Au trecut 3 ani de cand Google anunta pentru prima oara ca numarul de cautari mobile l-a depasit pe cel de pe desktop (pe cateva piete), iar din 2015 si pana astazi acest trend a continuat sa accelereze. Smartphone-ul s-a transformat in dispozitivul preferat pentru accesarea internetului atat la nivel global, cat si in Romania. Odata cu mutarea traficului catre mobil, un lucru a devenit si mai important, chiar critic: viteza cu care se incarca paginile web. Potrivit datelor Google, Romania este in topul vitezei de incarcare a site-urilor mobile; chiar si asa, aceasta este departe de asteptarile consumatorilor.

Smartphone-urile au evoluat mult in ultimii ani, in special in ceea ce prive� te adoptarea de catre public. Anul trecut, 6 din 10 romani cu varsta de peste 16 ani detineau un astfel de dispozitiv, potrivit studiului Consumer Barometer 2017, dublu fata de 2013. Rata de penetrare a smartphone-urilor se apropie astfel de cea a internetului in Romania: 69%. Prezent in buzunarul majoritatii romanilor, smartphone-ul a fost adoptat rapid pentru activitatile cotidiene pe internet: trei sferturi dintre utilizatorii romani de internet (de peste 16 ani) intra online de pe telefon, fata de doar o treime in 2013.

Pas cu pas, smartphone-ul a inlocuit desktopul, laptopul sau tableta ca principala poarta de acces a internetului. Anul trecut a fost primul an in care romanii au navigat online mai frecvent de pe telefonul mobil decat de pe computer. Potrivit studiului Consumer Barometer 2017, 70% dintre romanii conectati la internet spun ca folosesc smartphone-ul cel putin la fel de mult ca desktop-ul pentru a naviga online.

Tinerii sunt cei care au facut trecerea de la desktop la smartphone cel mai repede si in numar mare, marea majoritate a lor intrand online de pe telefon, insa si seniorii au trecut pe ecranul mobil in numar mare. Astfel, peste jumatate dintre persoanele de peste 55 de ani, cu acces la internet, folosesc smartphone-ul pentru navigare online. La tineri (16-34 ani), 9 din 10 persoane sunt utilizatori de internet mobil.

Indiferent de varsta, internetul a devenit o obisnuinta cotidiana in Romania: 85% dintre cei care sunt conectati la internet intra online in fiecare zi. Activitatile cele mai frecvente, precum cautari, vizionare video-uri pe YouTube sau accesare social media s-au mutat pe smartphone. Ponderea mobilului in derularea acestor activitati a crescut de 3-4 ori in ultimii 4 ani. Si shopping-ul devine mobil, cu un procent de 27% dintre romanii conectati care spun ca fac cumparaturi de pe mobil la fel de mult ca de pe desktop.

Viteza de incarcare a paginilor este un aspect critic in cazul accesului online de pe smartphone. Aproape jumatate (46%) dintre participantii in cadrul unui studiu realizat de Google au raspuns ca cel mai frustrant lucru atunci cand intra online de pe mobil este atunci cand o pagina se incarca lent. Mai mult de jumatate dintre vizitele derulate pe internetul mobil (53%) risca sa fie abandonate daca se incarca in mai mult de 3 secunde. Tinand cont de importanta vitezei in experienta utilizarii internetului pe mobil, Google a analizat, anul trecut, site-urile din 21 de tari europene si 10 industrii diferite pentru a vedea cum se comporta paginile mobile.

Conform acestor date, Romania sta cel mai bine la capitolul viteza medie de incarcare a site-urilor mobile dintre tarile europene analizate: 8,1 secunde, la fel ca Germania, in conditiile in care tari precum Polonia, Italia sau Suedia, viteza media de incarcare a unei pagini este de peste 9 secunde. Chiar si asa, aceste valori sunt mult peste valoarea de 3 secunde, recomandata de Google ca reper de bune practici pentru viteza de incarcare a unui site mobil. Cele mai rapide site-uri sunt cele din zona de tehnologie si retail, cu o viteza de incarcare 7,9 si 8,3 secunde, in timp ce educatia si institutiile publice sunt pe ultimul loc in privinta vitezei.

Oana Dumitrescu, Analytical Consultant at Google, spune ca „smartphone-ul a devenit principala poarta de acces pe internet, iar acest lucru schimba si modul in care business-urile trebuie sa-si calibreze prezenta si activitatea online. O versiune de mobil a website-ului nu mai este doar o cerinta, ci un aspect critic pentru sanatatea afacerii. Pagina trebuie nu doar sa arate bine pe ecranul smartphone-ului, dar sa se si incarce rapid pentru a avea o sansa de a capta atentia potentialului client. Romania este una dintre tarile cele mai avansate din Europa in ceea ce priveste viteza internetului, atat fix, cat si mobil, astfel ca smartphone-ul este un canal cu nelimitate oportunitati de crestere pentru business-uri”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri