Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) precizeaza ca starea de indisponibilitate nu inseamna ca sistemul informatic al cardului de sanatate nu a functionat in aceasta perioada, ci ca nu a facut-o conform "standardelor tehnice referitoare la timpul de raspuns". Totodata, CNAS arata ca furnizorii de servicii medicale le pot efectua in modul de lucru offline, care presupune aceleasi operatiuni pe calculator, calitatea de asigurat fiind de cele mai multe ori deja cunoscuta sau putand fi verificata si in alt mod.

"Serviciile necesare in situatiile de urgenta medicala sunt incluse in pachetul minimal si se acorda atat persoanelor asigurate, cat si celor neasigurate. Prin urmare, toti pacientii pot si trebuie sa fie ingrijiti, oricare ar fi situatia sistemului informatic", subliniaza CNAS.

CNAS a transmis, joi, precizari privind modul de lucru offline al furnizorilor de servicii medicale, aratand ca la ora actuala se desfasoara testele finale pentru revenirea la modul de lucru uzual, online, al platformei PIAS, iar atunci cand acestea vor demonstra ca sistemul informatic se incadreaza in parametri normali de functionare va inceta starea de indisponibilitate declarata anterior.

"Starea de indisponibilitate nu inseamna ca sistemul informatic nu a functionat in aceasta perioada, ci faptul ca modul de functionare al acestuia nu a corespuns in momentele de varf de activitate standardelor tehnice referitoare la timpul de raspuns", se precizeaza in comunicatul citat.

Potrivit sursei citate, declararea starii de indisponibilitate a inclus mai multe zile anterioare datei de 10 iulie, diferentiat pentru diverse categorii de furnizori de servicii medicale, deoarece s-a luat in calcul posibilitatea ca unii furnizori sa nu fi transmis in PIAS serviciile efectuate in zilele respective, pana la momentul declararii indisponibilitatii, avand in vedere faptul ca, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, aceasta transmitere se poate face in interval de trei zile lucratoare dupa data acordarii serviciului.

CNAS arata ca, tot conform legislatiei in vigoare, pentru intervalul de timp in care platforma informatica a fost declarata indisponibila se face derogare de la regula transmiterii serviciului efectuat in interval de trei zile lucratoare dupa data acordarii serviciului respectiv, urmand ca transmiterea catre PIAS sa se poata efectua pana la termenul de raportare a intregii activitati pe lunii iulie 2019, dupa incheierea acestei luni. Acest termen este diferentiat pe categorii de furnizori de servicii medicale.

VEZI SI: USR cere DEMISIA presedintelui CNAS si cere masuri preventive

"In perioada de declarare a indisponibilitatii platformei PIAS, furnizorii de servicii medicale pot transmite online, pe loc, activitatea efectuata, sau, in cazul in care intampina dificultati de transmitere, pot efectua serviciile respective in modul de lucru offline, urmand ca serviciul sa poata fi raportat ulterior. Precizam ca modul de lucru offline este utilizabil si in perioadele in care platforma informatica functioneaza in parametri tehnici, dar furnizorii de servicii medicale intampina dificultati de comunicare cu PIAS din alte cauze (spre exemplu, din cauza furnizorului local de servicii de Internet)", completeaza reprezentantii CNAS.

CNAS precizeaza ca, in modul de lucru offline, se fac practic aceleasi operatiuni pe calculator ca si in modul de lucru online, singura diferenta fiind ca transmiterea operatiunilor efectuate catre PIAS nu se face in timp real.

Reprezentantii atrag atentia ca la introducerea cardului de asigurat in cititorul de card se inregistreaza in calculatorul respectiv amprenta de timp a momentului serviciului respectiv. De aceea, nu se justifica afirmatiile conform carora furnizorii de servicii medicale nu pot acorda aceste servicii.

Referitor la verificarea calitatii de asigurat, precizam ca in majoritatea cazurilor situatia de persoana asigurata sau neasigurata este deja cunoscuta medicului de familie sau este usor verificabila. Astfel, pentru anumite persoane, categoria de asigurat este aceeasi pentru o perioada lunga de timp, respectiv copii, pensionari, veterani de razboi etc. Pentru alte categorii, calitatea de asigurat este cunoscuta de medicul curant, de exemplu beneficiari de programe nationale de sanatate, iar pentru persoanele care sunt salariate, calitatea de asigurat se mentine timp de trei luni dupa data incetarii raporturilor de munca si/sau serviciu", se arata in comunicatul transmis de CNAS.

CITESTE SI: Osmanovici, CNAS, spune ca declaratia lui "a fost interpretata gresit"

In situatia in care medicul nu poate stabili calitatea de asigurat a unui pacient, are posibilitatea de a solicita clarificari (telefonic sau prin e-mail) casei de asigurari de sanatate cu care se afla in contract, mai spun reprezentantii Casei.

"Subliniem totodata ca serviciile necesare in situatiile de urgenta medicala sunt incluse in pachetul minimal si se acorda atat persoanelor asigurate, cat si celor neasigurate. Prin urmare, toti pacientii pot si trebuie sa fie ingrijiti, oricare ar fi situatia sistemului informatic", subliniaza CNAS.

Potrivit sursei citate, decontarea serviciilor medicale efectuate se va face pe baza raportarilor ulterioare, iar in situatia in care vor exista probleme legate de decontarea vreunui serviciu, acestea se pot solutiona prin dialog intre furnizorul respectiv de servicii medicale si casa cu care acesta se afla in contract, conform unei proceduri deja reglementate de actele normative in vigoare.

Citeste si:

    Sursa foto: Shutterstock

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Social »



    Setari Cookie-uri