Începi un job nou? Ce greșeli să nu faci chiar în primele săptămâni

Sursa foto: Shutterstock

Începi un job nou? Ce greșeli să nu faci chiar în primele săptămâni

Cuprins Articol:
Un loc de muncă nou vine cu noi orizonturi, căci schimbările aduc satisfacții, dar și noi zone de interes la nivel profesional. În primele zile la noul job întâlnești oameni noi, te adaptezi la un alt mediu, însă te poți confrunta totodată și cu provocări noi, care fie te pot ține pe loc, fie te pot duce către direcții care te îndepărtează de obiectivele tale. Iată ce greșeli nu ar trebui să faci în primele zile sau chiar săptămâni la job.

Adevărul este că nu trebuie să știi totul. Contează mai mult să ai mentalitatea și comportamentul potrivite. Un studiu realizat de Leadership IQ a arătat că 89% din eșecurile angajărilor se datorează unor atitudini nepotrivite, nu lipsei de competențe. Iată patru greșeli de evitat pentru o tranziție mai lină către noul job.

Nu negociezi suficient

O mentalitate comună atunci când începi un nou loc de muncă este să nu îți negociezi, de pildă, timpul dedicat sarcinilor pentru că mergi prea mult pe mentalitatea că e prea devreme să negociezi asta. Dar nu, chiar dacă ești la începutul jobului, este util să știi că poți solicita managerului mai mult timp la dispoziție pentru anumite sarcini. Ar fi o greșeală destul de mare și costisitoare să nu faci asta, pentru că dacă depășești deadline-urile chiar în prima lună de job, riști să pari neserios, notează forbes.com

Dacă amâni să ceri lucruri, vei pierde mulți bani și oportunitatea de a-ți construi credibilitatea de la început. Tot la nivel de negociere, e bine să nu îți fie teamă nici să aduci în discuție chestiuni legate de salariu, bonusuri, evaluările performanței și alte lucruri pentru care ai nevoie de clarificări.

De exemplu, dacă nu ai primit salariul dorit, nu te feri să ceri mai mult timp liber plătit suplimentar sau un program mai flexibil. Mulți angajați au impresia că pot face asta doar la interviul de angajare, însă odată angajat, multe chestiuni pot fi renegociate. Asta arată că ești un bun comunicator și că ești dedicat să ai o performanță cât mai mare pe jobul pe care tocmai te-ai angajat.

Nu te integrezi suficient și aștepți ca cei din jur să facă asta

Când spunem integrare, ne gândim adesea că este treaba celor de la HR (acolo unde există un departament) sau a managerului să ne ajute în acest sens. Însă nu ține doar de ei, ține și de noi să ne adaptăm, iar asta înseamnă inclusiv să pui întrebări și să ceri sfaturi, pentru că să fii nou într-o firmă nu înseamnă doar să taci și să asculți 100% din timp. Un proces de integrare reușit necesită participarea activă a noilor angajați.

E important ca oamenii să fie onești și proactivi, pentru că asta poate scuti timp pentru toată lumea. De asemenea, acest lucru arată dorință și inițiativă, așa că e important să fim curioși și implicați chiar din primele zile de la job.

Nu ești foarte atent/ă la părțile tehnice care par plictisitoare

Deși există multe lucruri la care te poți aștepta de la un nou loc de muncă, nu uita de aspectele mai puțin interesante, deseori văzute ca fiind plictisitoare pentru că sunt foarte tehnice. O parte dintre acestea au legătură și cu partea birocratică, unde sunt incluse și contractul de muncă, perioada de probă, prevederile privind concedierea și preavizul, clauzele de confidențialitate, acordurile de neconcurență sau zilele libere. Citește-le cu atenție, chiar dacă pot părea foarte plictisitoare sau tehnice. În final, este vorba despre drepturile și despre responsabilitățile tale, deci sunt importante. În acest mod poți preveni conflictele inutile care pot apărea între tine și manageri, dar și între colegi.

Nu lucrezi la lucrurile potrivite și nu mergi în direcția bună

Primele săptămâni sau luni sunt cruciale pentru a face o impresie bună la noul tău loc de muncă. Responsabilitățile tale vor crește, iar evaluările regulate îți vor arăta progresul sau lipsa acestuia. Așadar, petrece-ți timpul cu înțelepciune și conectează-te cu oamenii potriviți.

De exemplu, în loc să citești toate resursele disponibile sau să găsești designul perfect pentru o prezentare, vorbește mai mult cu managerul tău și cu persoanele cu care vei lucra. Implică-te din timp și cere mai multe detalii despre problemele echipei și despre cum poți contribui și tu la soluționarea lor. Acest tip de strategie te ajută să te poziționezi ca un membru de încredere al echipei.

În final, e important să știi că dobândirea unui nou loc de muncă este o mare victorie, mai ales pe această piață globală a muncii marcată de concedieri care se întâmplă la tot pasul. Acesta este și motivul pentru care nu vrei să îți irosești această șansă (cel puțin nu în economia actuală) de a face greșeli pe care le poți evita cu ușurință. Nu uita să fii proactiv, să înțelegi și aspectele tehnice, pentru că sunt importante, dar și să îți canalizezi energia pentru a contribui la binele echipei, în timp ce te dezvolți profesional.

Personalizate pentru tine