, a cumparat in 2006 Catavencu SA, tranzactie finalizata anul trecut, cand Realitatea a preluat ultimele 10 procente din Catavencu. Insa incepand din luna octombrie compania a renuntat, pe rand, la titlurile de presa scrisa – incepand cu revistele de Lifestyle (Tabu, Superbebe, Bucataria pentru toti, Aventuri la pescuit) si pana la Cotidianul si Business Standard.
Revista Money Express a fost preluata, de la 1 ianuarie, de compania de proiecte speciale M&C Strategy, a lui Dragos Nedelcu si Sorin Freciu, potrivit paginademedia.ro. Iar agentia de presa NewsIn a fost preluata de directorul general, Cosmin Popa.
1. Criza mananca 40% din piata de publicitate
Cele mai mari comprimari au fost inregistrate in presa scrisa, care a ajuns in 2009 la 40 de milioane de euro, la jumatate fata de cele 82 de milioane de euro din anul anterior.
A doua scadere importanta a fost cea a pietei de outdoor, estimata in 2009 la aproape 44 de milioane, mai putin cu 37,1% fata de anul anterior.
Televiziunea, mediul de promovare cel mai eficient din punct de vedere al costurilor si audientei cu o cota de 62,4% din totalul investitiilor in publicitate, a scazut la 225 de milioane de euro, mai putin cu 33,2% fata de 337 de milioane de euro in 2008.
Desi la inceputul anului 2009, specialistii estimau ca internetul va stagna, acum oficialii agentiei de media au preconizat un declin pana la 13 milioane de euro, fata de 16 milioane de euro in 2008.
O buna parte dintre managerii intervievati de Wall-Street in 2009 au estimat ca piata de publicitate va continua sa scada anul acesta, cel putin in primul semestru.