Dacia Sandero, aproape să piardă primul loc în lupta vânzărilor din Europa. Ce rival german mult mai scump ar putea s-o depășească

Sursă foto: Volkswagen

Dacia Sandero, aproape să piardă primul loc în lupta vânzărilor din Europa. Ce rival german mult mai scump ar putea s-o depășească

Cuprins Articol:
Dacia Sandero, cea mai bine vândută mașină nouă în Europa în 2024, respectiv cea mai populară și în prima jumătate a acestui an, este pe punctul de a pierde prima poziție în topul vânzărilor din ultima lună de vară, conform datelor parțiale analizate de Automotive News.

Volkswagen T-Roc, la un pas să bifeze primul succes din 2025

Noua generație Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc, singurul model care reușea, în 2023, să spargă binomul Dacia Sandero-Tesla Model Y în topul vânzărilor de mașini noi din Europa, este pe punctul de a se cățăra din nou pe prima poziție într-un top lunar. De această dată, vorbim de topul lunii august, pentru care cei de la Dataforce au strâns deja aproape toate cifrele de vânzări din UE, spațiul EFTA (țările din afara Uniunii), dar și din Regatul Unit. 

Față de august 2024, vânzările lui Volkswagen T-Roc au crescut cu 12%, ceea ce se traduce printr-un volum parțial de 14.252 de unități comercializate față de 13.416 bucăți pentru Dacia Sandero. Hatchback-ul autohton, în schimb, se află pe un trend descendent, cu o scădere de 11% a cererii

Aceste date arată o imagine de ansamblu aproape completă, deoarece vorbim de 97% din datele de vânzări de pe Bătrânul Continent, dar cum diferența dintre cele două modele este de sub 850 de unități, Sandero mai are încă o șansă să preia prima poziție, pe care a ocupat-o și în luna iulie

În primele șapte luni ale acestui an, doar modele din Grupul Renault s-au aflat pe prima poziție în topul vânzărilor de mașini personale noi din Europa, respectiv ne referim la Dacia Sandero și la Renault Clio. Pe primele șase luni, Sandero este pe prima poziție dacă luăm în calcul doar vânzările de mașini personale, Clio surclasându-și rivalul românesc dacă includem și vânzările de utilitare, deoarece Clio se vinde pe anumite piețe și în variantă „van” fără bancheta spate

Atât Clio, care a trecut la cea de-a șasea generație, cât și T-Roc, care a ajuns la cea de-a doua, au primit un refresh dezvăluit în premieră mondială cu ocazia Salonului Auto de la Munchen. Sandero, în schimb, care împarte arhitectura CMF-B cu Clio (dar varianta mai ieftină în cazul Daciei, nu cea „Evo” utilizată de Renault), va mai trebui să aștepte până în 2027 pentru a primi o nouă generație, dar aceasta va include și o versiune 100% electrică

Pierderile din dreptul Dacia au putut fi vizibile și pe primele șase luni, dar executivi ai mărcii au declarat că nu reprezintă  sursă de îngrijorare și au dat vina pe starea pieței europene, care a stagnat. Totuși, în august, a pierdut din avânt nu doar Sandero, ci și SUV-ul compact Duster. Chiar și așa, modelul a rămas printre cele mai vândute mașini noi din Europa.

Astfel, în spatele lui Sandero și T-Roc se află Clio, Toyota Yaris, Hyundai Tucson, Toyota Yaris Cross, Dacia Duster, Opel/vauxhall Corsa și VW Golf. Cea mai mare creștere a fost înregistrată de Tucson, cu un salt de 27%, iar Duster a pierdut 16%.

Vânzările de mașini noi, în creștere cu 4,5% în august la nivel european

Dacia Sandero se află în producție în forma actuală din 2020. Sursă foto: Dacia

În ultima lună de vară, volumul vânzărilor de mașini noi s-a majorat cu 4,5%, dar această evoluție pozitivă nu a avut un impact asupra situației la nivelul primelor opt luni ale anului, deoarece vorbim în continuare de o stagnare față de situația din aceeași perioadă a anului anterior

Totuși, august este văzută în mod tradițional ca o lună cu vânzări slabe, iar trendul pozitiv pe care-l constatăm în acest an îl urmează pe cel din iulie, când vânzările au crescut cu 5,5% year-on-year. Astfel, dacă la borna primelor șapte luni creșterea față de primele șapte luni din 2024 era de doar +0,1%, acum aceasta s-a majorat puțin la +0,3% pe fondul rezultatelor din august. 

Este greu de crezut că niște salturi majore din ultimul trimestru vor putea produce o creștere de 1% pentru piața europeană la nivelul întregului an 2025 față de 2024. În prezent, vorbim de volume totale în perioada ianuarie - august de 8,7 milioane de unități.

Vânzările de mașini complet electrice au crescut cu 26% în august, precum și în primele opt luni. Totodată, vânzările de vehicule hibride cu tehnologie plug-in (PHEV) au crescut cu 56% în luna lui cuptor, respectiv cu 28% în anul curent.

Regulile mai stricte privind emisiile de CO2 pentru perioada 2025-2027 au dat un impuls mașinilor electrificate în acest an. Vânzările de vehicule hibride clasice (full-hybrid / HEV) au crescut cu 7,4% în august.

Cota de piață a vehiculelor electrice (BEV) a fost de 20%, cota de piață a vehiculelor hibride complete a fost de 12%, iar a vehiculelor hibride plug-in (PHEV) a fost de 10%. Producătorii auto au declarat că au nevoie ca cel puțin 20-25% din totalul mixului de vânzări să fie compus din modele pe baterii pentru a-și atinge obiectivele de emisii.

Creșterea popularității modelelor hibride și electrice reprezintă un semn bun și pentru chinezi, iar asta se vede pe cifre, constructorii din China dublându-și volumele totale de vânzări în august. Totuși, trebuie să reținem că toți pleacă de la 0, deci creșterile de peste 100-200-300% pot părea impresionante, dar vorbim de o bază insignifiantă.

Totuși, la nivelul lunii august, BYD a crescut cu 230% ceea ce a însemnat un total de aproape 10.500 de unități pe calculele parțiale ale Dataforce. MG a înregistrat o creștere de 46%, dar pe plus au fost și branduri EV europene: Cupra, +56%, iar Mini (doar cu EV-uri), +46%. 

Pe grupuri, producătorii auto chinezi au avut cele mai mari creșteri, Chery (mărcile Omoda și Jaecoo) crescând cu 471%, până la 7.094 de unități și BYD (cu +230%) conducând clasamentul. 

Cei mai prolifici constructori europeni, în materie de creșteri față de perioada de referință de anul trecut, au fost BMW, cu o creștere de 13%, Renault, cu o creștere de 8,5%, dar și Ford, cu o creștere de 4,9%. Ovalul Albastru a anunțat, nu demult, că va reintra până la finele deceniului în Europa cu modele compacte, potențial hatch-uri și berline mici, revenind asupra deciziei de a vinde exclusiv SUV-uri pe această piață. 

Personalizate pentru tine