După ce autoritățile române au decis, sâmbătă, închiderea temporară a cabinetelor stomatologice, cei care au urgenţe trebuie să știe unde și în ce condiții se pot trata, acestea fiind singurele intervenţii permise în această perioadă.

Potrivit Colegiului Medicilor Stomatologi, o urgență stomatologică este cea în care pacientul are nevoie de îngrijiri medicale imediate pentru controlul durerii, infecției sau sângerării, precum hemoragia postextracțională, durerea datorată pulpitei acute, durerea datorată parodontitei apicale acute, pericoronarita dinților incluși, alveolita postextracțională, celulitele / abcesele periosoase, fracturile de maxilar/mandibulă (imobilizare de urgență), luxația articulației temporo-mandibulare, traumatisme dento-alveolare (luxații, avulsii, fracturi dentare cu interesarea camerei pulpare) sau gingvostomatita ulceronecrotică.

Pe perioada stării de urgență, acestea vor fi asigurate de către cabinetele de medicină dentară de urgență din cadrul UPU din structura spitalelor regionale și județene de urgență, dar și de către cabinetele private care au la dispoziție echipamente specifice. Cele mai multe solicitări sunt preluate în urma programării prin telefon.

”În contextul în care personalul medical nu are la dispoziție echipamentele specifice pentru realizarea procedurilor stomatologice generatoare de aerosoli, conform recomandărilor Centrului Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile, nu se poate desfășura activitatea de asistență stomatologică de urgență”, precizează Colegiul Medicilor Stomatologi.

Pentru tratamentul urgențelor stomatologice în contextul COVID-19, atât în cazul pacienților confirmați, cât și în cazul pacienților suspecți, vor fi respectate toate măsurile de prevenire stabilite de reglementările legale în vigoare, la care suplimentar se recomandă o distanță între pacienți de 2 m. Totodată, însoțitorii și pacienții vor primi în sala de așteptare măști chirurgicale și li se vor aplica măsuri de decontaminare și dezinfecție, în timp ce personalul medical va purta obligatoriu echipamentul individual de protecție recomandat pentru procedurile care generează aerosoli ( mască N5 sau FFP2 standard/echivalent, halat impermeabil de unică folosință/combinezon, mănuși de unică utilizare, ochelari de protecție/vizieră).

De asemenea, după fiecare pacient se va proceda la nebulizarea cabinetului, după care se așteaptă o perioadă de 2-4 ore înainte de a se relua activitatea stomatologică.

Medic: Aplicăm suplimentar screening-ul fiecărei persoane la sosirea în clinică

”Pe lângă procedurile normale pe care le avem în tratamentele pacienților, aplicăm suplimentar un protocol preventiv care presupune screening-ul fiecărei persoane la sosirea în clinică – completarea unui formular cu întrebări despre accesarea anumitor zone de risc și măsurarea temperaturii. În funcție de toate aceste informații, continuăm vizita medicală sau o amânăm, raportăm cazul autorităților de sănătate publică ori îl direcționăm pe pacient către un spital sau clinică”, explică pentru wall-street.ro Ionuț Leahu, CEO și fondator Clinicile Dentare Dr.Leahu.

Acesta spune că se vorbește foarte mult în aceste zile despre importanța igienei, care, într-un mediu care ține de sănătate, trebuie să stea în mod uzual la baza tuturor acțiunilor. Procedurile obișnuite de lucru în relația cu pacientul sunt aplicate în continuare cu aceeași rigurozitate, fiind măsuri de protecție pe care Clinicile Dentare Dr. Leahu le-a avut întotdeauna din grija și responsabilitatea ca pacienții și echipele să fie foarte bine protejate.

”Dintre acestea, amintim: dezinfectarea după fiecare pacient, folosirea lămpii UV după fiecare pacient, folosirea digii care împiedică formarea de aerosoli periculoși în timpul tratării dinților și punerii plombelor. Ca echipă, am lucrat în permanență cu mijloace de protecție, suntem obișnuiți să lucrăm cu scut facial, iar în cadrul intervenților chirurgicale, utilizăm halate de unică folosință care ne protejează, acestea fiind apoi puse în spații speciale pentru materiale contaminate și distruse conform tuturor normelor în vigoare, de către o firmă autorizată pentru a prelua deșeuri medicale”, mai spune Ionuț Leahu.

Reamintim, încă o dată, că, pe lângă triajul necesar în această perioadă, celelalte măsuri reprezintă normalitate în activitatea noastră în care ne confruntăm cu multe virusuri și bacterii.

Unde ne tratăm urgențele stomatologice în perioada COVID-19?

Consilierii generali ai Capitalei au adoptat, luni, în unanimitate, un proiect de hotărâre privind asigurarea asistenţei stomatologice de urgenţă, pe perioada epidemiei de COVID-19.

În cadrul şedinţei, a fost adoptat un amendament, potrivit căruia pe durata închiderii cabinetelor stomatologice, activitatea de asigurare a urgenţelor stomatologice pentru copii şi adulţi va fi realizată în Ambulatoriul de specialitate al Spitalului OMF Dan Theodorescu şi/sau în altă locaţie care respectă circuitele funcţionale necesare acestei activităţi.

De asemenea, asistenţa stomatologică de urgenţă va fi asigurată de medici şi asistente din reţeaua de medicină şcolară şi universitară stomatologică, cu avizul Direcţiei de Sănătate Publică.

"După suspendarea cursurilor în şcoli şi în actualul context nu mai putem derula asistenţa stomatologică în cabinetele şcolare şi universitare aşa cum făceam înainte de epidemie. Ca să putem asigura totuşi serviciile de urgenţă stomatologică pentru elevi şi studenţi, precum şi pentru pacienţii adulţi, vrem să organizăm aceste servicii în ambulatoriul Spitalului Clinic de Chirurgie Oro-Maxilo-Facială 'Prof. Dan Theodorescu' (OMF) sau în altă locaţie care să corespundă din punctul de vedere al circuitelor medicale. Vom avea medici şi asistenţi din reţeaua medicală stomatologică şcolară şi universitară, aceştia fiind instruiţi şi dotaţi cu echipament de protecţie adecvat, conform Planului de măsuri pentru pregătirea spitalelor", a precizat primarul general, Gabriela Firea.

Finanţarea pentru plata cheltuielilor de personal, a materialelor sanitare, stomatologice, medicamentelor, dezinfectanţilor şi serviciilor de funcţionare, precum şi celelalte cheltuieli de administrare vor fi suportate din bugetul local al municipiului Bucureşti.

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ivona Stog
 Ivona este editor web la wall-street.ro din februarie 2018.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Sănătate »


Setari Cookie-uri