7 Ianuarie 2013

Fii cu ochii pe ei! 13 antreprenori romani "de urmarit" in 2013



Desi 2012 a fost un an dificil din punct de vedere economic, punctat de scandaluri politice, fraude bancare rasunatoare sau privatizari esuate, antreprenoriatul a continuat sa ia amploare in Romania. Mai multi antreprenori s-au remarcat in 2012 si, de ce nu, pot provoca surprize placute si in 2013.

Dan Dascalescu

Blueseed este un proiect ce are o idee unica in lume – crearea unui Silicon Valley pe ocean, la doar cateva minute de „adevaratul Silicon”.

Dan Dascalescu, un roman mutat in SUA din 2004, sustine proiectul alaturi de Max Marty si Dario Mutabdzija.

Afacerea a reusit sa atraga in decembrie 2012 o investitie de 300.000 de dolari din partea mai multor fonduri – Correlation Ventures, Floodgate Fund sau Zhenfund.

Chiria pe vas va costa circa 1.600 de dolari pe luna si deja sunt multe companii doritoare.


George Lemnaru

Cofondatorul jocului online eRepublik este hotarat sa puna la punct un nou joc multiplayer “care sa rupa gura targului”.

Alaturi de Alex Stroe si Alina Ciocarlie, antreprenorul infiintat firma Green Horse Games.

Cel mai probabil prima lui productie va fi una adresata pasionatilor de masini, o platforma bazata pe comunicarea membrilor ce tin sa scoata in evidenta avantajele brandurilor pe care le detin ei.

Proiectul se numeste CarsCup.com si este in curs de dezvoltare, urmand a fi lansat in 2013.


Dragos Paval

Fratii Dragos (foto) si Adrian Paval, fondatorii Dedeman, cel mai mare retailer de bricolaj de pe piata locala, vor ca de anul acesta sa extinda lantul de magazine si in strainatate, prima tinta fiind Republica Moldova.

Dedeman a crescut masiv in ultimii ani, compania avand in 2011 o cifra de afaceri de 475 de milioane de euro, mai mult cu 28% fata de 2010. Pentru anul trecut, targetul era ca retailerul sa isi majoreze afacerile cu 10%.

Pe de alta parte, fratii Paval isi doresc ca pana in 2015 sa ajunga la 45 de magazine, fata de 30 in prezent.


Cristian Burci

2012 a fost plin pentru Cristian Burci si asa se anunta a fi si anul acesta. Pentru ca daca 2012 a fost un an in care a vandut si a cumparat, anul acesta ar trebui sa fie unul de stabilizare si dezboltare.

Astfel, in 2012 Burci a vandut pentru 30 de milioane de euro companiile Astra Vagoane, Meva si Romvag Caracal, firme din grupul IRS catre investitorul german Thomas Manns.

Pe de alta parte, anul trecut Burci a cumparat trustul Adevarul Holding de la Dinu Patriciu, omul de afaceri achizitionand un business care in ultimii ani s-a confruntat cu mari probleme financiare, in special din cauza crizei care a afectat piata de publicitate, dar si a scaderii consumului de presa.

Compania de presa, care editeaza printre altele ziarele Adevarul si Click, este in prezent in insolventa.


Emi Gal

Deja un antreprenor cu experienta internationala, romanul Emi Gal pare sa fie un magnet pentru fondurile de investitii internationale, prin Brainient.com. Compania a atras venituri de la fonduri de investitii de milioane de euro din 2010 pana in 2012, inclusiv.

Activ si pe blogul personal, Emi ar putea furniza (noi) surprize si in 2013, nefiind exclus un nou proiect personal. Antreprenorul este implicat si in proiectul sustinut de UPC, Tech School.


Malvina Cservenschi

Malvina Cservenschi, fosta prezentatoare a Televiziunii Romane, vrea ca din acest an sa extinda brandul de bijuterii Malvenski in strainatate, un prim pas fiind participarea la marile targuri de moda si accesorii.

Anul trecut vanzarile in strainatate au insemnat in jur de 10% din cifra de afaceri a companiei, iar pentru 2013 Cservenschi si-a propus sa creasca veniturile din afara tarii cu minimum 20%. Antreprenoarea estima ca va termina anul trecut cu o cifra de afaceri in jurul a 100.000 de lei (22.000 de euro) si un profit net de aproximativ 30 000 lei (6.700 de euro).

De asemenea, Cservenschi vrea sa lanseze o noua linie de business care sa sustina extinderea afacerii in strainatate.

“Voi lansa un nou proiect pe care vreau sa-l promovez foarte mult in strainatate si care va comercializa produse care sa nu fie legate de Dracula, Transilvania sau problema romilor. Va promova lucruri bune despre Romania, dar care nu vor fi nici alte lucruri bune precum Hagi sau Nadia Comaneci, nici alte lucruri rele. Este ceva ce nu exista la noi, care va putea fi purtat de la cel mai mic la cel mai mare si care va fi si util. Nu ceva doar de dragul artei”.

Afla mai multe despre afacerea Malvinei Cservenschi in articolul: Cum a lansat vedeta TV Malvina Cservenschi o afacere cu bijuterii purtate de Sharon Stone si Beyoncé



Diana Olar

In ciuda birocratiei si al sprijinului redus adus de statul roman, tanara de 29 de ani Diana Olar, masteranda in Statele Unite ale Americii, a ales sa “isi incerce norocul” in tara de origine.

Commission Force, business pe care l-a lansat la finalul lui 2011, este o retea de marketing afiliat care combina vanzarile directe, offline cu cele online.

“Am discutat cu prieteni, membri ai familiei si alti antreprenori ce retineri si ce ingrijorari ar avea daca ar fi clientii mei. Practic, am realizat o cercetare in piata si, astfel, am realizat una dintre principalele ingrijorari pe care le-ar putea avea clientii si am putut sa o rezolvam in timp rapid”, spune antreprenoarea.

Ramane de urmarit daca tanara va reusi “sa prinda valul” in 2013.



Ovidiu Sandor

Un alt antreprenor de urmarit este omul de afaceri Ovidiu Sandor care a vandut in 2012 proiectul de birouri City Business Centre din Timisoara catre fondul sud-african de investitii New Europe Property Investments (NEPI).

Valoarea tranzactiei este de peste 90 de milioane de euro, NEPI platind in prima faza 16,55 milioane de euro pentru cele trei cladiri finalizate, la aceea data.

Pe de alta parte, NEPI si Sandor urmeaza sa contruiasca un complex in Cluj-Napoca, cu o suprafata de 52.000 metri patrati pe un teren al fostei fabrici Tricotajul Somesul. Lucrarile la prima etapa a complexului, cu o suprafata inchiriabila de 19.000 metri patrati, vor fi finalizate in prima parte a anului 2014.


Stefan Liute

Dupa 13 ani in care a lucrat pentru agentia de branding si digital Grapefruit, in 2012 Stefan Liute, unul dintre cei trei fondatori ai acesteia a parasit compania care l-a consacrat, fondand impreuna cu sotia sa Adriana, agentia de branding Storience.

Ambii antreprenori lucrau in cadrul si au luat aceasta decizie din cauza prioritatilor diferite pe care le aveau fata de ceilalti actionari ai companiei. Practic, in timp ce Stefan si Adriana Liute (foto) voiau sa se concentreze pe consultanta de brand, Grapefruit pune in prezent accentul pe digital.

“Avand in vedere ca Storience si-a inceput activitatea la jumatatea lui 2012, afacerea nu poate decat sa creasca anul acesta. Tintim companii de servicii dar pana la urma clientii sunt cei care ne abordeaza, datorita naturii afacerii. Prin urmare, suntem deschisi sa preluam orice proiect cu potential, din orice domeniu”, spune Adriana Liute, managing partner al companiei.

Managerul estimeaza ca Storience a terminat anul trecut cu o cifra de afaceri de circa 80.000 de euro. In prezent, agentia are 16 clienti, cu doi dintre acestia colaborarea incepand de anul acesta.

Pariul lor pe zona de branding este de urmarit, mai ales in contextul in care foarte multe companii mici apeleaza foarte tarziu la un specialist preferand sa rezolve astfel de lucruri intern, iar multinationalele lucreaza cu agentii internationale.


Valer Blidar

Astra Vagoane Arad, compania condusa de catre omul de afaceri Valer Blidar a lansat anul trecut Imperio, un tramvai lansat in colaborare cu RATB si Siemens, al carui pret este de aproximativ 2 milioane euro. Tramvaiul are o capacitate de 280-340 de locuri si poate fi comandat cu aer conditionat, supraveghere video si un sistem de afisare a statiilor.

Anul acesta este unul in care este de urmarit cate comenzi va primi compania din Arad pentru acest model, avand in vedere ca managementul Astra Vagoane isi dorea anul trecut comenzi atat din Romania cat si din tari precum Turcia, Bosnia-Hertegovina, Bulgaria si Republica Moldova.


Iulian Stanciu

2013 este anul in care eMag, business detinut de sud-africanii de la Naspers, ar trebui sa isi continue extinderea internationala. Foarte probabil, retailerul va ajunge anul acesta si cel mai mare retailer electro-IT de pe piata locala, daca nu cumva a facut-o deja din 2012, avand in vedere ca cifra de afaceri estimata de management (de 180 de milioane de euro) este una foarte apropiata de cea a Altex.

Este de vazut cum Iulian Stanciu, directorul general al companiei si care totodata detine 21,6% din retailer, va dezvolta afacerea in perioada urmatoare.

Pe de alta parte, alte evolutii interesant de urmarit sunt cele ale retailerului electro-IT Flanco si a distribuitorului Network One Distribution (fosta Asesoft Distribution), companii in care din 2012 unic actionar este Iulian Stanciu, dupa iesirea din business a deputatului Sebastian Ghita.

Flanco a devenit in ultimii doi ani o competitie puternica pentru Altex si Domo, dupa ce anterior se confruntase cu insolventa, in timp ce conducerea Network One Distribution isi doreste extinderea puternica a companiei in strainatate.


Ioan Socea

Clujenii Stefan Gadola, Ioan Socea si Péter Pál, care au fondat in 1990 frupul EnergoBit, unul cei mai importanti jucatori pe piata de solutii de electricitate, au vandut anul trecut pachetul majoritar de actiuni catre fondul de investitii polonez Innova Capital si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare.

„Obiectivul nostru strategic este cel de a deveni un leader regional pe piata pe care activam. Vom ramane actionari semificativi, vom fi si pe viitor foarte implicati in companie, atat in activitatea operationala cat si in dezvoltarea strategica”, declara in noiembrie anul trecut, Ioan Socea (foto), vicepresedinte si unul din fondatorii EnergoBit.

Cei trei fondatori estimau ca vor termina anul 2012 cu o cifra de afaceri de 160 de milioane de euro, in crestere cu peste 10% fata de 2011.

Ramane de vazut daca dupa investitia BERD si Innova Capital compania va ajunge un jucator important si in regiune, nu doar in Romania.

Sursa foto:
Agerpres


Marian Martin

Marian Martin (64 de ani), discretul fondator companiei de management logistic International Business Transport (IBT), a vandut la finalul anului trecut 65% din business catre grupul israelian Taavura.

International Business Transport este o companie cu afaceri de peste 13 milioane de euro si clienti precum P&G sau Michelin.

Insa tranzactia a fost incheiat cu conditia ca Martin sa ramana CEO-ul companiei pana la pensionare, intentia israelienilor fiind de a se dezvolta in regiune prin aceasta achizitie.

Urmeaza sa vedem care va fi evolutia companiei odata ce controlul nu mai este detinut de un antreprenor, ci de o multinationala.

Citeste povestea acestui business si a tranzactiei in articolul:
Povestea unei tranzactii de succes: cum a ajuns IBT parte din gigantul israelian Taavura




Citeste si