In luna decembrie, Romania obtine rezultate foarte bune pentru vanzarile din supermarketuri, hipermarketuri sau discountere, precum si la vanzarile de cadouri, retailerii din centrele comerciale inregistrand incasari generoase. Preferintele cumparatorilor sunt indreptate mai degraba catre produse vestimentare decat catre bunurile electronice, comparativ cu alti europeni. Pe de alta parte, sarbatorile de iarna reprezinta un moment important si pentru segmentul de birouri: atat proprietarii cat si chiriasii investesc in promovarea spiritului de Craciun.

Accelerarea cheltuielilor de consum in Romania se imparte in trei momente majore: Pastele, cele trei luni de vara si lunile noiembrie si decembrie, cand au loc cele mai mari cheltuieli, pe masura ce spiritul sarbatorilor incepe sa se resimta. Pentru a intelege fenomenul, am analizat evolutia vanzarilor de retail din decembrie fata de media precedentelor 11 luni, pentru perioada 2014-2017. Astfel, se poate vedea efectiv cu cat creste consumul de diverse bunuri in ultima luna a anului, potrivit unei analize a companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

In ceea ce priveste saltul vanzarilor din decembrie, Romania se afla in a doua jumatate a Uniunii Europene - locul 7 de la finalul clasamentului - dar exista totusi un efect semnificativ, deoarece afacerile in ultima luna a anului sunt cu aproximativ 17% mai mari decat media lunara a anului. Cu exceptia Bulgariei, toate economiile invecinate importante inregistreaza o crestere mai accentuata a activitatii la sfarsitul anului, desi diferentele fata de acestea nu sunt prea importante. In ceea ce priveste vanzarile de retail din zona de produse non-alimentare, Romania se situeaza pe locul 4 de la finalul clasamentului.

"Romanii ofera mult mai multa atentie produselor alimentare decat majoritatea europenilor. Romania se situeaza pe locul trei in UE (dupa Franta si Luxemburg) luand in considerare cresterea vanzarilor de alimente, bauturi si tutun, care sunt cu aproximativ 27% mai mari in decembrie decat in restul anului. Ar putea fi o chestiune culturala, deoarece romanii nu au reusit sa treaca peste lipsurile materiale din timpul comunismului, in special in cea de-a doua parte a anilor 1980", a declarat Silviu Pop, head of research in cadrul Colliers International.

Intre timp, impactul lunii decembrie asupra vanzarilor de imbracaminte si incaltaminte plaseaza Romania pe locul 5 in UE, cu un salt impresionant de 42% fata de cifrele din ianuarie-noiembrie. Experienta specialistilor Colliers cu sfera retailerilor de fashion din centrele comerciale sustine ideea unei cresteri puternice a consumului inainte de Craciun.

In cele din urma, remarcam ca vanzarile pentru diverse produse electronice cresc fata de celelalte luni, insa intr-o masura mult mai mica decat in alte state membre ale UE, plasand Romania pe o pozitie inferioara a clasamentului. O posibila explicatie ar fi ca in Romania, mult mai mult decat alte tari, are o afinitate pentru Black Friday (care are loc in luna noiembrie), fenomen comercial la scara mare, de obicei orientat spre produse electronice si echipamente IT&C.

Craciunul si piata de spatii de birouri

In prezent, angajatii sunt cea mai importanta resursa pentru o companie, iar productivitatea si loialitatea lor sunt influentate din ce in ce mai mult de factorii non-monetari. O abordare centrata pe oameni este raspandita in organizatiile cele mai de succes si, prin urmare, sarbatorile de Craciun sunt momente memorabile in fiecare an, atat pentru proprietari cat si pentru chiriasi. Apetitul pe care proprietarul unei cladiri de birouri il are pentru a investi in promovarea spiritului sarbatorilor depinde de mai multe variabile, cum ar fi exigenta chiriasilor sau modul in care el doreste sa pozitioneze cladirea pentru chiriasii existenti sau potentiali.

"Unele cladiri din zonele periferice nu au un buget acoperit de service charge pentru decoratiuni de Craciun in spatiile comune – in special receptia. Alte cladiri cheltuie de la cateva sute de euro pentru a inchiria un pom de Craciun – adaugand pana la o jumatate de eurocent pentru service charge pe metru patrat – la 4.000 de euro pentru o cladire situata intr-una din subpietele de birouri foarte active din Bucuresti (putin sub un eurocent/luna pe metru patrat), cladire care are o receptie indeajuns de mare si un brad de cel putin 5-6 metri", a concluzionat Silviu Pop.

In plus, unii proprietari incearca sa organizeze targuri de cadouri pentru angajati si vizitatori, loc pentru fotografii, precum si evenimente speciale (cum ar fi spectacole pentru copiii angajatilor sau oportunitati de a dona bani, imbracaminte si jucarii copiilor nevoiasi) costurile putand sa ajunga la ordinul miilor de euro. Per ansamblu, cheltuielile care sunt suportate de chiriasi par destul de scazute atunci cand se analizeaza impactul asupra service charge-ului pe ansamblul unui an intreg, dar astfel de evenimente fac o diferenta mare pentru oamenii care lucreaza in cladirea respectiva.

La randul lor, companiile chiriase incearca sa creeze o atmosfera de sarbatori, decorand spatiul inchiriat din bugetul propriu. Un brad impodobit, lumini sclipitoare si alte decoratiuni sunt cea mai des intalnita abordare. O importanta deosebita este, de obicei, oferita zonei de receptie, care poate reprezenta o carte de vizita pentru clientii care viziteaza biroul.

Sursa foto: rangizzz / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri