Honda o ia pe urmele rivalilor de la Toyota și susține, mai nou, că trecerea completă la mașini electrice nu mai reprezintă „ținta finală” în planul său de decarbonizare a gamei de modele. Astfel, producătorul crede că ar trebui luate în calcul o serie întreagă de tehnologii până în 2050, când trebuie atins acest obiectiv, scrie Motor1.
Care este strategia Honda pentru perioada următoare
Anul trecut, Honda anunța că va investi 10 trilioane de yeni (58,6 miliarde de euro) pentru electrificare. Această suma a fost, însă, tăiată cu 30% în urmă cu câteva luni și, mai recent, japonezii s-au răzgândit și legat de ținta lor de vânzări.
Astfel, dacă Honda spera anterior că va reuși ca 3 din 10 mașini vândute la nivel mondial până la finele deceniului să fie 100% electrice, acum, japonezii nu mai au o astfel de țintă, preferând mai degrabă să-și crească cota de piață pe segmentul hibridelor, la fel ca și Toyota.
Chiar și așa, Honda vrea în continuare să atingă neutralitatea din punctul de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050, dar și-a nuanțat viziunea, spunând că sunt mai multe metode prin care poate fi atins acest deziderat. Într-o discuție cu publicația Drive, Jay Joseph, CEO-ul Honda Australia, a explicat că sunt mai multe soluții pentru a reduce emisiile poluante la nivel de flote.
„Ceea ce vreau să clarific este că mașinile electrice nu mai reprezintă ținta finală. BEV-urile sunt o cale pentru a atinge neutralitatea climatică, dar nu neapărat singura soluție. Este clar că EV-urile vor continua să se îmbunătățească, dar ținta noastră este să fim neutri din punctul de vedere al emisiilor, nu este mașinile electrice”, a spus Joseph.
„Mașinile electrice sunt, în acest moment, cea mai evidentă cale către decarbonizare, dar ne-am dori ca și alte tehnologii să facă parte din soluție în viitor. De exemplu, am vrea ca și electricele cu pilă de combustie să fie utilizate, când infrastructura necesară va fi în picioare”, a adăugat șeful Honda Australia. În prezent, Honda dezvoltă în continuare mașini pe hidrogen, un exemplu fiind CR-V e:FCEV.
Acesta este un crossover cu tehnologie PHEV care oferă o baterie de 17,7 kWh care are o autonomie în modul pur electric de 46,6 kilometri. Toyota, Hyundai și BMW investesc la rândul lor în aceste mașini, dar la noi în țară niciuna nu este disponibilă, deoarece nu există nici puncte de alimentare pentru mașini pe hidrogen - fie cele de tip FCEV, fie cele cu motor termic, care utilizează hidrogen lichid în loc de benzină.
Lipsa infrastructurii frânează noile tehnologii
În timp ce chiar și în România există zeci de mii de puncte de încărcare pentru mașini electrice (peste 50.000, mai precis), punctele de încărcare pentru mașini pe hidrogen sunt o raritate. La nivel mondial, se pare că există doar 1.160 de astfel de puncte și, cum spuneam, niciunul nu se găsește în România.
Puținele prototipuri pe hidrogen care circulă în țară sunt încărcare la puncte private de alimentare, care nu sunt accesibile publicului larg. De aceea, într-o discuție mai veche, șefa Toyota România, Edit Târcolea, declara pentru Wall-Street.ro că ar putea să importe și modelul pe hidrogen, Mirai, dar nu ar avea sens din punct de vedere economic pentru că mașina nu poate fi alimentată.
De asemenea, nu există niciun punct de alimentare cu combustibil sintetic, așa numitul e-fuel sau benzină „verde”. Câțiva producători au investit în niște uzine de producție, cum este cea din Chile operată de Porsche, dar nu există o infrastructură globală de producție, distribuție și alimentare, chiar dacă această e-benzină este cu 80% mai „curată” decât cea provenită din surse fosile.