In Romania, conceptul de Facility Management inca este perceput drept un proces opozabil unui simplu serviciu de mentenanta, dar aceasta activitate reprezinta doar o parte a intregului proces. Andrei Postelnicu, managing director, CBRE Global Workplace Solutions, afirma insa ca paleta de servicii de Facility Management, fie ca vorbim de servicii oferite segmentului Corporate Clients sau celui dedicat proprietarilor ori investitorilor, ar trebui sa constituie un concept mult mai generos de servicii integrate - Workplace Management.

Workplace Management "acopera o plaja semnificativ mai larga de servicii de care un chirias sau un proprietar de cladire are nevoie iar intelegerea acestuia a condus la reproiectarea CBRE Global Workplace Solutions astfel incat sa devina la momentul actual o interfata unica pentru orice tip de activitate sau proces care tine de spatiul in care un client isi desfasoara activitatea. Un exemplu concret este rolul de «Workplace Manager», prin care ne asiguram ca angajatii unui chirias beneficiaza de cea mai buna experienta in spatiul in care isi desfasoara activitatea. Inca este un rol unic al pietei de profil din Romania desi CBRE il instrumenteaza deja de ani buni", spune Andrei Postelnicu (foto).

In opinia sa, Romania se afla inca la inceput de drum si inca mai exista tendinta de a percepe serviciile de Facility Management strict tranzactional si nu strategic. "Avem atat studii proprii cat si independente care ne spun ca decizia de a alege un angajator este influentata in proportie de peste 35% de mediul de lucru. Asta inseamna ca rolul nostru ca parteneri al clientului este sa-i furnizam informatii cu adevarat relevante in procesul de organizare a spatiului, obtinute dintr-o matrice analitica ce ia in calcul o serie de parametrii precum activitatea sa, tipologia optima de angajat, spatiul si viziunea de business, iar ulterior sa oferim suport realmente profesionist pentru executia si intretinerea spatiului", mai spune consultantul CBRE.

Drept urmare, beneficiarul final nu este nici proprietarul si nici chiriasul. Beneficiarul final este angajatul companiei-chirias, datorita caruia aceasta isi livreaza serviciile si produsele si pentru care companiile au nevoie de un spatiu in care sa ii asigure desfasurarea activitatii in conditii de performanta maxima.

"Pentru a atinge beneficiile reale ale Facility Management, recomandam ca senior leadership-ul companiilor client sa lucreze impreuna in strategia de Workplace Management. Toate functiunile unei companii ar trebui sa fie implicate: HR, Finance, Administration etc, pentru ca fiecare are nevoi specifice si impreuna genereaza strategia de piata a companiei. De cele mai multe ori departamentele de real estate sunt supraaglomerate si adesea nu sunt integrate in deciziile strategice de dezvoltare. Orientarea catre angajat trebuie mentinuta in focus. Fireste asta nu inseamna ca uitam de activitatile tranzactionale, mentenanta tehnica, mentenanta specializata, acestea reprezentand baza de la care se porneste intotdeauna. Pentru a creste insa nivelul calitativ este necesara o abordare strategica a procesului atat de catre noi ca parteneri cat si de catre client", spune Andrei Postelnicu.

reConstruct 2019: De ce...
Citeste si: Parteneriatul cu autoritatile, posibil in alte orase, nu in Bucuresti

El adauga ca rezutatele sunt vizibile la analiza gradului de satisfactie al angajatului la birou, performanta sa si nu in ultimul rand in rotatia de personal care scade considerabil in conditiile unui spatiu de lucru corect «desenat».

Imaginati-va ca sunteti la birou si aveti nevoie de o rezervare la teatru, o bona pentru copii sau o rezervare la restaurant: platforma CBRE Host este capabila sa faca acest lucru pentru beneficiarii sai.

"Cea mai buna explicatie a gradului de evolutie si diversificare este reprezentata de exemplul CBRE Host – o platforma mobila integrata scalabila pe orice tip sau dimensiune de cladire de birou sau spatii comerciale care ofera un raspuns tehnologic personalizat extraordinar angajatilor din spatiul respectiv. CBRE Host nu este doar o aplicatie ci este un concept intreg de interconectare intre angajat si toate serviciile de care acesta are nevoie atunci cand isi desfasoara activitatea la «birou», de la cele primare ce tin de prezenta in cladire – curatenie, mentenanta, rezervari de sali, diverse alte facilitati – pana la nivelul «concierge»", arata Andrei Postelnicu.

CBRE: Perceptia pietei legata de automatizari in activitatea de Workplace Management se va schimba

"In 2018 cifra de afaceri a CBRE GWS a fost de peste 6,5 milioane de euro, iar in primul trimestru din 2019 inregistram deja o crestere procentuala de doua cifre, comparativ cu perioada similara de anul trecut. In ultimii 5 ani avem o rata de reinoire a contractelor mai mare de 98%, cea mai mare parte dintre ele fiind extinse cu perioade intre 3-5 ani", mai spune consultantul CBRE.

Postelnicu, CBRE: Peste 50%...
Citeste si: Postelnicu, CBRE: Peste 50% din decizia de angajare tine de workplace

El adauga ca in acest sector de business "inovatia este un punct forte", astfel incat, un workplace manager trebuie sa aduca in continuu propuneri de inovatie pe perioada contractuala, "propuneri care in final conduc la optimizari de costuri semnificative si cresteri al nivelului experientei angajatilor in cladiri".

Totusi, "cu toate ca Romania este o piata cu o prezenta puternica in zona de tehnologie resimtim uneori ezitari si atitudini conservatoare in decizia de a alege inovatia, dar tendinta este pozitiva si consideram ca perceptia pietei legata de automatizari in activitatea de Workplace Management se va schimba intr-un timp relativ scurt. Ne trebuie putin mai mult curaj si mai multa deschidere", conchide Andrei Postelnicu.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »



Citeste si
Investitorii sunt interesati de spatii de productie in Romania