Peste 131.000 de persoane sunt angajate, in prezent, in sectorul de BPO (business process outsourcing) si SSC (shared service center), la nivel national, potrivit datelor companiei de consultanta imobiliara JLL Romania. In acelasi timp, avand in vedere ca spatiul mediu de birouri per angajat in acest sector este de circa 8 metri patrati, rezulta ca respectivele companii ocupa si in jur de un million de metri patrati, adica un sfert din stocul modern de spatii de birouri din Bucuresti si principalele patru piete secundare din tara.

"Desi au intrat in piata cu spatii relativ mici, multe dintre companiile care activeaza in sectorul de BPO si SSC si-au sporit treptat suprafata ocupata in cladirile noi de spatii de birouri. In unele cazuri, extinderea spatiului s-a facut de la 1.000-2.000 metri patrati pana la 20.000 metri patrati", arata Alexandru David, research analyst JLL Romania.

Astfel, sectorul de BPO si SSC a reprezentant un catalizator important pentru dezvoltarea piete de spatii de birouri din Romania, in ultimii ani. "Absolut, avand in vedere ca peste jumatate din spatiile de birouri din Bucuresti sunt ocupate de operatori de BPO si SSC, care s-au extins mai ales dupa 2010. Prezenta acestora a crescut semnificativ, atat prin intrarea continua de noi jucatori, cat si prin extinderea celor existenti".

Jucatorii din BPO si SSC cauta chirii in spatii de birouri de 10-14 euro/ mp

Cele mai atractive zone pentru companiile din sectorul de BPO si SSC au ramas Dimitrie Pompeiu, Floreasca - Barbu Vacarescu, Centru-Vest, Vest si Centru-Sud. Uzual, sunt preferate cladirile de birouri cu un cost de inchiriere de 10-14 euro pe metri patrati pe luna, arata JLL Romania.

De asemenea, costul cu forta de munca este o componenta importanta a operatorilor din acest segment. "La inceput costul redus cu forta de munca din Romania a fost un factor de atractie pentru acesti jucatori, dar nu era criteriul exclusiv de atractie. Gradul ridicat de pregatire al angajatilor romani si, in special, capacitatile lingvistice ale acestora au fost alte elemente care au pus piata romaneasca pe harta companiilor de BPO/SSC".

Citeste si:
Angajatorii se muta in centrul Capitalei pentru a scapa de trafic
Angajatorii se muta in...

JLL Romania mai arata ca "din datele disponibile, salariile angajatilor din aceste sectoare au ajuns in prezent peste media pe economie, dar cu toate acestea companiile continua sa se extinda. In ultimii doi ani, insa, o problema reclamata de angajatori este disponibilitatea redusa a fortei de munca. Nu vedem un pericol din acest punct de vedere, atat timp cat cresterile salariale se mentin intr-un nivel rezonabil".

Intr-un interviu recent acordat wall-street.ro, Gregoire Vigroux, cofondator si vicepresedinte Business Development pentru Europa la TELUS International, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii BPO la nivel regional, a declarat ca, in Romania, a asistat la reinventarea industriei de outsourcing (de la conditiile de munca pana la redefinirea atributiilor).

"Romania este relativ atipica in randul jucatorilor de outsourcing. Pe de o parte, beneficiaza de o forta de munca pregatita, in special la nivel de competente lingvistice, astfel ca este o destinatie foarte atragatoare. Pe de alta parte, rata somajului este foarte scazuta, astfel ca paradigma clasica a contact center-urilor (salarii mici, program extrem de strict, control ridicat, etc.) este total perimata", spunea Gregoire Vigroux.

TELUS International a intrat pe piata din Romania in 2012, odata cu achizitionarea CallPoint, companie care avea un centru de suport clienti. In prezent, centrele de servicii BPO din Romania acopera 40 de limbi, iar 38% dintre acestea ofera servicii in peste 10 limbi.

Citeste si:
5 previziuni economice pentru 2020
5 previziuni economice. Va...

"Putem spune ca, in Romania, am asistat la reinventarea industriei de outsourcing. Pentru a putea atrage si retine talentele, industria s-a reinventat, de la conditiile de munca (valorificarea inovatiilor tehnologice, pachete de beneficii, birouri confortabile, etc.) pana la redefinirea atributiilor, facandu-se trecerea de la executanti la creatori de valoare adaugata", a mai spus Gregoire Vigroux.

Si in 2020 vom vedea in continuare extinderi si noi jucatori pe BPO si SSC

In primele 9 luni din 2019, companiile din sectorul de BPO si SSC au inchiriat circa 55.000 metri patrati in Romania, reprezentand 16,3% din cererea totala, in comparatie, in primele trei trimestre din 2018, cand au inchiriat 60.000 metri patrati, adica 25% din cererea totala aferenta perioadei.

"Vedem in ultima perioada o crestere semnificativa a valorii adaugate a serviciilor pe care aceste companii le furnizeza din Romania, comparativ cu anii 2010-2015, trecand de la servicii de tip call-center la servicii financiare, de contabilitate etc., adica din ce in mai diversificate", mai spune Alexandru David.

In acelasi timp, "chiar daca numarul jucatorilor noi a scazut in ultimul an, companiile de BPO si SSC continua sa reprezinte o pondere importanta a cererii de spatii de birouri, in conditiile in care cele mai multe isi extind prezenta, fie prin noi linii de business, fie prin dezvoltarea celor prezente".

Citeste si:
Care sunt factorii cheie pentru industria de coworking in 2020
Crosspoint: Capacitatea...

In acest sens, "o provocare a dezvoltatorilor de birouri este sa ofere chiriasilor spatii in proiecte care sa le permita extinderea viitoare. Probabil ca vom vedea in continuare extinderi si noi jucatori", conchide Alexandru David.

Sursa foto: LaineN / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Capitala se aglomereaza in 2020: birouri pentru inca 26.000 angajati
Setari Cookie-uri