Cutremur în industria auto: Statele Unite și Uniunea Europeană ar putea folosi aceleași standarde de siguranță și poluare

Sursă foto: Shutterstock.com

Cutremur în industria auto: Statele Unite și Uniunea Europeană ar putea folosi aceleași standarde de siguranță și poluare

Prin acordul-cadru care stabilește noile baze ale relației de schimb dintre Uniunea Europeană și Statele Unite, s-ar putea deschide portița armonizării standardelor de siguranță și poluare folosite în industria auto de cele două părți.

Ce ar însemna pentru industrie dacă America și Europa vor folosi aceleași standarde

La finele săptămânii trecute, administrația americană a publicat detaliile acordului-cadru ce trasează direcțiile pe care se va clădi noua relație comercială dintre Bruxelles și Washington, pe criterii agreate deja în cadrul unei întâlniri dintre președintele american Donald Trump și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. 

Cei doi s-au întâlnit, luna trecută, pentru a negocia mai ales scăderea nivelului taxelor vamale impuse de administrația Trump tuturor produselor de export din Europa. Discuțiile au vizat direct și industria auto, în condițiile în care mașinile se numără printre principalele produse de export ale UE către Statele Unite. 

Conform datelor statistice, mașinile sunt al treilea cel mai important produs de export al UE către SUA cu o valoare a schimburilor pe acest sector de 391 de miliarde de dolari în 2024, adică o cotă de aproape 12% din total. 

Acordul convenit prevede taxe vamale de 15% care vor fi aplicate de SUA asupra importurilor din UE, precum şi creşterea de către blocul comunitar a achiziţiilor de energie şi echipamente militare din America, pe lângă multiplicarea investiţiilor europene peste Ocean.

Recent, Automotive News a scos la lumină că în acordul-cadru se menționează și că „în ceea ce privește automobilele, Statele Unite și Uniunea Europeană intenționează să accepte și să își recunoască reciproc standardele.”

Exprimarea din Articolul 8 al documentului a produs confuzie în industrie, mai mult experți venind cu explicații diferite. Pe de-o parte, sunt cei care susțin că asta înseamnă că mașini din cele două regiuni vor putea fi comercializate pe fiecare piață fără modificări, adică fără să respecte normele specifice din SUA și UE

Alternativ, sunt cei care cred că Articolul 8 înseamnă că producătorii vor fi oricum obligați să producă mașini care să corespundă cu reglementările specifice din fiecare regiune, dar prin acest acord fiecare parte s-ar obliga să accepte și regulile, normele și cerințele legate de emisii și consum ale partenerilor

Jennifer Smith-Veluz, avocat în domeniul comercial la Butzel susține că modificările sunt pur „aspiraționale” și că intenția Americii și a Europei de a-și recunoaște reciproc standardele nu reprezintă un angajament ferm în acest sens. 

„Este ceva la care ar dori să lucreze”, a spus ea. „Detaliile despre cum ar funcționa acest lucru vor face, evident, obiectul mai multor negocieri.” Comisia Europeană a declarat pe 20 august că dorește să identifice și să dezvolte standarde cu SUA „în vederea facilitării comerțului transatlantic”.

 

 

Mașini „pentru America” ar putea primi undă verde, fără modificări, în Europa

Cel mai discutat scenariu este acela în care mașini „pentru America” ar putea fi vândute fără modificări pe Bătrânul Continent, dar și vice-versa. Astfel au interpretat Articolul 8 doi experți citați de Automotive News, care susțin că asta ar ușura viața producătorilor auto

În schimb, pietonii din UE ar putea să nu fie tocmai bucuroși. Mașinile de pe piața nord-americană nu respectă aceleași reglementări cu privire la protecția participanților la trafic vulnerabili. Dacă aceste modele vor ajunge nemodificate în Europa, ele ar putea să reprezinte un risc în caz de accident. 

Reglementările americane, trasate în prezent de EPA (Agenția de Protecție a Mediului), NHTSA (Agenția Națională de Siguranță în Trafic) și DOT (Departamentul pentru Transporturi), sunt mai laxe decât cele europene. De pildă, în SUA poți conduce o Tesla Cybertruck cu un carnet de categorie B (sau omologul său american). 

În schimb, în Europa acest model nu doar că nu respectă standardele de siguranță, din cauza formei sale ascuțite, dar este și mult prea grea pentru a fi condusă cu un carnet de categorie B - masa sa maximă admisă depășind 3,5 tone. Dacă regulile jocului, americanii își vor putea vinde în Europa toate camionetele, fără opreliști

În același timp, europenii nu vor mai trebuie să-și modifice nici ei modelele pentru piața americană, deci un Golf de America va fi de domeniul trecutului, Volkswagen putând să vândă fără modificări varianta europeană a popularului hatchback. 

În cazul producătorilor americani, reglementări de acest tip i-ar ajuta să facă economii în valoare de sute de milioane de dolari, pentru că nu ar mai trebui să treacă prin procesul anevoios de omologare europeană a unui model nou. Printre elementele specifice modelelor europene sunt capotele colapsabile, zonele de deformare extinse, airbag-urile exterioare, dar și mai multe sisteme inteligente de siguranță activă.  

Și europenii, la rândul lor, ar economisi bani pe care-i cheltuie pentru a echipa mașinile lor cu sisteme specifice pentru piața americană, așa cum sunt barele mai proeminente, sisteme de evitare a impactului posterior, anumite sisteme electronice de protecție, dar și faruri impuse de NHTSA. 

Până acum, marii producători prezenți pe piața americană nu au reacționat la prevederile propuse în acest acord, iar experții în legislație spun că fără o intervenție punctuală a guvernelor naționale, implicațiile Articolului 8 rămân în aer. 

ONG-urile din Europa, îngrijorate de intrarea mașinilor americane pe piața noastră 

Antonio Avenoso, director executiv al European Transport Safety Council (ETSC - Consiliul European de Siguranță în Transporturi), a tras un semnal de alarmă cu privire la implicațiile posibile ale acestei legislații prin care mașinile europene și americane vor fi acceptate pe ambele maluri ale Atlanticului fără modificări. 

Avenoso crede că Articolul 8 ar putea compromite siguranța participanților la trafic din Europa, pentru că, așa cum spuneam, UE are reguli mai dure în materie de siguranță rutieră și sisteme de protecție decât Statele Unite.

Directorul ETSC spune că regulile privind sistemele de frânarea automată de urgență, asistența la menținerea benzii de rulare și protecția pietonilor, care nu sunt necesare pentru vehiculele fabricate în SUA, fac drumurile europene mai sigure.

„Uniunea Europeană a fluturat steagul alb în ceea ce privește siguranța rutieră”, a spus el. „Acesta nu este un detaliu tehnic – este o alegere politică care pune relația comercială mai presus de salvarea de vieți omenești.” De asemenea, Avenoso este de părere că faimoasele camionete americane vin în contradicție cu principiile de siguranță rutieră din Europa, dar și cu dorința UE de a reduce emisiile din transporturi rutiere și de a fluidiza traficul.

„Comisia se preface că pick-up-uri periculoase, precum camionetele RAM și Ford F-150, sunt la fel de sigure și curate ca un Fiat 500,” a declarat James Nix, reprezentant al ONG-ului Transport & Environment, care pune presiune constantă pe Bruxelles. „Dacă aceste măsuri vor fi implementate, 20 de ani de progres în materie de siguranță, poluare a aerului și emisii de CO2 vor fi șterși cu buretele peste noapte.”

Într-un răspuns pentru Automotive News, EuroNCAP a subliniat că, din punctul său de vedere, nimic nu s-ar schimba dacă ar intra în vigoare această legislație, pentru că organizația va continua să testeze mașinile conform rigorilor agreate în Uniunea Europeană. Este necunoscut ce scoruri ar putea obține mașinile americane, la fel cum nu se știe cum s-ar descurca modelele europene în testele de siguranță americane. 

Principala diferență este că testele de siguranță din State pun mai degrabă accent pe siguranța pasagerilor, în timp ce UE pune mare preț și pe siguranța pietonilor sau a bicicliștilor. De asemenea, Trump a venit pentru a elimina multe din prevederile EPA, ceea ce înseamnă că mașinile din America sunt cel mai probabil mai poluante decât cele din Europa, unde reducerea emisiilor de CO2 este foarte importantă pentru Comisia Europeană. În schimb, americanii puneau accent în trecut pe reducerea smogului, adică a emisiilor de oxizi de nitrogen. 

 

Încă există multe necunoscute cu privire la viitorul colaborării dintre SUA și UE în domeniul auto

Schimbarea paradigmei în care se construiesc mașini pentru două dintre cele mai importante piețe auto din lume ar zgudui din temelii industria, chiar mai multe decât a făcut-o (și încă o face) tranziția către mașini electrice. Pe scurt, ar fi cea mai mare schimbare din automotive în ultimele decenii. 

În plus, există în continuare o mulțime de întrebări fără răspuns la care legiuitorii vor trebuie să ofere o soluție, în caz că Articolul 8 va fi vreodată pus în aplicare. 

Printre acestea, menționăm:

  • Ar fi eligibile pentru exportul către Europa vehiculele fabricate în Mexic sau Canada, în cadrul acordului comercial USMCA (acordul de schimburi comerciale dintre SUA, Mexic și Canada)?
  • Când ar intra în vigoare potențialele modificări?
  • Ar putea dealerii francizați să comande modele care nu sunt destinate Statelor Unite, cum ar fi Land Rover-urile Defender cu motor diesel sau Ferrari FXX-K Evo?
  • Ar elimina această lege obligativitatea ca mașinile rulate aduse din Europa să aibă o vechime de 25 de ani de la data fabricației înainte de a putea fi vândute legal în Statele Unite? Aproximativ 20.000 de vehicule rulate din Asia și Europa ajung în SUA în fiecare an ca importuri private, aduse de dealeri specializați în mașini rulate, colecționari de mașini și alții.
  • Poate fi vândut un vehicul, construit pentru piața europeană, în statul american California și în celelalte 17 state care respectă reglementările statului privind emisiile?

Ceea ce trebuie spus, însă, este că realitățile pieței europene sunt diametral opuse de cele din America. Orașele sunt mai mici, drumurile sunt mai înguste, locurile de parcare sunt mai puține, iar reglementările legate de zgomot sunt mai stricte. Asta înseamnă că americanii nu ar putea să vândă - așa cum visează, probabil, Donald Trump - zeci de mii de camionete mari în Europa, pentru că piața pur și simplu nu le-ar putea absorbi.

În mod similar, americanii nu sunt interesați în monovolume sau mașini mici, de segment A sau B, care rămân populare în Europa. De asemenea, americanii sunt interesați nici de motorizări diesel și, cel puțin de când este Trump la putere, nu par să fie prea mari iubitori de automobile pe baterii. 

Personalizate pentru tine