In teorie ne place sa credem ca tinem pasul cu tot ceea ce inseamna digitalizare. Practica ne arata insa ca, oricate tablete, smartphone-uri si conexiuni 4G am avea la dispozitie, intotdeauna cautam in geanta, in buzunare, pe birou ori la colegi un pix pentru a semna contractele. Iar daca nu avem nevoie de un instrument de scris – deoarece si din acest punct de vedere suntem cu un pas inainte si detinem deja o semnatura electronica – tot trebuie sa ne cautam token-ul si sa il conectam la PC ori laptop.

Semnatura electronica la distanta poate deveni un nou standard de business, care sa raspunda nevoii de mobilitate a utilizatorilor si poate inlocui semnatura electronica clasica, realizata cu token.

Mai mult, o solutie de acest tip, realizata de romanii de la certSIGN, poate fi utilizata de administratiile locale, asa cum au facut-o Primaria Alba Iulia si Directia Generale de Impozite si Taxe Locale a Sectorului 5 Bucuresti, fiind deci un instrument care poate ridica standardul de viata chiar si la nivel de orase.

Cu ajutorul solutiei de semnatura electronica la distanta a certSIGN, primariile pot emite documente, iar cetatenii pot semna electronic si depune online cereri si formulare. Serviciul aduce valoare adaugata pentru ceea ce inseamna schimbul de documente intre administratia publica locala si contribuabilii aflati in afara granitelor tarii. Acestia il pot utiliza accesand platforma institutiei in vederea semnarii electronice a cererilor/formularelor/documentelor necesare in diverse interactiuni cu administratia publica locala fara a mai fi nevoie de depunerea acestora la ghiseu (doar actele care sunt permise de lege).

Pentru ca acest subiect poate fi unul foarte extins, iata cinci moduri concrete prin care semnatura electronica la distanta reprezinta solutia business-urilor inteligente.

Citeste si:
Vid legislativ in ceea ce priveste proiectele de semnatura electronica
Vid legislativ in ceea ce...
  1. Valoare legala. Regulamentul UE nr. 910/2014 (eIDAS) privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna introduce posibilitatea de a semna documente cu valoare legala la distanta. Prin procedurile utilizate de certSIGN, se asigura acelasi nivel de recunoastere juridica de care se bucura semnaturile electronice pe token. Si nu uitati ca o semnatura electronica calificata are efectul juridic echivalent al unei semnaturi olografe.
  2. Siguranta. Serviciul de semnatura electronica la distanta presupune stocarea securizata a certificatului digital pe sistemele certSIGN si accesul controlat la acesta. Implementarea standardelor de securitate internationale garanteaza utilizarea serviciului sub controlul exclusiv al semnatarului. Practic este la fel de sigura, mai simplu de folosit de pe orice dispozitiv si se poate achizitiona in functie de numarul de semnaturi pe care le faci. Deoarece nu mai e nevoie de token, clientul nu mai plateste 47 euro fara TVA/an daca are nevoie de cateva semnaturi. Achizitionezi doar cate ai nevoie, la un cost de 10-15 ori mai mic/semnatura.
  3. Fara token. Semnarea electronica standard a documentelor se realizeaza prin utilizarea unui token si a unui PC/laptop. Desi aceasta solutie reprezinta clar o varianta imbunatatita a pixului, de ce sa nu te bucuri de si mai multa mobilitate? Pentru generarea unei semnaturi electronice la distanta nu mai este necesar token-ul, putand semna documentele de oriunde, oricand si de pe orice dispozitiv (laptop, mobil, tableta).
  4. Fara drivere speciale. Intrucat certificatul digital este stocat pe serverele certSIGN, nu mai sunt necesare nici driverele speciale pentru token, in cazul semnaturii electronice la distanta. Asadar, fara download-uri si instalari suplimentare.
  5. #gopaperless. Sa luam un exemplu – ati utilizat calculatorul sau orice alt dispozitiv mobil pentru a schimba, edita si trimite versiuni ale unui contract inainte si inapoi, intre partile implicate si factorii de decizie. Care este pasul urmator? Fiind adeptii #gopaperless, semnati electronic orice document, reducand costurile operationale de printare, transmitere prin curier si arhivare, protejand, in acelasi timp, si mediul.

Din luna mai a lui 2019, sistemul certSIGN “Paperless” de semnatura electronica calificata la distanta si sigiliu electronic la distanta este certificat de Secure Information Technology Center Austria ca dispozitiv de creare a semnaturilor electronice calificat (QSCD - Qualified Signature and Seal Creation Device) conform cu Regulamentul European eIDAS. La nivel european sunt acreditati 14 producatori de solutii software pentru semnatura electronica calificata la distanta, certSIGN fiind singura companie româneasca inclusa pe lista publicata recent de Comisia Europeana.

Semnatura electronica la distanta (fara token) poate fi utilizata pentru semnarea cu valoare legala, similara semnaturii olografe, a oricarui document, inclusiv pe dispozitivele mobile, de oriunde si oricand. Documentele semnate cu semnatura electronica la distanta certSIGN sunt recunoscute ca fiind legale oriunde la nivelul Uniunii Europene. Prin certificarea obtinuta de certSIGN, se garanteaza securitatea datelor si accesul exclusiv al utilizatorului la cheile sale private de semnare atat pe componenta hardware, cat si pe cea software – doar semnatarul are acces la chei, nu si administratorul/furnizorul serviciului.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea New Media »



Citeste si
Cu ce te ajuta solutiile de identitate electronica "made in Romania"