Romania devine Raiul infractorilor: Ce prevad legile (in)justitiei propuse de PSD

Noul proiect de Cod penal, initiat de social-democrati, prevede abrogarea articolului 298, referitor la neglijenta in serviciu. Acesta este, insa, doar unul dintre articolele care ar urma sa fie eliminate sau modificate puternic, totul in sprijinul infractorilor si inculpatilor. Daca aceste legi vor trece, Romania va deveni, de factor, un Rai al faradelegilor si se va departa simtitor de orice valori ale Uniunii Europene.

Articolul 298 din Codul penal, care in noul proiect ar urma sa fie abrogat, prevede ca: "incalcarea din culpa de catre un functionar public a unei indatoriri de serviciu, prin neindeplinirea acesteia sau prin indeplinirea ei defectuoasa, daca prin aceasta se cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda".

Printre modificarile Codului penal se regasesc relaxarea conditiilor de liberare conditionata, modificarea termenului de prescriptie, modificarea conditiilor de confiscare extinsa, inchisoare pentru conducere fara permis.

Modificarile la Codul de Procedura Penala introduc o noua cale de revizuire, respectiv atunci cand hotararea de condamnare nu este semnata de judecatorul care a participat la solutionarea cauzei. Exact aceasta situatie a fost invocata de Liviu Dragnea cand a atacat la Inalta Curte decizia de condamnare in dosarul Referendumul, invocand faptul ca la redactarea hotararii nu au participat doua judecatoare, care se pensionasera intre timp. Atunci, contestatia sa a fost respinsa.

Un alt articol controversat din proiectul de amendare a Codului penal l-ar putea viza pe presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu, care este judecat pentru marturie mincinoasa. In proiect este introdusa o noua prevedere potrivit careia nu se considera infractiune refuzul de a face declaratii prin care persoana se autoincrimineaza si nici simpla divergenta de marturii intr-un proces, daca nu exista alte probe directe care sa arate caracterul mincinos al marturiei.

Citeste si:
Orban: Pregătim o inițiativă legislativă prin care să reparăm...
Orban, mesaj de Ziua...

Dragnea spune ca vor fi modificate si prevederile privind abuzul in serviciu

Prevederile din Codul penal privind abuzul in serviciu vor fi modificate, chiar daca nu au fost inca introduse in propunerile legislative de amendare a legislatiei penale depuse miercuri de deputatul PSD Florin Iordache. Precizarea a fost facuta chiar de presedintele PSD, Liviu Dragnea, judecat intr-un dosar pentru abuz in serviciu. ”Pe abuzul in serviciu sunt mai multe variante. Sunt 14 variante. (...) Se va modifica si acest articol”, a spus Dragnea, adaugand ca Iordache asteapta propuneri in acest sens si ca a decis sa nu-l introduca in initiativele depuse miercuri pentru ca subiectul a fost prea ”mediatizat” si nu a vrut sa inceapa cu el.

PSD redefineste grupul infractional organizat: este nevoie ca fiecare membru sa aiba un rol prestabilit si grupul sa nu fie "ocazional", pentru o "comitere imediata".

Proiectul de modificare a Codului penal depus miercuri de deputatul PSD Florin Iordache prevede precizari suplimentare la definitia grupului infractional organizat. Mai exact, "nu constituie grup infractional organizat grupul format ocazional in scopul comiterii imediate a uneia sau mai multor infractiuni si care nu are continuitate sau o structura determinata ori roluri prestabilite pentru membrii sai in cadrul grupului".

Din proiectul noului Cod penal a fost eliminat si articolul 62 - "Amenda care insoteste pedeapsa inchisorii". Acest articol prevedea: "(1) Daca prin infractiunea savarsita s-a urmarit obtinerea unui folos patrimonial, pe langa pedeapsa inchisorii, se poate aplica si pedeapsa amenzii. (2) Limitele speciale ale zilelor-amenda prevazute in art. 61 alin. (4) lit. b) si lit. c) se determina in raport de durata pedepsei inchisorii stabilite de instanta si nu pot fi reduse sau majorate ca efect al cauzelor de atenuare ori agravare a pedepsei. (3) La stabilirea cuantumului sumei corespunzatoare unei zile-amenda se va tine seama de valoarea folosului patrimonial obtinut sau urmarit". In proiectul noului Cp, acest articol este abrogat.

In noul proiect de modificare a Cp, se are in vedere completarea art. 4 - "Aplicarea legii penale de dezincriminare", cu inca doua noi alineate. In prezent, art. 4 prevede: "Legea penala nu se aplica faptelor savarsite sub legea veche, daca nu mai sunt prevazute de legea noua. In acest caz, executarea pedepselor, a masurilor educative si a masurilor de siguranta, pronuntate in baza legii vechi, precum si toate consecintele penale ale hotararilor judecatoresti privitoare la aceste fapte inceteaza prin intrarea in vigoare a legii noi".

Citeste si:
Marcel Ciolacu propune desfiintarea comisiei speciale Iordache
Presedintele Camerei...

La acest articol, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatul (2) si (3), cu urmatorul cuprins: "(2) Se asimileaza legii penale de dezincriminare si deciziile Curtii Constitutionale prin care se stabileste neconstitutionalitatea unor dispozitii din legile penale, prin care se considera constitutionale numai anumite variante de incriminare sau prin care se dezincrimineaza total sau partial, ca fiind contrare Constitutiei, fapte penale precum si deciziile care se refera la alt tip de norme penale decat cele de incriminare. Obligativitatea aplicarii deciziilor Curtii Constitutionale ca lege penala mai favorabila se refera atat la dispozitiv, cat si la considerentele acestora. (3) In cazul prevazut la alin. (2), executarea pedepselor, a masurilor educative si a masurilor de siguranta, pronuntate in baza legii stabilite a fi neconstitutionala, considerata constitutionala numai pentru anumite variante de incriminare sau prin care se dezincrimineaza total sau partial fapte penale, precum si toate consecintele penale ale hotararilor judecatoresti privitoare la aceste fapte se analizeaza din oficiu, in regim de urgenta, in maxim 5 zile de la publicarea in Monitorul Oficial, de catre instantele de executare".

O alta modificare vizeaza art. 35 din Codul penal - "Unitatea infractiunii continuate si a celei complexe". Conform noului proiect, la articolul 35, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(1) Infractiunea este continuata cand o persoana savarseste la diferite intervale de timp, dar in realizarea aceleiasi rezolutii infractionale, actiuni sau inactiuni care prezinta, fiecare in parte, continutul aceleiasi infractiuni".

In ce priveste articolul 39, alineatul (1) literele b), c) si e) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: "b) Cand s-au stabilit numai pedepse cu inchisoare, se aplica pedeapsa cea mai grea la care se poate adauga un spor de pana la 3 ani. c) Cand s-au stabilit numai pedepse cu amenda, se aplica pedeapsa cea mai grea, la care se poate adauga un spor pana la o treime din acel maxim. e) Cand s-au stabilit mai multe pedepse cu inchisoare si mai multe pedepse cu amenda, se aplica pedeapsa inchisorii potrivit dispozitiei de la lit. b), la care se adauga pedeapsa amenzii potrivit dispozitiei de la lit. c)".

In ceea ce priveste articolul 277 - "Compromiterea intereselor justitiei", conform noului proiect, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. 3 indice 1, cu urmatorul cuprins: "Declaratiile publice facute de autoritatile publice sau functionari publici prin care, inainte de pronuntarea unei hotarari definitive de condamnare, o persoana este considerata vinovata se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani". Si la art. 290 - "Darea de mita", conform noului proiect, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "Mituitorul nu se pedepseste daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data savarsirii acesteia".

Citeste si:
Care este motivul pentru care Liviu Dragnea este urmărit penal...
Care este motivul pentru care...

Conform unei alte modificari (art. 291, alin. 1 Cp), pretinderea, primirea ori acceptarea promisiunii de bani sau alte foloase, direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, savarsita de catre o persoana care are influenta sau lasa sa se creada ca are influenta asupra unui functionar public si care promite ca il va determina pe acesta, promisiune urmata de interventia la acel functionar pentru a il determina sa indeplineasca, sa nu indeplineasca, sa urgenteze ori sa intarzie indeplinirea unui act ce intra in indatoririle sale de serviciu sau sa indeplineasca un act contrar acestor indatoriri, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.

Noul Cod penal ar modifica in integralitate articolul 100 referitor la liberarea conditionata. Astfel liberarea conditionata in cazul inchisorii poate fi dispusa, daca: a) cel condamnat a executat cel putin jumatate din durata pedepsei, in cazul inchisorii care nu depaseste 10 ani, sau ce putin doua treimi din durata pedepsei, dar nu mai mult de 15 de ani, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani; cel condamnat se afla in executarea pedepsei in regim semideschis sau deschis; cel condamnat a indeplinit integral obligatiile civile stabilite prin hotararea de condamnare, afara de cazul cand dovedeste ca nu a avut nicio posibilitate sa le indeplineasca; nu exista probe din care instanta sa aprecieze ca persoana condamnata nu s-ar fi indreptat si nu s-ar putea reintegra in societate. In cazul condamnatului care a implinit varsta de 60 de ani, se poate dispune liberarea conditionata, dupa executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei, in cazul inchisorii ce nu depaseste 10 ani, sau a cel putin jumatate din durata pedepsei, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani, daca sunt indeplinite conditiile prevazute mai sus.

Noile modificari ale Codului penal vizeaza si confiscarea extinsa. Daca modificarile vor fi aprobate, confiscarea extinsa nu se aplica asupra bunurilor dobandite inainte de intrarea in vigoare a Legii 63/2012 pentru modificarea si completarea Codului penal al Romaniei si al Legii 286/2009 privind Codul Penal, b) Confiscarea extinsa se poate aplica asupra bunurilor dobandite ulterior intrarii in vigoare a Legii 63/2012 pentru modificarea si completarea Codului penal al Romaniei si al Legii 286/2009 privind Codul penal, numai daca rezulta ca bunurile respective provin din activitati infractionale.

Termenele de prescriptie a raspunderii penale vor fi: 15 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa detentiunii pe viata sau pedeapsa inchisorii mai mare de 20 de ani; 8 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 5 ani, dar care nu depaseste 20 de ani; 5 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de un an, dar care nu depaseste 5 ani; 3 ani, cand legea prevede pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii care nu depaseste un an sau amenda.

Potrivit unei alte modificari, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, a unui tractor agricol sau forestier, ori a unui tramvai de catre o persoana care nu poseda permis de conducere se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani. De asemenea, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere de catre o persoana care are o imbibatie alcoolica de peste 0,80 g/1 alcool pur in sange se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani sau cu amenda - este o noua modificare din proiect.

Refuzul ori sustragerea conducatorului unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere ori a instructorului auto, aflat in procesul de instruire, sau a examinatorului autoritatii competente, aflat in timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea permisului de conducere, de a se supune prelevarii de mostre biologice necesare in vederea stabilirii alcoolemiei ori a prezentei unor substante psihoactive se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani. Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si persoana care a condus un vehicul in conditiile de mai sus care consuma bauturi alcoolice ori substante psihoactive sau isi administreaza substante psihoactive dupa evenimentul de trafic rutier pana la prelevarea mostrelor biologice - prevede noul proiect.

Prelevarea de tesuturi sau organe de la un cadavru, fara drept, se preconizeaza a se pedepsi cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda. Daca prin aceasta fapta se compromite o autopsie medico-legala, solicitata in conditiile legii, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 5 ani.

Propunerile de modificare a Codului penal urmeaza sa intre de joi in dezbaterea Comisiei parlamentare speciale pentru modificarea legilor justitiei.

Ele au fost postate integral pe site-ul Parlamentului.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Politic »



Setari Cookie-uri