Intr-o piata imobiliara mai degraba reactiva decat proactiva, recenta crestere a PIB sustinuta preponderent de catre consumul intern a luat prin surprindere dezvoltatorii imobiliari, iar multe parti ale tarii nu dispun inca de o acoperire ridicata cu spatii de retail moderne sau chiar deloca, potrivit unei analize a companiei de consultanta imobiliara Colliers International. Mai mult, din cauza intarzierii ritmului de dezvoltare abia odata cu acest an se inregistreaza o crestere semnificativa a livrarilor de spatii de retail la nivel national. Astfel, in 2019 circa 250.000 mp de spatii de retail vor fi dati in folosinta, aproape dublu comparativ cu anii precedenti.

Pana la 144.000 mp de spatii de retail moderne au fost livrati in 2018 in Romania, ceea ce a reprezentat o crestere de peste 40% comparativ cu anul precedent (100.000 mp), iar stocul total a ajuns la aproape 3.8 milioane mp la nivel national. Trei sferturi din livrarile totale au venit de la doar doi dezvoltatori mari de pe piata: Prime Kapital si NEPI.

Primele doua cele mai mari scheme noi au fost Shopping City din Satu Mare (NEPI), cu aproximativ 29.000 mp si Baia Mare Value Center (Prime Kapital) cu 22.000 mp. "Ambele orase se situeaza in categoria 100.000-150.000 de locuitori, ceea ce evidentiaza tendinta dezvoltatorilor de spatii de retail de a se concentra in principal asupra oraselor mici si mijlocii. De asemenea, si categoria oraselor cu sub 100.000 de locuitori a inregistrat anul trecut aproape 60.000 mp de spatiile noi de retail livrate, cel mai ridicat nivel din 2007. Unele dintre acestea au fost deschise chiar in in orase destul de mici (de exemplu, cu o populatie de pana in 50.000 de locuitori)", potrivit Colliers.

Compania de consultanta arata, de altfel, ca focusul dezvoltatorilor de retail pe orasele mici si mijlocii vine in contextul in care, spre deosebire de Capitala, centrele comerciale din provincie sunt mult mai imune la impactul cresterii vanzarilor online de retail. Desi consumul populatiei a incetinit putin in 2018, comparativ cu anul precedent, care a oferit cel mai puternic ritm de crestere in perioada post-criza, elanul este suficient pentru a mentine ritmul.

Ca atare, noile unitati de retail livrate in 2018 au fost bine absorbite in piata: o rata de neocupare redusa, iar in orasele cu multiple parcuri de retail sau centre comerciale, competitia nu a fost influentata semnificativ. Acest lucru a fost posibil ca urmare a interesului ridicat al jucatorilor existenti, precum si al noilor branduri care cauta o prezenta la nivel local, inclusiv marile lanturi de retail.

Colliers: Nu exista comparatie cu perioada de dinainte de criza in retail

parcuri de retail 2019 Colliers

Asa cum am mentionat mai sus, compania de consultanta imobiliara Colliers anticipeaza ca in acest an aproape 250.000 mp de spatii de retail vor fi dati in folosinta, aproape dublu comparativ cu anii precedenti. "Competitia dezvoltatorilor de a livra parcuri de retail in fiecare oras sub 100.000 de locuitori continua si in 2019. Mai mult, planurile dezvoltatorilor arata ca un volum similar de livrari ar urma si pentru 2020, cumulat in mai multe proiecte importante".

Dar, orice comparatie cu situatia de dinainte de criza nu este relevanta din mai multe motive, arata Colliers International:

  • Livrarile de atunci au fost mult mai mari (peste 1 milion mp in intervalul 2007-2008);
  • Exista acum un model de consum mai sustenabil (mai dependent de salarii decat de imprumuturi);
  • Acum sunt construite mai multe parcuri de retail (care necesita o investitie de capital mai redusa).

In ansamblu, atata timp cat economia continua sa produca rezultate decente, iar cresterea salariilor ramane in mod confortabil peste rata inflatiei (ceea ce presupunem intr-un scenariu de baza), anul 2019 ar trebui sa ramana un an bun pentru segmentul de retail, conchid analistii Colliers.

Sursa foto: Dean Drobot / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri