Detine si face management de aproape zece ani pentru ceainaria Aromaroma din Bucuresti, a deschis mai multe mici business-uri in domeniul pub-urilor si, recent, la inceputul acestui an, a lansat un nou business care isi propune sa aduca pe piata locala un concept diferit pentru masa de pranz.

Dragos Dumitru este unul dintre tinerii ambitiosi care a reusit, prin hatisul legislativ, sa isi transforme business-urile astfel incat sa se adapteze cererilor diferite, si in continua transformare, ale clientilor.

ChefBox este o idee pe care o aveam demult, dar care a prins contur abia in luna ianuarie din acest an. La inceput, meniurile puteau fi servite la Cafeneaua Aromaroma si oamenii au reactionat foarte bine la initiativa. Avem un grup numeros de persoane care mananca mereu la noi inca din prima zi. Apoi, din mai, am venit mai aproape de nevoile consumatorilor si am creat un punct de «take away» in zona Piata Victoriei, unde comenzile s-au triplat in doar cateva luni“, detaliaza Dragos.

Una dintre principalele probleme ale tanarului antreprenor? Gasirea angajatilor seriosi, dedicati, dar si problemele legate de legislatie.

“Din punctul meu de vedere, dincolo de provocarile legislative, cele mai mari probleme sunt legate de personal. E o provocare recrutarea unor oameni responsabili, care sa indeplineasca sarcinile din fisa postului. In ultimii 10 ani, am invatat ca, de fiecare data cand am un post liber si trebuie sa organizez interviuri, intampin o serie de obstacole. In primul rand, este o problema de seriozitate. Adaug un anunt de angajare si apoi primesc cateva CV-uri si incep sa stabilesc interviuri. Doar 30% din persoanele cu care stabilesc o intalnire vor veni, deci daca am programate intr-o zi 10 interviuri, ma astept ca doar trei sau patru persoane sa vina, iar restul pur si simplu nu apar”, spune Dragos.

Situatia este completata de oameni din echipa care pleaca fara sa anunte acest lucru din timp, ceea ce, in mod evident, incurca.

“O alta provocare este nivelul mare al chiriilor si lipsa unei proportii bine definite intre nivelul venitului si cel al chiriei. Cred ca o chirie care depaseste 15% din nivelul venitului este daunatoare afacerii. Din pacate, va mai trece mult timp pana cand proprietarii de spatii vor intelege acest lucru si vor lucra impreuna cu antreprenorii din acest domeniu, pentru stabilirea unor relatii contractuale de lunga durata”, puncteaza el.

Ce ar schimba la nivel legislativ?

Tanarul considera ca, dupa ce in ultimii ani, procedura de inregistrare in scopuri de plata a TVA s-a schimbat de mai multe ori, cel mai benefic pentru o investitie intr-o noua afacere ar fi deducerea TVA.

“Mai exact, daca deschiderea unei afaceri implica o investitie de 100.000 euro, un antreprenor ia in calcul ca aproximativ 17.000 de euro sa fie TVA-ul. In prezent, o firma devine platitoare de TVA doar dupa depasirea unui anumit prag de incasari sau daca demonstreaza ca poate genera incasari imediate. As vedea util ca TVA-ul din investitie sa nu fie o cheltuiala, ci sa poate fi dedus sau poate rambursat”, subliniaza el.

Un alt lucru care ar duce la stimularea afacerilor la inceput de drum ar fi scutirea de la plata impozitelor pentru primele sase luni de activitate.
“Evident ca aceste lucruri se incadreaza intr-un caz ideal, in care toti antreprenorii sunt de buna credinta si respecta legea in vigoare”, completeaza el.

Principalele provocari ale business-ului

Provocarea este extinderea sau perfectionarea unei afaceri mici.

“Atunci cand ma gandesc la extindere, inevitabil iau in calcul problemele de personal si gasirea unor oameni de incredere care imi pot mentine acelasi nivel al calitatii produsului si al serviciului. Odata cu extinderea, exista riscul sa se piarda din contactul cu direct cu clientul, dar si din calitate. La ChefBox tin foarte mult la legatura cu clientii: ma ocup personal de impachetarea mancarii si de contactul cu ei si e foarte important feedback-ul primit la fata locului”, puncteaza Dragos Dumitru.

In primul an de business la ChefBox, tanarul estimeaza venituri de peste 300.000 de lei, in targetul initial.

“In ceea ce priveste ChefBox, ma confrunt cu un risc destul de mare. In fiecare zi, ne propunem sa gatim un anumit numar de meniuri. In cazul ideal, ramanem fara mancare inainte de terminarea programului, dar sunt si cazuri in care nu vindem toate meniurile, pe care apoi incercam sa le donam. Un alt element important care influenteaza profitul este sezonalitatea unor ingrediente, in special legumele, care pot avea preturi de pana la sase-sapte ori mai mari in sezonul rece. Pe scurt, chiar daca e dificil sa fii profitabil, este in continuare un business atractiv, care selectioneaza antreprenorii cei mai calculati”, considera el.

Unde vede business-ul peste 3-4 ani?

Dragos isi doreste sa dezvolte o retea de cateva puncte de vanzare (“take away”), in zonele aglomerate de birouri.

“ChefBox este gandit pentru momentul de pranz in zone de birouri si planul este sa ramana o afacere cu un program deschis publicului de luni pana vineri, de la ora 12:00 pana la 15:00, evident in limita meniurilor disponibile”, detaliaza el.

Pentru a face fata vanzarilor si cererii, dimensiunea bucatariei „mama” este foarte importanta, asa ca si-a propus marirea acesteia in vederea realizarii un flux corect si astfel incat sa poata crea un spatiu de lucru aerisit in raport cu viitoarele dimensiuni.

“In ceea ce priveste meniul, imi doresc diversificarea acestuia, astfel incat sa pot acoperi o arie cat mai larga de gusturi si preferinte culinare. In acest moment, lucrez cu un meniu care are aproximativ 150 de retete diferite, iar acestea se ruleaza pe parcursul a patru saptamani. Am ajuns la acest numar prin incercarea mult mai multor retete si apoi prin selectarea celor mai cautate. Pentru viitor, imi doresc imbunatatirea acestora si adaugarea unor produse noi”.

Desi in prezent Dragos gandeste planul de extindere in Bucuresti, nu exclude, ulterior, o extindere dincolo de Capitala.

Cum ti se pare conceptul ChefBox? Consideri ca ar avea succes si la nivel national? Te incurajam sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri