Companiile au inceput sa imprumute foarte mult din lucrurile specifice segmentelor rezidential si hospitality in spatiile de birouri, si in special cele de IT, unde lupta pentru atractia si retentia talentelor este in plina desfasurare, sub amenintarea unei reduceri naturale a volumului fortei de munca in anii urmatori, apreciaza Sebastian Dragomir, director office advisory in cadrul companiei de consultanta Colliers International.

"Gasim din ce in ce mai multe elemente din lobby-urile de hotel si livingurile de acasa in spatiul de birouri, alaturi de birourile clasice. In acest trend s-au inscris si proprietarii / dezvoltatorii care au inceput prin a oferi o gama de servicii complementare, experiente culinare pentru rezidenti, concerte, sali de sport, gradinite, scopul final fiind tocmai crearea de comunitati care sa faca relocarea cat mai dificila. Sigur ca este mai usor sa creezi o astfel de experienta intr-un parc de birouri decat intr-o cladire izolata. De unde si tendintele unor dezvoltatori de a construi in apropierea unor centre comerciale, care sa poata suplini oferta de servicii din cladire", spune Sebastian Dragomir (foto).

In opinia sa, precum in orice domeniu cu vizibilitate si impact asupra vietii noastre, real estate -ul a cunoscut o multime de schimbari de-a lungul timpului, singurul criteriu valabil ramanand "location, location, location". "Sa ne aducem aminte ca acum doi ani vorbeam despre « work life balance » in piata de birouri; acum, aceasta notiune pare caduca, iar noua paradigma este « work life integration ». Ca sa nu mai vorbim despre noul buzzword - PropTech".

Real estate -ul se schimba... datorita tehnologiei?

"Tehnologia ajuta industria de real estate sa ramana pregatita pentru tot ceea ce apare nou sau este posibil. Sunt o multime de noi aplicatii care ofera instrumente sau solutii pentru profesionistii din imobiliare si care spera sa devina Uber-ul din real estate. Noul concept PropTech, de exemplu, care ameninta si promite sa reseteze piata de real estate", mai spune Sebastian Dragomir.

Practic, arata managerul Colliers International, conceptul de "PropTech" este doar o mica parte a transformarii digitale din aceasta industrie, dar care promite ca va avea un impact in mentalitatea, atitudinea si tranzactiile din domeniul de real estate.

"Este un termen colectiv, folosit pentru a defini start-up-urile care ofera produse tehnologice inovative sau noi modele de business pentru real estate. Impactul in pietele internationale este deja vizibil: co-working in piata de birouri, co-living in cea de rezidential, crowdfunding in cel de investitii etc. Asa cum noile tehnologii vor inlocui multe dintre joburile existente, si PropTech isi propune sa ajute consultantii din real-estate (prin instrumentele oferite) sau sa ii inlocuiasca", conchide Sebastian Dragomir, director office advisory in cadrul Colliers International.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri