România este o țară extrem de atrăgătoare din punct de vedere turistic, cu oameni care își mențin un apetit ridicat pentru călătorii, chiar și în vremuri în care prețurile cresc într-un ritm constant. „Poate se restrâng cu cheltuielile pe alte necesități, căci la vacanțe nu fac rabat”, a declarat într-un interviu Wall-Street.ro Ewout Steenbergen, executive vice president & chief financial officer în cadrul Booking Holdings, grupul american de rezervări de călătorii.
25.000 de proprietăți din România erau listate pe booking.com în urmă cu doi ani, în vreme ce acum, numărul lor a ajuns la 40.000, aici fiind incluse toate tipurile de unități de cazare. Deși de la pandemie încoace, cazările alternative au luat mai multă amploare în toată lumea, inclusiv la noi în țară, liderul Booking Holdings spune că românii rezervă cel mai mult hoteluri, apartamente, pensiuni, apartamente în hoteluri și abia la final locuințe puse la dispoziție de gazde.
În privința locațiilor, cele mai populare destinații din România, rezervate prin booking.com sunt:
- Brașov
- București
- Sinaia
- Mamaia
- Băile Felix
Ce destinații din Europa sunt la mare căutare
În ceea ce privește vacanțele din Europa, Ewout spune că cele mai populare destinații sunt în continuare ultra-cunoscutele capitale precum Londra, Bruxelles, Roma, Paris. Pe lângă acestea se remarcă și destinații apreciate de toți europenii, cum sunt cele din insulele grecești, dar și orașe precum Barcelona sau Veneția. Despre acestea din urmă, liderul de la Booking Holdings atrage atenția că au devenit extrem de aglomerate și că se înscriu pe lista destinațiilor cu un număr ridicat de turiști.
A devenit totul foarte extrem în aceste locuri și cred, cumva, că este și de datoria noastră să le oferim oamenilor și destinații alternative, dar atractive, în care să ai spațiu să te miști.
Ewout Steenbergen, executive vice president & chief financial officer Booking Holdings

Creșterea supraturismului este legată de mulți factori, cum ar fi globalizarea, ascensiunea unei clase de mijloc la nivel global sau promovarea sporită prin intermediul rețelelor sociale a unor anumite destinații. Cu alte cuvinte, din ce în ce mai mulți oameni din întreaga lume consideră vizitarea locurilor precum Barcelona sau Veneția drept un lucru obligatoriu pe lista lor cu locațiile de vacanță. Dacă ne referim, de exemplu, la cazul Veneției, autoritățile locale au introdus încă de la începutul acestui an o taxă de intrare de 5 euro care se aplică în weekend-urile aglomerate pentru a combate supraturismul. Mai mult, respectiva taxă ar putea urca la 10 euro anul viitor.
„Credem că turismul va continua să crească mai rapid decât cresc economiile țărilor (...) Facem trimestrial analize pentru a vedea dacă scade sau nu apetitul de călătorii, ca urmare a inflației. Ne uităm la regiuni, la profilul turiștilor și vrem să vedem dacă au existat retrogradări în ideea în care se aleg hoteluri cu mai puține stele sau dacă scade numărul înnoptărilor. Nu am putut găsi niciun indiciu cu privire la faptul că turiștii își reduc cheltuielile dedicate vacanțelor. Acest lucru înseamnă că vacanțele sunt în continuare o prioritate. Poate se restrâng cu cheltuielile pe alte necesități, căci la vacanțe nu fac rabat”, a mai precizat Ewout Steenbergen, executive vice president & chief financial officer la Booking Holdings.
În ceea ce privește trendurile în materie de rezervări, oficialul companiei spune că turiștii care își stabilesc vacanțele prin Booking o fac, în general prin intermediul aplicației. Ce s-a schimbat în acest an, la nivel de comportament este că oamenii optează pentru rezervări multiple, mai precis își iau totul din același loc – zborul, cazarea, dar și o eventuală închiriere a unei mașini.
Booking.com folosește instrumente de inteligență artificială generativă (generative AI) pentru a personaliza experiența turiștilor. Ewout Steenbergen că această tehnologie „schimbă cu adevărat jocul” în sectorul turistic. „Cu inteligența artificială generativă putem crea acea călătorie conectată, o putem personaliza, deoarece știm ce vă place și la ce tip de hotel ați dori să stați și cu ce fel de companii aeriene ați dori să călătoriți”, a mai adăugat liderul companiei.
Compania are un centru de excelență în București pentru care încă face angajări
În septembrie 2022, grupul american de rezervări de călătorii a deschis un centru de excelență în țara noastră, în clădirea de birouri U Center din București, deținută de Forte Partners. Hub-ul din România este singurul de acest fel dezvoltat de Booking Holdings în România, în care activează 400 de angajați. Aceștia lucrează la proiectele internaționale ale companiei, în departamente de support IT, security engineering, cybersecurity, monitorizarea fraudelor. În ciuda turbulențelor pe care industria IT le-a traversat în ultimii doi ani, Ewout Steenbergen spune că Booking Holdings nu s-a aflat niciodată în poziția de a concedia oameni, ba chiar dimpotriva, vrea să continue să mai angajaze încă 100 de oameni.