Jucătorii din imobiliare și specialiștii din HR sunt optimiști în ceea ce privește piața de birouri din București

Specialiștii din imobiliare și HR se așteaptă ca în a doua jumătate a anului să asistăm la o revenire a angajaților în spațiile de birouri, motivele de optimism din piață bazându-se pe vaccinări, de dorință angajaților de a veni la lucru și adaptarea activității companiilor la un model hibrid.

Nu va fi vorba despre o revenire în masă a angajaților în clădirile de birouri, ci despre o revenire treptată. Primele semne ar trebui să se vadă începând cu luna iulie, când tot mai multe companii vor începe să-și cheme angajații la birou, prin rotație, pentru a menține măsurile de siguranță din punct de vedere sanitar.

De ce cred imobiliarii că 2021 va fi un an mai bun

Reprezentanții din imobiliare, în special proprietarii de spații de birouri sunt optimiști în ceea ce privește evoluția pieței de profil, mizând pe o ajustare a ofertei în funcție de cerere și pe revenirea la muncă a unei părți a angajaților la locul de muncă, ieșind din stilul de lucru de acasă pe care au fost forțați să-l abordeze de la declanșarea pandemiei.

Anul 2021 se anunță ca unul cu siguranță mai diferit și mai bun decât 2020. Văd asta și din activitatea colegilor noștri de la birou, dar sperăm și că autoritățile și somitățile din mediul sanitar să-și facă datoria și să ne păzească de această situație (criza cauzată de COVID19 – n.r.), astfel încât fiecare dintre noi să-și poată face treaba cât mai bine pe pătrățica lui.” a declarat Cristi Moga, Head of Research în cadrul Cushman & Wakefield Echinox, în cadrul unei conferințe de presă, organizată de Bucharest Real Estate Club.

Reprezentantul companiei de consultanță imobiliară mizează și pe atractivitatea unor proiecte de spații de birouri care urmează să fie inaugurate în zone foarte apreciate din Capitală.

Citeste si:
Conceptul pe care nimeni nu il mai poate ignora in piata de birouri
Living office - conceptul pe...

A atras atenția și asupra ratei de neocupare din clădirile de birou, care nu a avut parte de o scădere dramatică nici în 2020, menținându-se la un nivel bun, în pofida contextului nefavoraabil. De altfel, potrivit acestuia, rata de neocupare este mult mai mică decât era în urmă cu zece ani.

După criza precedentă, rata de neocupare ajunsese la 18,5%-19%, în condițiile în care stocul de spații era doar la jumătate ca dimensiune în comparație cu cel actual. În prezent, la nivelul Bucureștiului, sunt disponibili peste 3 milioane de metri pătrați de birouri, iar rata de neocupare este în jur de 12,5%. Nu este o scădere dramatică, în condițiile în care în 2019 rata de neocupare a fost de 10%” a mai spus Moga.

Mihai Păduroiu, CEO One United Properties – Office Division, a declarat că, pe termen scurt, se va simți o lipsă de spații de birouri adecvate, sugerând că proiectele noi care vor fi livrate și care se vor încadra în noile cerințe ale pieței, nu vor vor duce lipsă de cerere.

Noi suntem foarte optimiști cu privire la evoluția din acest an. Este clar că pe măsură ce campania de vaccinare va avansa, tot mai multe companii își vor readuce angajații la birou, așa că va exista o cerere pentru spații de birouri. Încă din ultimul trimestru al anului trecut purtăm foarte multe discuții la nivel strategic cu o serie de companii care se pregătesc pentru noile medii de lucru, pe care trebuie să le punem la dispoziția angajaților, astfel încât aceștia să fie cât mai eficienți”, a declarat, în cadrul aceluiași eveniment, reprezentantul One United Properties, dezvoltatorul imobiliar care deține mai multe proiecte imobiliare importante din Capitală, atât de zona de birouri, cât și pe zona rezidențială.

Citeste si:
Când va reveni economia globală la nivelul de dinaintea pandemiei
Previziuni PwC: Economia...

Acesta a mai spus că nici evoluția pieței din 2020 nu a fost una dramatică, la fel cum nu va fi nici în 2021, nici în ceea ce privește prețurile, chiriile, livrările de spații noi, nici în privința ratei de neocupare.

Anul 2021 nu va aduce schimbări dramatice pe piața de birouri

Mihai Păduroiu

„Într-adevăr, este un fenomen de contracție, dar nu este nimic dramatic. Lumea vede clădirile goale și apare această emoție negativă, dar este un fenomen care în foarte scurt timp va dispărea. Oferta se va ajusta în funcție de cerere. Deși au fost companii care și-au redus amprenta în această perioadă, au fost și companii care și-au extins-o din diverse motive. De exemplu, au fost companii care au preluat alte companii în această perioadă și care acum încearcă să aducă toate activitățile sub același acoperiș”, a explicat reprezentantul dezvoltatorului imobiliar.

Citeste si:
Investiție de 45 mil. euro în extinderea unui complex de birouri...
Skanska investește 45...

Mai mult, Mihai Păduroiu declară că piața se va regla, iar în următorii ani vom vedea proiecte noi cu investiții mari.

Octavian Moroianu, CEO-ul companiei Decor Floor, furnizor de materiale pentru amenajarea spațiilor de birouri, afirmă că piața locală încă are un potențial important de dezvoltare, în condițiile în care România are de recuperat ecartul față de piețele din regiune.

”Din punct de vedere al dezvoltărilor nu stau atât de rău. În București continuă să se dezvolte (noi proiecte – n.r.). În România, în general, continuă să se dezvolte, și mai mult decât atât, piața locală mai are de recuperat decalajul față de alte piețe, cum ar fi Ungaria sau Polonia”, a declarat Moroianu.

Companiile mari și-au reluat planuri pe care le-au suspendat în 2020

Mike Hapoianu, General Manager Mindspace România & Polonia, mizează pe planurile de intrare pe piața locală a mulținaționalelor și a companiilor care încă își fac planuri.

Planurile care au fost puse pe «Hold» anul trecut vor fi reluate anul acesta.

Mike Hapoianu

”Companiile analizează piața. Au nevoie atât de spații de birouri tradiționale, cât și spații de birouri flexibile, care să răspundă necesităților stricte ale fiecăruia.

Noi suntem optimiști, pentru că vedem ce se întâmplă în piață și pentru că mă uit la activitatea noastră din ultimele luni. Luna decembrie era o una în care nu se întâmplă mai nimic, dar acum am fost foarte activi, încă de la începutul lunii decembrie, inclusiv luna ianuarie.

Într-adevăr, companiile mari se mișcă mai greu deciziile, dar au început deja să-și facă planuri noi, cel mai probabil după ce au apărut pe piață vaccinurile, care le-au dat un plus de încredere. În mod clar, ne așteptăm să vedem sfârșitul acestei crize (medicale) în curând, iar lumea începe să planifice”, a declarat Hapoianu.

HR-ul este de acord cu optimismul imobiliarilor

Optimismul celor din imobiliare pare să fie împărtășit de cei din zona de resurse umane, dar într-o notă parcă ceva mai rezervată.

Mihai Hapoianu, reprezentantul Mindsapce, furnizor de soluții office flexibile, mizează și pe dorința salariaților de a reveni la muncă, prezentând cifre interesante.

„Sunt foarte puțini cei care vor să mai stea acasă. Unele studii de HR ne arată că aproape 70% dintre cei care au stat acasă în această perioadă vor să se întoarcă la birou. Probabil se va reveni în varianta hibrid, pentru 3-4 zile pe săptămână, dar va fi o întoarcere la birou, pentru că mulți angajați au nevoie de interacțiune”, a mai spus Mike Hapoianu.

Contactat de wall-street.ro, Leonard Rizoiu, expert în resurse umane și Managing Partner în cadrul companiei LeoHR, ne-a explicat faptul că optimismul celor din zona de imobiliare este unul justificat, în condițiile în care se așteaptă ca în această vară să înceapă revenirea treptată în spațiile de birouri.

Angajaților le-a fost confortabil să lucreze de acasă, dar se simte faptul că lucrează numai de acasă, astfel încât în prezent există presiunea de a se crea aceste strategii hibrid. În acest sens, companiile încearcă să găsească soluții de a păstra criteriul de distanțare și să limiteze numărul de salariați prezenți în același timp la birou”, a precizat Leonard Rizoiu pentru Wall-street.ro

Majoritatea companiilor se așteaptă ca în cea de-a doua parte a anului, mai exact, începând cu luna iulie, după ce va crește numărul celor vaccinați și va scade și numărul infectărilor, să se poată apela la acest model hibrid, care să cuprindă și lucrul de acasă, dar și de la birou.

La început vor fi mai multe zile acasă. În prima fază, se preconizează 1-2 zile pe săptămână la birou și restul acasă. Vor reveni la birou cei din companiile care au suferit în această perioadă la nivel de productivitate a muncii, dar acele poziții care au fost productive chiar și în stilul «work from home», s-ar putea să continue după același model”, ne-a explicat expertul în resurse umane.

Totodată, Leonard Rizoiu afirmă că sunt mulți angajați care își doresc să revină la birou și din cauza lipsei de socializare, care afectează inclusiv productivitatea, nu doar soliditatea echipei. Potrivit acestuia, soluțiile de digitalizare nu pot înlocui în totalitate nevoia de conectare socială, care se vede din ce în ce mai des.

Din datele noastre, circa 55% dintre angajați își doresc să revină la birou 1-2 zile pe săptămână, nu neapărat să revină la un regim de lucru permanent”, a mai spus reprezentantul LeoHR.

Potrivit acestuia, cel mai probabil această cifră ar putea crește în funcție și de redeschiderea unităților de învățământ. În prezent, încă sunt mulți părinți care nu au cum să-și lase copiii singuri, deoarece încă nu-i pot trimite la grădiniță sau la școală, dar pe măsură ce acestea se vor deschide, iar copiii nu vor mai sta acasă, atunci și categoria de angajați părinți se va adăuga celor care vor dori să revină la birou.

Sursa foto: GaudiLab/Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »



Setari Cookie-uri