Exista idei de afaceri conventionale, care se construiesc si se dezvolta fara ca antreprenorul sa isi asume prea multe riscuri, si exista idei de afaceri iesite din tipar, cu care antreprenorul iese din anonimat, care fascineaza consumatorii. VITRIA face parte din a doua categorie de business, vinde buchete si aranjamente florale intr-un mod neconventional, printr-un automat de flori.

VITRIA a luat nastere din pasiunea pentru flori a unei farmaciste. La scurt timp, i s-a alaturat sotul ei, care o ajuta pe partea de dezvoltare de business datorita experientei sale ca antreprenor in alte proiecte de vending. Deschiderea unei florarii era pentru cei doi soti cea mai buna alegere pe care o puteau face, insa deschiderea unei altfel de florarii era cel mai bun plan de business pe care si-l puteau imagina. In 2016 au lansat automatul de flori cu o investitie initiala cuprinsa intre 25.000 si 30.000 de euro. Banii au fost cheltuiti pe echipamente si dezvoltarea conceptului.

"A fost foarte complicat sa gasim un producator capabil sa dezvolte un echipament asa cum ni-l imaginam noi, un echipament care sa fie foarte prietenos cu clientii, dar care sa ne ofere si noua cateva avantaje majore din punct de vedere logistic. Intr-un final am gasit un echipament care ne satisfacea toate pretentiile. A urmat dezvoltarea conceptului de brand, precum si dezvoltarea unei linii de compozitii florale care sa se muleze pe capabilitatile aparatului", a explicat Emilia Lungu, pentru wall-street.ro.

Primul automat de flori a fost amplasat la parterul Mega Image Concept Store Baneasa din Bucuresti, in mai 2017. Tot atunci au aparut si primii clienti. Zona aleasa este foarte animata si cu un profil de consumator pe care antreprenorii l-au targetat inca de la inceput.

Foto: VITRIA

Automatul de flori urma sa satisfaca nevoia consumatorilor activi, carora nu le place statul la coada, care vor sa aiba controlul asupra deciziilor de achizitie si care apreciaza beneficiile tehnologiei.

"Am realizat ca exista o schimbare puternica in comportamentul consumatorilor, mai ales a celor activi: vor totul rapid, cat mai usor, fara timpi morti. Ideea a venit cumva natural, avand in vedere ca aveam experienta derularii unui proiect special de vending. Ne-am hotarat sa incercam sa intersectam cunostintele de self-service cu cealalta pasiune a noastra: florile", a mai spus Emilia.

Provocarile unui business care "nu e pentru toata lumea"

Chiar daca cei doi soti nu se aflau la prima experienta in antreprenoriat, erau foarte constienti de riscul pe care il are un business neconventional, precum automatul de flori: "cum vor reactiona clientii?".

Stim ca noi, oamenii, suntem foarte diferiti. Asa e si cazul VITRIA, nu e un proiect pentru toata lumea. Astfel, cea mai mare provocare a fost sa fim acceptati de clienti. Oricat am fi aratat de bine, oricate studii de piata am fi facut, toate erau in zadar daca clientului i se parea complicat sa ne utilizeze sau daca ramanea prins in conservatorismul de a cumpara flori cum a fost invatat: de la florarie

Emilia Lungu

In comparatie cu asta, celelalte provocari pareau neinsemnate: cele care tin de specificul activitatii (sa gaseasca cele mai proaspete flori) sau cele care tin de modul in care planuiau sa dezvolte afacerea: direct sau printr-un sistem de franciza.

VITRIA si-a atras repede clientii, iar proiectul le-a depasit antreprenorilor estimarile initiale. "De asta aveam nevoie, aveam nevoie ca ideea de a cumpara flori dintr-un automat sa fie validata de clienti. S-a intamplat, asa ca ne grabim sa ne extindem foarte puternic", a adaugat Emilia.

O provocare constanta pentru acest business este sa mentina proaspete buchetele si aranjamentele florale din automat, iar aici intervine tehnologia care sta la baza echipamentului. "Automatul are o temperatura interioara reglabila inclusiv de la distanta, asa ca setam temperatura in functie de compozitiile pe care le vindem. De obicei temperatura din interior este setata la 8 grade Celsius, ceea ce pastreaza compozitiile proaspete pe termen indelungat, spre deosebire de florariile din spatii deschise, cum sunt cele din mall-uri. De asemenea, buchetele noastre stau in conuri speciale cu apa. Totul este gandit ca atunci cand cumperi un buchet sau un aranjament de la VITRIA sa poti sa te bucuri cu toata inima. Alta functie la fel de importanta este modul in care avem acces in timp real la tot ce se intampla in aparat: stim exact ce se vinde si cand se vinde, asa ca putem reface stocul in timp record. Iar ce nu se vinde se scoate automat din aparat dupa 3 zile, chiar daca arata impecabil", a explicat Emilia.

Cum atrage clienti o florarie altfel

VITRIA are o echipa formata din cinci persoane, angajati permanent si colaboratori. Pe langa automatul cu flori, echipa realizeaza buchete si aranjamente florale pentru diverse evenimente. Clientii sunt atat persoane private, cat si companii.

"Avem clienti persoane private care ne contacteaza pentru nunti, botezuri sau alte evenimente cu caracter privat. Avem de asemenea clienti corporate - decoram hoteluri foarte bine cotate in Bucuresti si Otopeni. Suntem pregatiti pentru orice fel de evenimente; oferim si solutii surpriza pentru piata romaneasca, cum ar fi abonamentele, astfel incat iti poti decora livingul sau biroul in functie de buget sau frecventa dorita", a adaugat Emilia.

Cum vin clientii spre un business atat de diferit? Clientii se aduc unii pe altii.

Citeste si:

    Este foarte greu sa te diferentiezi atunci cand vinzi flori. Si pe acest lucru ne-am bazat cand am decis sa fim o florarie ... altfel. Suntem singura florarie care isi vinde compozitiile printr-un automat de flori. Iar vestile bune circula repede. Experienta unei cumparaturi de la automatele VITRIA este exceptionala, din perspectiva clientului. Nimeni nu a mai vazut asa ceva si nimeni nu se asteapta sa fie atat de usor, totul durand cateva secunde. Cu siguranta cei care ne folosesc au grija sa impartaseasca tuturor experienta lor - Emilia Lungu

    Insa VITRIA nu atrage numai clientii, ci si partenerii de business. "Cand stii ca esti singurul care face lucrul asta nu ai de ce sa stai pe ganduri", spune Emilia, atunci cand e intrebata despre planurile de dezvoltare a afacerii.

    "Ganditi-va cate florarii nu si-ar dori sa-si includa un automat de flori in vitrina, devenind astfel non-stop. Asa ca vom dezvolta reteaua VITRIA atat direct, cat si prin parteneri, intr-un regim de franciza. Am fost contactati din prima luna de companii interesate. Iar avantajul de a avea o franciza VITRIA este imbatabil: iti poti deschide puncte de lucru foarte rapid, cu chirii scazute, fara costuri cu amenajari costisitoare. Costuri pe care, daca te relochezi, le vei pierde. Pe cand un automat se poate reloca in cateva ore, fara sa pierzi nimic. Si, mai presus de toate, inseamna ca nu ai nevoie de personal suplimentar. Cine face antreprenoriat stie ca cele mai mari costuri le inregistrezi cu forta de munca, forta de munca care s-a diminuat considerabil, si din pacate nu doar cantitativ. Deci cautam parteneri in toate regiunile din tara, in conditii exceptionale", a explicat ea.

    Citeste si:

      Cu ce provocari se confrunta antreprenorii in Romania

      Marea problema a antreprenorilor este lipsa fortei de munca, iar statul roman ar trebui sa gestioneze mai bine resursa umana sau sa ii stimuleze pe antreprenori sa o faca, spune Emilia Lungu.

      "Cred ca am fost atenti prea mult la volatilitatea mediului legislativ de business sau la resursele extrem de limitate pentru start-up-uri, si ne-am trezit ca problema fortei de munca este critica. Aceasta este provocarea majora pentru antreprenori. Din fericire am anticipat acest lucru cu ceva timp in urma, cand am decis sa ne focusam pe echipamente self-service. Acesta este avantajul nostru competitiv major", a conchis Emilia.

      Citeste si: Business cu meniuri sanatoase care cresc productivitatea angajatilor

      Sursa foto: VITRIA

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Start Up »



      Setari Cookie-uri