Prezent la Conferinta Nationala a Industriei Ospitalitatii, organizata la Bucuresti, Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea, a oferit o adevarata lectie despre cum se face management in administratia publica. "Nu primaria dezvolta un oras, ci companiile o fac. Aceasta este doctrina", a declarat edilul.

"Primaria creeaza conditii pentru ca firmele sa dezvolte un oras cu viteza mai mare sau mai mica. Iar industria ospitalitatii este una dintre componentele importante pentru Oradea. Incercam sa ne diferentiem, astfel ca zona de centru istoric, cladirile monument si tot ce inseamna acest ansamblu, contribuie la diferentierea orasului. Zona de restaurante si hoteluri este o zona importanta a starii de bine in zona centrala", a precizat Ilie Bolojan, la Conferinta Nationala a Industriei Ospitalitatii.

In ciuda tuturor proiectelor care au dezvoltat si modernizat orasul, edilul marturiseste ca Primaria Oradea nu este populara in randul antreprenorilor si locuitorilor.

"Noi nu suntem o primarie populara, pentru ca incercam sa influentam contextul si sa fim parteneri cu firmele, in asa fel incat oamenii sa ia decizii bune. Lucram la extinderea spatiilor pietonale in centrul istoric, la reabilitarea fatadelor prin masuri de supraimpozitare, de taxare, dar si prin pachete de facilitati. Nu permitem tonete sau chioscuri in zona centrala, pentru ca este incorect fata de cei care investesc sume importante in fatade si care trebuie sa isi recupereze investitiile. Am inclus orare obligatorii minime, si trebuie sa tratam centrele orasului ca niste mall-uri. Mall-urile functioneaza ca niste magneti si ne golesc centrele. Avem o problema pe tema asta. Incercam sa impunem ca toate spatiile sa fie deschise. De exemplu, daca nu ai deschis un spatiu 11 luni de zile pe an, ti se majoreaza impozitul cu 50%. De asemenea, incercam un mix de functiuni. Experienta arata ca daca exista doar partea de restaurante, acestea nu pot sa sustina o activitate si atunci incurajam o combinatie de spatii. Este important pentru noi sa tratam centrul ca un mall", a explicat Ilie Bolojan.

Edilul a adaugat ca Primaria incearca sa creeze un ambient in care industria ospitalitatii sa fie un element de baza pentru a creste numarul de turisti. In Oradea functioneaza o asociatie care promoveaza turismul, din care fac parte principalii operatori din HoReCa. Specialistii din aceasta industie, nu Primaria, administreaza bugetul acestei asociatii si aproba planul de evenimente care se organizeaza in Oradea.

Evenimentele orasului Oradea nu se organizeaza de catre Primarie. Avem o asociatie de promovare a turismului din care fac parte principalele restaurante si hotelieri, iar taxele hoteliere le administeaza aceasta asociatie, nu Primaria. Noi dublam sumele pe care le incasam de la hotelieri. Cu un buget de un milion de euro incercam sa facem aceste evenimente, iar profesionistii din industrie, managerii de hoteluri si restaurante, aproba acest plan de evenimente si banii pe care ei ii genereaza, tot ei ii gestioneaza. Intentiile de folosire a acestor bani in scopuri electorale sunt cenzurate de profesionistii din aceasta industrie

Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea

Atunci cand Primaria Oradea a dechis sa majoreze taxa hoteliera de la 1% la 3%, hotelierii au acceptat-o fara sa protesteze, tocmai pentru ca ei decid cum si unde investesc acesti bani. "Este o problema de colaborare si incredere si asta tine de ceea ce vrea sa faca primarul. De la el pleaca o atitudine a corpului de functionari si daca oamenii inteleg ca sunt in serviciul comunitatii, atunci se comporta altfel", a adaugat acesta.

Citeste si: Oradea, cea mai mare crestere procentuala a numarului de turisti

Ilie Bolojan spune ca exista trei actiuni care dau nota comportamentului primariei fata de companiile din ospitalitate. Prima este abordarea primarului. "Daca el vrea ca Primaria sa aiba un oras la dispozitie, va supra-reglementa, pentru ca trebuie sa vina lumea la primarie sa ceara aprobare. Atunci primarul este puternic, functionarii sunt puternici. Daca toate lucrurile merg bine, functionarii nu mai sunt importanti. Ei vor sa fie importanti , prin urmare, interpreteaza. Daca primarul intelege ca un oras are primaria la dispozitie, lucrurile se schimba, pentru ca lupta ca aceasta primarie sa lucreze institutional. Adica sa fie un partener pentru cetateni si agentii economici. Stabileste proceduri, termene cat mai scurte, intelege ca este un partener. Asta este o abordare importanta", a explicat edilul.

A doua chestiune este legata de suprapunerea de competente. "Suprapunerea de competente e nociva. Daca maine se intampla un incident pe strada, s-ar putea sa vedeti ca nu raspunde nici Politia Locala, nici Politia nationala, nici Jandarmeria. Daca poimaine are loc o taiere de panglica, veti vedea declaratii despre cat de bine colaboreaza aceste institutii. Cand domenii intregi sunt in responsabilitatea mai multor autoritati, pe fondul fugii de responsabilitate pe care o avem astazi, toata lumea se acopera. Exista tendinta functionarilor de a nu risca nimic", a adaugat primarul.

A treia chestiune este legata de incredere. "Asa cum am mai spus, noi nu suntem o primarie populara. Dar daca construiesti o relatie de incredere cu partenerii, atunci ei iau parte la niste decizii. De exemplu, am transformat o strada auto intr-una pietonala. Un an de zile a fost un dezastru acolo, am afectat afacerile. A fost o nenorocire, nu se putea intra pe strada. Dar am facut o intelegere: primaria face strada pietonala, cei de la parter contribuie sa refacem fatadele, dar pentru asta va scutim 5 ani de impozitul pe cladiri, va lasam sa folositi terasele 3 ani de zile fara sa platiti taxa de ocupare a domeniului public ca sa va recuperati investitiile, sa va acoperiti pierderile din acel an in care strada a fost blocata", a precizat acesta.

Citeste si: Cum ar rezolva primarul din Oradea problema traficului din Bucuresti. Interviu cu Ilie Bolojan

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri