Consultant: Mediul de lucru trebuie să rămână independent și nu mai poate invada viața privată și după pandemie

Work-from-home a fost implementat de majoritatea companiilor în perioada martie - mai și urmează să continue până spre sfârșitul anului în unele cazuri. Deși chiriașii sunt precauți în ceea ce privește reîntoarcerea la birou, această manifestare este totuși una temporară și nu va afecta serios cererea de spațiu, având în vedere, de asemenea, că birourile vor suferi modificări pentru a respecta noile măsuri de distanțare socială, apreciază Andreea Păun, managing partner al companiei de consultanță imobiliară Griffes.

"Nevoia de relaționare cu colegii de birou va rămâne și cred că schimbul de idei, colaborarea și interacțiunea echipelor sunt elemente ce nu pot lipsi din mediul de lucru. De altfel, mediul de lucru trebuie să rămână independent și nu poate invada viața privată, pe modelul pe care tocmai l-am experimentat. Munca se face la birou, la fabrică, pe teren, în laborator, împreună cu alți colegi cu alte calificări cu alte abilități și specializări, cu obiective care pe alocuri pot fi comune, țeluri, altfel sunt separate și individuale. Așa arată societatea normală și nu va putea un pretext, indiferent ce fundamente solide are (cele sanitare, de exemplu) să schimbe o societate întreagă", apreciază Andreea Păun (foto).

Cum se vor schimba atuurile proiectelor de birouri după coronavirus

Dacă până acum marii angajatori, în special în domeniul tehnologiei, puneau accentul pe amenajarea cât mai creativă a biroului, a spațiului interior, cu siguranță de acum înainte chiriașii vor fi mult mai atenți la anumite aspecte, nevăzute, ce influențează mediul de lucru și astfel, sănătatea angajaților lor, crede reprezentantul Griffes.

Dintre acestea, în opinia sa, calitatea aerului în interior și aportul de aer proaspăt reprezintă o cerință care va căpăta din ce în ce mai multă importanță, având în vedere și relația directă dintre un aer curat, proaspăt, cu un grad de umiditate potrivit, și productivitatea muncii.

"Mergând mai departe, cred că vor fi din ce în ce mai apreciate terasele și spațiile verzi, aerisite, în cadrul proiectelor de birouri. De asemenea, implementarea anumitor sisteme prin care se poate face accesul în spațiu, sisteme “touchless” fără atingerea suprafețelor sau utilizarea spațiilor comune, sau elemente de video analytics pentru a măsura densitatea, vor fi un plus binevenit", spune Andreea Păun.

Citeste si:
Păun: Un investitor ce face o escală va cântări de două ori...
Andreea Păun: Orice...
Citeste si:
Care sunt primele simptome care apar in caz de coronavirus?
Care sunt primele simptome...

Ea apreciază că o parte din aceste aspecte sunt deja implementate în clădirile existente, iar altele reprezintă preocupările curente ale dezvoltatorilor de clădiri de birouri. "De asemenea, amplasarea centrală sau numărul locurilor de parcare vor fi critice, va crește din nou - după cum vedem deja de câteva zile - transportul individual. Ne așteptăm însă să vedem și mijloace de transport neconvenționale precum scuterele electrice – câștigând tot mai mult teren".

Impactul Covid-19 asupra "pipeline-ului" de spații de birouri

Spre deosebire de alte țări europene, în România, în toată această perioadă, majoritatea șantierelor au continuat să funcționeze.

Astfel, sectorul construcțiilor a înregistrat o creștere de 33% în primul trimestru, comparat cu aceeași perioadă din 2019. În ceea ce privește clădirile de birouri, la începutul anului Griffes estima că se vor livra aproximativ 200,000 mp de spații de birouri până la sfârșitul lui 2020.

"Din această suprafață, doar 15% ar putea avea întârzieri minore și să se finalizeze în prima parte a lui 2021. Mai mult, aceste proiecte au deja o rată de ocupare de peste 50%", mai spune Andreea Păun. Proiectele anunțate a fi livrate în 2021 - 2022 totalizează 400.000 mp, iar dintre acestea, pentru 70% au fost demarate deja lucrările de construcție.

Citeste si:
Google se muta din Baneasa in centrul Capitalei in Unirii View
Google inchiriaza un etaj de...

În ceea ce privește influența perioadei recente asupra ofertei de birouri noi, aceasta va avea un impact mai mare asupra proiectelor într-un stadiu incipient de dezvoltare și care nu au încă semnate contracte de pre-închiriere.

Vom asista la ușoare întârzieri în livrarea proiectelor sau chiar amânarea începerii construcțiilor, până la securizarea chiriașului ancora.

Cum aceasta perioadă a adus o încetinire atât a ritmului de apariție a cererilor noi cât și a discuțiilor începute la începutul anului cu privire la relocare, noile dezvoltări de birouri vor suferi ajustări prin prisma acestei încetiniri, în funcție de stadiul lucrărilor și nivelul de pre-închiriere al spațiilor, conchide Andreea Păun.

Citeste si:
Birouri de 100.000 mp şi hoteluri cu 700 de camere vor răsări pe...
Birouri de 100.000 mp şi...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »



Setari Cookie-uri