Defectele aparute la noile autobuze achizitionate de la firma Otokar sunt minore din punct de vedere tehnic si au fost remediate in cel mult 24 de ore, a declarat, directorul general al Societatii de Transport Bucuresti (STB), Andrei George Creci.

El sustine ca toate autobuzele achizitionate de municipalitate de-a lungul timpului au avut la inceput genul acesta de probleme, doar ca acum informatia circula rapid si toate aceste probleme sunt mult mai vizibile, conform Agerpres.ro.

Andrei Creci a subliniat ca o majorare a tarifelor la titlurile de calatorie nu poate fi luata in calcul pana cand nu se vor imbunatati si conditiile de transport din Bucuresti si se va circula la standarde europene. El spune ca Societatea de Transport Bucuresti "merge bine", are inca probleme de curatenie si de parc invechit, dar sunt probleme care vor fi rezolvate.

Pe de alta parte, Creci a mentionat ca de la mijlocul lunii februarie 2019 se va acorda gratuitate pe transportul public pentru toti elevii Capitalei, "indiferent de... note", dar se va mentine facilitatea si pentru pensionari. El nu a dorit sa avanseze un orizont de timp in care transportul ar putea fi gratuit pentru toti bucurestenii, aceasta fiind o decizie a municipalitatii.

Directorul general al STB a subliniat ca ploaia inghetata care "a cazut" weekend-ul trecut peste Bucuresti a produs 120 de avarii la reteaua electrica a tramvaielor si troleibuzelor, iar in acest context STB are in planul de investitii pentru 2019 achizitionarea a doua echipamente de dezghetare a firului electric de contact pentru aceste mijloace de transport in comun.

Primaria Capitalei vrea sa...
Citeste si: Primaria Capitalei vrea sa acorde elevilor gratuitate pentru STB

AGERPRES: Cum arata reteaua de transport public din Bucuresti si parcul circulant al societatii in 2019?

Andrei Creci: Ne mandrim cu reteaua noastra de transport pentru ca este una dintre cele mai mari din centrul si estul Europei, mai ales la tramvaie. Sunt 765 de kilometri patrati, din care 228 kilometri patrati arie metropolitana, si deservim circa 2,5 milioane de locuitori. In total, sunt aproximativ 500 de kilometri. Pe aceasta retea functioneaza 26 linii de tramvaie, 16 linii de troleibuze si 122 de linii de autobuze. In trafic circula in jur de 280 tramvaie, 181 de troleibuze si 865 de autobuze. Zilnic, in Bucuresti, sunt efectuate 1,18 milioane de calatorii, din care 520.000 cu tramvaiele, 120.000 cu troleibuzele si 540.000 de calatorii cu autobuzele.

AGERPRES: Sunt suficiente aceste mijloace de transport pentru o astfel de retea?

Andrei Creci: Nu sunt suficiente. Incercam in fiecare an sa marim aceasta capacitate de transport, iar in prezent cel mai necesar lucru este achizitionarea de tramvaie, pentru ca avem o retea foarte mare, dar din pacate functionam la jumatate din capacitate. Noi vrem sa incurajam cetatenii sa apeleze la transportul in comun decat la masina personala. In acest sens, municipalitatea a demarat proceduri de achizitii pentru patru categorii de mijloace de transport: pentru tramvaie, pentru autobuze electrice, autobuze hibrid si pentru troleibuze cu autonomie. Este un concept nou si foarte interesant. Este vorba de un troleibuz care are o autonomie de 5-6 kilometri, deci el poate la nevoie sa treaca o intersectie fara probleme, sa se cupleze in partea cealalta a strazii. Acestea sunt cele patru categorii de mijloace de transport pentru care Primaria Municipiului Bucuresti a inceput deja licitatiile.

In cazul licitatiei pentru tramvaie au fost niste contestatii si sper sa se rezolve si sa nu ramana suspendata, pentru ca vorbim de bani europeni si dam mult mai multi bani. Sunt 100 de tramvaie din gama de 36 de metri, tramvaie mari, incapatoare, care se preteaza pe foarte multe linii din Bucuresti, respectiv pe liniile 41, 1 si 10. Practic, vor fi modificate si peroanele pentru a putea sa incapa un asemenea tramvai, deoarece noi nu am mai avut tramvaie atat de mari. Daca totul merge bine din punct de vedere juridic, conform contractului, in doi ani vom avea primele tramvaie.

AGERPRES: Toate achizitiile se fac in continuare doar prin Primarie? Societatea nu poate sa faca acum si ea achizitii?

Andrei Creci: Si societatea poate sa faca si va face achizitii. STB poate atrage si fonduri europene, de aceea suntem societate comerciala, functionam pe alte principii decat o faceam ca regie. Vom avea si o structura in cadrul STB care se va ocupa cu atragerea de fonduri europene, un fel de mini-autoritate de management. Vom lucra cu specialisti si vom identifica toate nisele unde putem atrage fonduri europene, dar in general pe tot ceea ce inseamna transport public, fie ca vorbim de achizitii de mijloace de transport, fie de retea electrica pentru autobuze electrice. Deocamdata nu avem niciun proiect, dar vom achizitiona si noi tramvaie si daca va fi cazul autobuze pe GNC (gaz natural comprimat). Aici este si un program pe care il avem in vedere, respectiv de transformare a unor autobuze aflate deja in parcul nostru, din propulsie pe motorina in GNC, un program cu fonduri de la Ministerul Mediului. Acesta da bani seriosi pentru transformarea unui autobuz traditional in autobuz GNC.

RATB dispare, dupa ce...
Citeste si: Gabriela Firea transforma oficial RATB in societate pe actiuni

AGERPRES: Cat de repede veti putea face astfel de licitatii? Aveti un orizont de timp?

Andrei Creci: Daca ne referim la tramvaie, eu sper ca in urmatorii doi ani bucuresteanul se va putea bucura de un tramvai nou, adus din afara in prima faza, dar sper sa putem implementa si un program de productie multianual, pe 3 ani, a unor tramvaie proprii, de fapt de continuare a productiilor tramvaielor BLF (Bucur Low Floor), tramvai care s-a facut pana in anii 2015-2016. Linia de productie exista si cu putin efort, putina imaginatie, cu un design nou, dar si cu mai putini bani decat ar costa unul nou din afara, putem scoate niste tramvaie frumoase, noi si competitive. Daca vorbim de tramvaiul BLF cu lungimea de 27 metri, acesta este cu cel putin 300.000 - 400.000 de euro mai ieftin decat cel mai ieftin tramvai de aceasta dimensiune de pe piata. Trebuie sa intelegeti ca producatori de tramvaie nu sunt foarte multi, dar ca in orice domeniu, ca in orice industrie, unele au calitati mai inalte si pretul pe masura, iar altii au preturi mai decente. Sunt producatori elvetieni, francezi, nemti, dar si ucraineni, cehi si chiar rusi.

AGERPRES: In weekend-ul trecut v-ati confruntat cu un fenomen meteo extrem de neplacut, atat pentru calatori cat si pentru angajatii societati, respectiv cu o ploaie inghetata. Cum considerati ca a fost gestionata aceasta problema de STB si ce pagube au fost inregistrate?

Andrei Creci: Avand in vedere conditiile meteo extreme, la nivelul STB SA am activat comandamentul de iarna, prin care a fost mobilizat intregul personal de coordonare si interventie. Am colaborat permanent cu autoritatile locale pentru a se interveni in aproximativ 120 de avarii la reteaua electrica a tramvaielor si troleibuzelor, produse in zilele de sambata si duminica (26-27 ianuarie). Frecventa ridicata a avariilor la reteaua electrica a impus retragerea tuturor troleibuzelor in depouri si infiintarea a 7 linii naveta de autobuze in zonele in care nu existau alternative de transport. Mentionez ca echipele de interventii STB au lucrat neintrerupt pentru curatarea ghetii depuse pe firul de contact si dezafectarea retelei de crengile si copacii cazuti.

Vreau sa precizez ca STB SA are in planul de investitii pentru anul 2019, ca propunere, achizitionarea a doua echipamente de dezghetare a firului electric de contact pentru troleibuze si tramvaie, insa achizitia acestor echipamente nu exclude metoda clasica, manuala, de curatare a firului de contact, atunci cand conditiile meteo extreme o impun.

STB: Pensionarii pot depunde...
Citeste si: Pensionarii pot depunde oricand documentele pentru cardul STB

AGERPRES: Un lider de sindicat a acuzat conducerea STB ca soferii de troleibuze au fost abandonati pe trasee, in frig si fara mancare dupa ce zeci de copaci s-au prabusit si au blocat atat liniile de rulare cat si cele de contact.

Andrei Creci: Conducatorii de vehicule nu au fost abandonati. Cu totii am conlucrat, atat echipele de interventie cat si soferii si vatmanii, pentru remedierea si repunerea in circulatie a mijloacelor de transport STB SA. Trebuie sa spun ca fara eforturile comune ale angajatilor companiei, implicati in remedierea avariilor si aducerea in siguranta in depouri a vehiculelor, nu ar fi fost posibila reluarea circulatiei, luni, 28 ianuarie, iar pentru acest lucru le multumesc.

AGERPRES: Ati avut parte si de un protest al angajatilor la Autobaza Militari, care au solicitat salarii corecte pentru munca prestata, dar au avut si revendicari care tineau de protectia muncii. Ce solutii vedeti pentru rezolvarea acestor probleme si ce le transmiteti angajatilor?

Andrei Creci: Protectia sociala, conditiile de munca si veniturile salariatilor sunt permanent in atentia conducerii STB. Dovada este chiar incheierea contractului colectiv de munca la sfarsitul anului trecut, prin care s-au concretizat beneficii importante pentru toti salariatii nostri. Mai mult, conditiile de munca vor fi imbunatatite in urma investitiilor care vor avea loc in acest an, iar ca exemplu mentionam modernizarea Autobazei Giurgiului si executarea unor lucrari de reparatii si reabilitare termica la 9 depouri si 4 autobaze. Pe langa activitatea de transport, conducerea STB ia in calcul toate optiunile tehnice si asiguratorii pentru ca mijloacele de transport in comun sa fie sigure, sa ofere confort optim calatorilor si personalului de bord.

AGERPRES: As vrea sa vorbim despre noile autobuze Otokar. Au aparut deja foarte multe probleme desi sunt de foarte putin timp in trafic.

Andrei Creci: Probleme tehnice majore nu sunt. Sunt probleme minore care s-au remediat in cel mult 24 de ore.

AGERPRES: Nu par a fi chiar minore...
Andrei Creci: Ba da. Sunt minore, faptul ca s-a schimbat sistemul de climatizare si a fost resetat si a intrat dupa aceea in functiune in maximum 24 de ore. Noi avem niste clauze contractuale destul de restrictive pentru partenerii turci. Ei au obligatia ca in cel mult 24 de ore sa le reglementeze. Din toate sesizarile care au fost de cand au fost puse ele in functiune, de la 1 decembrie, si pana in prezent, nimic nu a depasit acest termen. Daca ar fi depasit s-ar fi activat alte clauze din contract care ar fi putut atrage si alt gen de raspundere, dar nu a fost cazul.

AGERPRES: Ce fel de raspundere?

Andrei Creci: Sunt prevazute si penalitati, poti sa dai si autobuzul inapoi, poti sa conditionezi receptia lui de anumite aspecte legale, dar repet nu a fost cazul pana in prezent. Am avut nenumarate discutii cu partenerii de la Otokar, au dislocat o echipa destul de numeroasa de specialisti din Turcia, pentru ca soferii nostri nu au voie sa intervina. Ei au service la Bucuresti si o echipa mobila formata pentru inceput din 15 persoane, care merge din autobaza in autobaza si in maximum o ora de cand se intampla incidentul se duce si il repara, il tracteaza daca e cazul. Stiu, nu este o imagine prea placuta sa vezi un autobuz nou ca sta cu lumile stinse, dar repet sunt doar probleme minore din punct de vedere tehnic. Tot ceea ce am achizitionat noi de-a lungul timpului a avut genul acesta de probleme la inceput, doar ca acum informatia circula mult mai repede. Desi soferii au fost trainuiti inca de la inceput, pana se obisnuiesc cu ele....

AGERPRES: Am vazut ca inclusiv soferii se plang ca noile autobuze sunt proaste....
Andrei Creci: Nu stiu daca se plang in mod formal ca sunt ele proaste. Nu exista un autobuz prost. Uu autobuz nou nu cred ca poate fi numit prost. Are niste disfunctionalitati care sunt inerente primei luni si primului an de functionare.

AGERPRES: Firma Otokar a mai vandut autobuze in orase din Europa sau numai in Romania?

Andrei Creci: Stiu ca in tara mai sunt, dar in ce orase ale Europei, nu stiu sa va spun exact. Dar Otokar este o firma foarte serioasa care deserveste si armata in Turcia, fac tancuri, care de lupta. Nu este o firma care sa dea "kix" cu niste autobuze in Romania.

AGERPRES: A fost aleasa aceasta companie pentru ca a avut cea mai ieftina oferta financiara?

Andrei Creci: A fost un caiet de sarcini elaborat de cei mai buni specialisti pe care ii are Bucurestiul, din STB si din Primarie, de la directia de specialitate, care au stabilit niste criterii de calificare si niste criterii tehnice in urma aplicarii carora una din firmele participate a fost desemnata castigatoare. Nici sa se fi vrut nu se putea incheia un alt contract cu o alta firma din moment ce toate acele conditii cerute au fost indeplinite, pe bani mai putini, dar pe o garantie mai extinsa. Este vorba de o garantie importanta, una de opt ani. Masinile Otokar nu pot fi acuzate ca nu sunt de calitate. Repet, sunt niste defecte care se remediaza. Sunt punctuale. E adevarat ca sunt deranjante pentru inceput, pentru ca te astepti ca orice masina noua sa mearga brici. Noi am vrut cat mai repede sa beneficieze bucuresteanul de aceste masini. A fost o perioada rezonabila in care au facut obiectul unor teste. Regretam si noi aceste inconveniente in trafic.

AGERPRES: Tot legat de contractul cu Otokar as vrea sa va intreb de ce s-au ales acele autobuze de dimensiuni mai mici cu doua usi, dar care au un mare dezavantaj pe rutele foarte aglomerate?

Andrei Creci: Sunt mai multe motive. Flota noastra de autobuze prevedea pana acum doar autobuze clasice, cele de 12 metri, de tipul celor de la Mercedes. Am vrut sa avem si autobuze de 18 metri, pentru ca sunt rute mai lungi la care se preteaza, cum ar fi ruta pana la Aeroportul Otopeni, unde un autobuz de 18 metri poate lua mai multi calatori in conditii mult mai bune. Autobuzele cu burduf sunt foarte bune si foarte utile. Nu ne-am oprit aici si am luat si autobuze de 10 metri pentru ca sunt trasee in Bucuresti care nu permit intrarea unei masini nici chiar de 12 metri, dar ne-am gandit si la infiintarea unor trasee asa numite "The Shuttle Bus", respectiv sa legam Aeroportul Otopeni de marile hoteluri din Bucuresti. Este mult mai estetic sa vina un autobuz mai mic, mai cochet care, chiar daca are dezavantajul ca nu are usa in spate, acolo se pot pune bagajale. Nu este un mare dezavantaj. Pana la infiintarea acestor curse nu puteam sa le tinem pe dreapta. Poate vom profita acum si de presedintia Consiliului UE pe care o detine Romania si de summiturile care vor fi la Parlament incepand cu luna martie si vom introduce aceste linii, pe care sper ca le vom permanentiza.

AGERPRES: Cand vor veni si restul autobuzelor Otokar?

Andrei Creci: Avem deja aproape 100 de autobuze in trafic, iar pana la 1 iunie toate cele 400 de autobuze Otokar vor deservi rute din Bucuresti.

AGERPRES: Din autobuzele vechi, Mercedes, cate vor mai ramane in trafic? Stiu ca durata lor de viata a fost depasita demult.

Andrei Creci: Intr-adevar si autobuzele Mercedes trebuie inlocuite pe parcurs, sunt acum 860 care circula si inca isi fac treaba. Ne gandim si la un program buy-back in care sa dam din cele foarte vechi, sa mai punem ceva bani si sa luam altele noi. Forma aceasta de buy-back nu prevede obligativitatea sa faci cu furnizorul decat daca ai fi avut acest lucru in contractul initial. Teoretic, oricine poate sa le cumpere si sa ofere altele la schimb, cu o diferenta.

AGERPRES: Circulati cu mijloacele de transport in comun sau doar cu masina personala? Va intreb pentru ca as vrea sa stiu daca sunteti multumit de modul in care arata acestea din punct de vedere al curateniei..

Andrei Creci: Eu circul si cu mijloacele de transport in comun si intr-adevar este o problema pe partea de curatenie. Am ajuns in aceasta situatie tot din cauza lipsei investitiilor, cu toate ca in ultimii ani s-au mai achizitionat niste statii de spalare. In prezent, ca sa fie intreaga flota de mijloace de transport curata si la standarde decente ar trebui sa mai angajam inca 300 si ceva de oameni si nici atunci nu suntem siguri ca putem tehnic sa facem asta. Cred ca se va ajunge la o forma de externalizare a acestui serviciu de spalat, cu o firma care sa aiba capacitatea sa faca acest lucru in autobazele noastre, in toate depourile, iar mijloacele de transport sa iasa curate. Ea trebuie dublata si de o campanie de constientizare printre cetateni. Daca noi oferim un tramvai mult mai curat, conditii mult mai bune si respectul trebuie sa creasca. S-a dovedit ca bucuresteanul apreciaza lucrul nou si frumos. In general, trag nadejdea ca bucurestenii vor respecta efortul nostru. In mod sigur anul acesta vom demara externalizarea acestor servicii.

AGERPRES: In momentul de fata de cate ori se face curat in mijloacele de transport in comun? Uneori, dimineata, la prima ora, arata jalnic din acest punct de vedere.

Andrei Creci: Se face mai des decat o data pe saptamana. Ele intra curate dimineata, dar intra la ora 5, iar de la 5 pana la 8 sunt trei ore de trafic aglomerat, cu sute de oameni care urca si un grad de incarcare ridicat... Autobuzele din dotarea STB aflate in circulatie sunt igienizate dupa un program bine stabilit, care se executa fie zilnic, fie periodic, in functie de necesitati. Deocamdata, repet, este asigurat de angajatii societatii, cu personal specializat, la depouri si autobaze.

AGERPRES: In contextul epidemiei de gripa, intentionati sa faceti mai des dezinfectii, as spune chiar zilnic, in mijloacele de transport in comun?

Andrei Creci: Pe langa curatenia zilnica, STB a luat masuri suplimentare de igienizare si dezinfectie a mijloacelor de transport la plecarea din depouri si autobaze, dar conteaza foarte mult ca si calatorii sa respecte normele de igiena si sa aiba un comportament adecvat.

AGERPRES: Care este in prezent gradul de incarcare pe mijloacele de transport din Bucuresti?

Andrei Creci: Consideram ca gradele optime de incarcare ar fi 2 si 3 din 4 maxim, dar este un cerc vicios. Noi nu avem destule mijloace de transport, iar pe unele gradul de incarcare este foarte mic. Sunt unele linii de tramvai la care abia se ajunge la maximum 3 din 4. Sunt linii pe care se merge cu 1 si 2 grad de incarcare, dar sunt si linii cu 4. Spuneam ca este un cer vicios pentru ca avem linii cu grad de incarcare foarte mic, dar daca am suplimenta si am avea mai multe tramvaie si lumea ar fi mai dispusa sa vina sa le foloseasca. Daca ai un tramvai foarte mic care vine la jumatate de ora, nu circuli cu el si atunci el vine gol, dar daca ai un tramvai mai mare si vine odata la 10 minute si ar mai fi si nou, lumea ar fi tentata sa foloseasca acea linie de tramvai. Tramvaiul va ramane cel mai ieftin, cel mai ecologic mod de a te deplasa intr-un oras.

Liniile cu cel mai mare grad de incarcare, respectiv 4, sunt pe tramvaiele 1, 8, 10, 11, 21, 25, 32, 35 si 41, pe troleibuzele 66, 76 si 86, iar la autobuze avem cam 22 de linii.

AGERPRES: Mijloacele de transport ajung cu intarzieri destul de mari fata de programul publicat pe site-ul STB. Cum veti reglementa aceasta situatie?

Andrei Creci: De regula la liniile de tramvai unde avem gard de protectie nu se intarzie, dar se intarzie la autobuze din cauza traficului. In curand, sper, sa avem o aplicatie care sa completeze site-ul nostru. STB are in curs de implementare un sistem de informare a calatorilor privind traseele si timpii estimati de asteptare a vehiculelor in statii, prin intermediul unor aplicatii pentru telefoanele mobile. Aceasta va arata in timp real cat face tramvaiul, troleibuzul, autobuzul, cand trebuie sa ajunga, de ce intarzie, cu cate minute intarzie, care este traseul de la punctul A la punctul B.

In plus, pe peroanele statiilor liniei de tramvai 21 urmeaza sa fie montate panouri LED de informare cu privire la timpii de asteptate si camere video pentru siguranta calatorilor. Pentru cresterea eficientei, traseul liniei de tramvai 21 a fost separat prin intermediul gardurilor de traficul rutier, iar in prezent se desfasoara lucrari pentru separarea de trafic a liniilor de tramvai 1 si 10. De asemenea, pe traseul liniei de tramvai 55, PMB a implementat un proiect pilot de informare a calatorilor in statii.

AGERPRES: Care sunt planurile efective de investitii pentru 2019 si ce fonduri au fost alocate?

Andrei Creci: Vom reabilita linia tramvaiului 5, intre Soseaua Stefan cel Mare si Pod Baneasa, cu fonduri proprii si de la PMB. Primaria va rezolva problema intoarcerii tramvaielor in dreptul aeroportului Baneasa, pentru ca, din motive juridice, acolo, de ani de zile nu s-a putut realiza. Noi vom face tronsonul de 5 kilometri dus-intors si vom pune si gard. Continuam instalarea de aer conditionat in autobuze, troleibuze si tramvaie, continuam sa inlocuim si unele validatoare care nu au mers si cel putin un validator intr-un mijloc de transport va permite plata direct cu cardul bancar. Probabil cel de la urcare, unde calatorii vor fi informati de acest lucru. Modernizarea tramvaielor va continua, pentru ca avem capacitatea sa facem la uzinele noastre cateva pe an. Avem intentia de a consolida si reface autobaza Giurgiului, dar avem in vedere sa facem si doua autobaze noi, de la zero, dar asta presupune achizitie de terenuri, studiu de fezabilitate, proiect tehnic si apoi executia lucrarilor. Doua autobaze moderne, cu birouri, cu hale, cu statii de spalare.

De asemenea, anul acesta vrem sa demaram un proiect pe refugiile de tramvaie, sa instalam statii unitare la nivelul Bucurestiului. Sunt 470 in total, dar nu la toate pot fi puse astfel de statii, poate in 200-300. Eu imi doresc ca, pe unde trece tramvaiul prin Bucuresti si unde se poate, sa fie o grafica unitara. Nu in ultimul rand, vrem sa schimbam si stalpisorii din toate statiile STB, si aici vorbim de peste 2.500 ca numar.

Unele din aceste proiecte sunt deja bugetate, unele sunt cu bani din anul trecut, pentru ca sunt proiecte care se continua, iar pentru unele asteptam ca lista de investitii sa fie aprobata si de Consiliul General al Municipiului Bucuresti. In mod normal, in februarie-martie ar trebui sa se intample, sa avem bugetul complet. Din pacate nu pot avansa niste cifre in momentul de fata.

AGERPRES: Datele statistice aratau anii trecuti ca 75% dintre calatori nu plateau calatoria? Care sunt acum cifrele reale?

Andrei Creci: Pe an ce trece scade procentul celor care se urca fara titlu de calatorie sau nu valideaza. Noi ducem campanii de incurajare, nu neaparat de constrangere, dar de constientizare a faptului ca a te urca fara bilet reprezinta o contraventie si se sanctioneaza. A nu valida titlul echivaleaza cu aceeasi contraventie sau penalitate. Speram sa ajunga din ce in ce mai jos acest procent. Din pacate, nu avem acum o statistica la zi pe acest segment. Este foarte greu sa o faci, trebuie sa iti functioneze toate sistemele de taxare. Pe autobuzele noi, avem senzori care arata cate persoane s-au urcat si evident cate au validat. Este obligatoriu insa, ca in cel mai scurt timp, sa avem cifre exacte pe acest segment. Chiar daca va deveni vreodata gratuit transportul in Bucuresti noi trebuie sa stim cati beneficiaza de gratuitati si care sunt categoriile, ca sunt pensionari, ca sunt elevi, ca sunt persoane cu dizabilitati, noi trebuie sa le avem. Primaria trebuie sa stie cui a acordat aceste gratuitati.

AGERPRES: Mi-ati anticipat intrebarea. Cand va deveni gratuita calatoria cu mijloacele de transport in comun in Bucuresti? Primarul Capitalei a avansat deja o propunere in acest sens...
Andrei Creci: Nu stiu ce sa va spun. Este o decizie pe care o ia administratia publica. Avem o unitate administrativ-teritoriala care e municipiul Bucuresti si Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Bucuresti Ilfov. Ei fac politica de transport in comun in Bucuresti si in judetul Ilfov, noi fiind operatori.

AGERPRES: Ca si reprezentant al unei societati care functioneaza pe criteriile economiei de piata, cum vi se pare aceasta propunere?
Andrei Creci: Sunt orase care au venit cu o astfel de solutie. De platit, acest serviciu nu se plateste niciodata la valoarea la care ar trebui. Incasarile insa cresc de la an la an, iar numarul persoanelor care merg fara titlu de calatorie, scade. Anul trecut am ajuns la nivel de 130 de milioane de lei din vanzarea de titluri de calatorie, abonamente, etc. Dar niciodata din aceste incasari nu poti sustine transportul public, pentru ca de fapt procentul este foarte mic.

AGERPRES: Elevii vor beneficia de gratuitate pe transportul in comun din acest an?

Andrei Creci: Noi vom da aceasta gratuitate de la jumatatea lunii februarie, pentru toti elevii din Bucuresti, indiferent de.... note. Se va mentine, de asemenea, si la pensionari si vom introduce si pentru insotitorul pensionarului. Exista un regulament in acest sens. Trebuie modificat regulamentul si contractul de delegare, ceea ce se va face in urmatoarea sedinta a Consiliului General.

AGERPRES: Tariful unei calatorii a ramas neschimbat, la 1,3 lei, de ceva ani. Intentionati sa solicitati majorarea tarifelor in acest an?
Andrei Creci: Tariful pe calatorie la transportul in comun de suprafata este cel mai mic din tara, raportat la reteaua de transport, dar nu s-a facut nicio solicitare de majorare a tarifelor. Cu siguranta se asteapta ca si conditiile sa se imbunatateasca. Cand se va circula la standarde europene poate ca atunci se va pune in discutie si o marire de tarif, dar in momentul de fata, nu.

AGERPRES: Care sunt veniturile STB in 2018 si de unde va vin banii efectiv?

Andrei Creci: Cat timp am fost regie banii veneau direct la PMB sub forma de subventie, dar acum suntem societate comerciala, dar sub contract. Suntem atipici ca sa spun asa. Am primit aceasta calitate de operator regional prin incheierea unui contract de delegare de gestiune a serviciului public de transport local cu aceasta autoritate la nivel de Bucuresti si Ilfov. Ei ne indruma si ne spun ce trasee sa avem, ce numar de kilometri sa facem, programul de transport. Si noi, conform contractului, suntem obligati sa il respectam. A respecta un contract de transport care la finalului anului duce la suma totala de 100 de milioane de kilometri ori pretul pe kilometru inseamna banii pe care trebuie sa ii luam noi in virtutea acelui contract. In momentul in care ni s-a spus numarul de kilometri avem deja in minte si cati bani avem in anul acela. Am de facut 100 de milioane de kilometri voi avea un miliard de lei. Ce fac cu acesti bani? Ma chivernisesc cum pot, dau bani la salarii, platesc energia, platesc motorina, taxele si cu ce bani raman fac investitii. Daca mai imi trebuie cer de la Primarie sa imi suplimenteze, nu bugetul, ci strict pe investitii, punctual.

Noi mai castigam si din publicitate si din inchirieri de utilaje si spatii. Va pot spune ca in primele 9 luni din 2018, veniturile totale ale STB au fost de peste 752,5 milioane de lei, din care 130,6 milioane de lei din vanzarea titlurilor de calatorie, 564,7 milioane de lei venituri din compensatie, 470.040 de lei din inchirierea utilajelor si a spatiilor, iar din publicitate am obtinut circa 4,39 milioane de lei.

AGERPRES: Cati angajati are societatea in prezent? Sunt multi, sunt putini? Care sunt salariile in societate?

Andrei Creci: In acest moment STB SA are un numar de aproximativ 10.642 de angajati. Conform grilei de salarizare, soferii au un salariu net de 3.840 de lei, iar casierii de 2.001 lei, la care se adauga sporurile prevazute in Contractul Colectiv de Munca si Codul Muncii. Toti salariatii STB beneficiaza si de tichete de masa.

AGERPRES: Aveti probleme cu lipsa fortei de munca?

Andrei Creci: Avem astfel de probleme, dar implementam acum un program care va merge mai greu la inceput, un program care este de viitor mediu si mai indepartat. Ca in orice industrie s-au deprofesionalizat o groaza de meserii, au disparut, iar noi cream acum o structura de invatamant dual. El presupune un acord intre agentul economic, unitatea de invatamant si elev/parinte privind scolarizarea sa pe o anumita perioada, costurile fiind suportate de stat, prin minister si agentul economic, cu obligatia ca, dupa cei trei ani de studiu, pe anumite meserii de care ai nevoie tu ca agent economic, el sa vina sa lucreze in intreprinderea ta. Noi am facut un calcul care arata ca am avea nevoie de 300 de copii, ceea ce inseamna mai mult de 8 clase de elevi.

AGERPRES: Despre ce meserii vorbiti? Inclusiv soferi?

Andrei Creci: Vorbim de lacatusi, electricieni, meseriile clasice care nu se mai invata in scoala. Noi, in Romania, si de soferi ducem lipsa. Soferi profesionisti nu gasesti pe toate drumurile. Noi avem soferi, dar avem si nevoie, pentru ca fluctuatia este foarte mare. Ne pleaca si ne vin zilnic, la cei aproape 11.000 de salariati. Nu stii ce ai si pe ce te poti baza. Salariile in societate nu sunt mari, dar la noi se platesc orele suplimentare, facem chemari sambata si duminica, neavand suficienti oameni, apelam la aceste solutii legale prevazute de Codul Muncii, dar care sunt costisitoare.

AGERPRES: Puteti sa imi spuneti cate reclamatii primiti in fiecare zi?

Andrei Creci: Primim zeci de reclamatii pe zi la care si raspundem. Mai mult decat atat, am reluat traditia de a tine si audiente si nu numai pentru angajatii societatii, iar biroul de relatii cu publicul vrem sa redevina serviciu. I se va da mult mai multa importanta. Incercam sa fim foarte prompti, pentru ca acum informatia circula cu foarte mare repeziciune si trebuie sa dam o informatie corecta. Punem accentul pe acest gen de comunicare, pentru ca pana nu demult lucrurile se faceau doar in interior. Noi stim si noaptea ce se intampla cu fiecare autobuz. Eu sunt atentionat si informat minut cu minut de orice fel de incident, de orice masina parcata neregulamentar, care a blocat o anumita linie, iar timpii sunt cuantificati in pierderea STB si recuperati de la acea persoana in instanta. Lucrurile se fac intr-adevar in interior, dar ele nu sunt spuse si lumea nu stie. Trebuie sa comunicam mult mai bine. Societatea de Transport Bucuresti merge bine, are inca probleme de curatenie si de parc invechit, dar sunt probleme pe care le vom rezolva.


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
PMB: Transportul in comun din Capitala, gratis pentru elevi de luni