[FOTO] Înainte de Le Mans, Porsche a construit o mașină de curse cu care poți merge... la aprozar

Sursǎ foto: Porsche

Gallery Vezi Galeria (12)

[FOTO] Înainte de Le Mans, Porsche a construit o mașină de curse cu care poți merge... la aprozar

Cuprins Articol:

Porsche își iubește trecutul și, totodată, nu este niciodată prea timid pentru a se lăuda cu momentele sale de glorie în competiții. De aceea, înaintea ediției din acest an a cursei de 24 de ore de la Le Mans, constructorul german a făcut o versiune de stradă a prototipului 963, o mașină gândită de la zero pentru cursele de anduranță. Din păcate pentru noi, muritorii de rând, 963 RSP este unicat și, chiar dacă n-ar fi fost, prețul este absurd.

Cum a apărut singurul Porsche 963 cu numere de înmatriculare

Embed from Getty Images

Porsche concurează în Campionatul Mondial de Anduranță (FIA WEC), dar și în Campionatul American de Anduranță IMSA (IMSA Weathertech Sportscar Championship) la categoria supremă, cea dedicată prototipurilor de specificație „Hypercar”. În ambele serii, Porsche folosește modelul 963, un prototip dezvoltat pe baza unui șasiu Multimatic, conform reglementărilor LMDh.

Plecând de la această platformă, în urmă cu ceva timp, șefii Porsche Motorsport North-America, dar și cei ai echipei Penske, organizația care derulează programul din anduranță al germanilor, au discutat despre posibilitatea construirii unei versiuni de stradă a lui 963. La origini, când regulamentul „Hypercar” a fost prezentat, FIA și ACO, organizatorii cursei de la Le Mans, și-au dorit ca fiecare mașină să aibă o versiune de stradă derivată (n.r. În poza de mai jos, Penske - cel din dreapta - apare alături de pilotul american Augie Pabst - în stânga - și Zora Duntov, creatorul Chevrolet-ului Corvette).

Embed from Getty Images

Toyota a răspuns, inițial, provocării, dar varianta „de stradă” a prototipului GR010, a fost anulat, fiindcă regulamentul competițional nu-i mai obliga pe constructori să dezvolte și o mașină de stradă. Recent, americanii de la Glickenhaus, care au părăsit competiția după ce au rămas fără fonduri, au dezvoltat totuși o versiune înmatriculabilă a prototipului lor cu care au terminat pe podium la Le Mans. Cu 1.000 de cai putere și un preț de 2,5 milioane de dolari, mașina este cu adevărat specială, dar Porsche a mers mai departe.

Dezvoltat pentru a-i aduce un omagiu lui Roger Penske, fondatorul și președintele Penske Racing, 963 RSP poartă inițialele celui poreclit „The Captain” chiar în nume. Înainte de a se retrage din competiții pentru a pune bazele echipei care-i poartă și astăzi numele, Roger Penske a fost un pilot de mașini sport talentat, cu realizări pe circuitele americane, dar și cu două participări în Mari Premii de F1.

Embed from Getty Images

Totodată, RP a concurat și la Le Mans, dar și în alte curse de anduranță, inclusiv cu mașini Porsche. El și-a încheiat cariera activă în 1964, la bordul prototipurilor Chaparral-Chevrolet dezvoltate de Jim Hall, un magnat texan al petrolului (n.r. În poza de mai sus, Penske concura în Nassau, Bahamas, cu Chaparral 2). Doi ani mai târziu, în 1966, începea povestea Penske Racing, prima cursă pentru echipa nou-formată fiind cea de 24 de ore de la Daytona, aflată la prima ediție. În acea întrecere de anduranță, în ciuda unui accident serios, Chevrolet-ul Corvette al lui Penske s-a impus la categoria sa, ca un semn pentru ce avea să vină în materie de succese pentru Penske.

Dar 963 RSP nu este doar despre Roger Penske, mașina având un ADN legat de o altă legendă a mărcii Porsche, respsectiv modelul 917. Acesta din urmă, proiectat de Ferdinand Piech, fostul președinte al Volkswagen, a adus primele două victorii pe care Porsche le-a înregistrat la Le Mans (în clasamentul general) și, la câțiva ani după ce a fost retras din Campionatul Mondial, un client special a cerut o versiune de stradă. Acela este înaintașul lui 963 RSP.

Ce modificări s-au făcut mașinii de curse pentru a putea fi condusă prin Franța

Porsche și-a dorit ca o variantă stradală a lui 963 să fie cât mai apropiată posibil de mașina de curse care va concura, chiar weekend-ul viitor, în cursa de la Le Mans. Totuși, pentru a trece ITP-ul francez, au trebuit executate o serie de modificări.

În primul rând, la nivelul caroseriei, au fost adăugate guri de aer pe aripi, au fost eliminate niște elemente de carbon de la aripa spate, în timp ce o siglă Porsche a fost adăugată pe nas. Mașina a primit și prinderi pentru plăcuțele de înmatriculare, iar niște balamale și prinderi la aripi au fost modificate. În plus, acesta este primul Porsche 963 care a fost vopsit, culoarea exterioară fiind „Martini Silver”, aceeași nuanță de pe Porsche-le 917 de stradă al Contelui Rossi (despre acesta vom vorbi mai târziu).

La interior, modificările continuă, Porsche îmbrăcând cockpit-ul într-o combinație de piele bej și Alcantara și, în plus, inginerii au dezvoltat și un cupholder produs la o imprimantă 3D de înaltă calitate. El poate fi scos dacă îl încurcă pe șofer. Pe partea tehnică, mașina a fost modificată pentru a fi mai prietenoasă cu drumurile.

Concret, garda la sol a fost mărită atât cât permite șasiul, iar suspensia adaptivă a fost setată pe cea mai „moale” poziție, pentru a absorbi cât mai bine șocurile. De asemenea, sistemul electric a fost modificat pentru a putea să facă față semnalizărilor, dar și farurilor de stradă, cu fază lungă și fază scurtă. Un claxon a fost de asemenea montat, iar anvelopele folosite sunt tot de curse, dar pot fi utilizate pe șosea, deoarece vorbim de compoziția de asfalt ud oferită de Michelin, deci nu sunt slick-uri.

La motor, livrarea puterii a fost alterată, MGU-H-ul (motor-generator unit hybrid) fiind remapat pentru a da puterea mai liniar și mai fin. Poate cea mai grea sarcină a fost modificarea sistemului de alimentare, deoarece mașina nu fusese proiectată să meargă cu benzină de la pompă, ci cu benzină de competiție cu cifră octanică mare.

Conform reprezentanților mărcii, mașina va fi expusă pe durata weekend-ului de la Le Mans și, ulterior, va putea fi văzută urcând pe dealul de la Goodwood, în iulie, în cadrul Goodwood Festival of Speed. Tot acolo va fi prezent și Porsche-le 917 care a inspirat această creație. După aceea, curioșii vor putea vedea mașina în Muzeul Porsche, cel puțin o vreme. Constructorul german a confirmat, totodată, că 963 RSP va rămâne unicat, iar asta deși ar fi probabil bogați gata să pună pe masă peste 3 milioane de euro pentru a avea unul.

Care este povestea singurului 917 făcut să meargă pe șosea și de ce avea numere de Statele Unite

Contele Rossi și mașina sa specială. Sursă foto: Porsche

La jumătatea aniilor '60, sponsorii nu se prea înghesuiau să pompeze bani în motorsport, din contră. Chiar și marile echipe de uzină aveau exclusiv parteneri tehnici, adică furnizori de componente necesare pentru a merge la curse. „Moda” atragerii unor nume din retail, afaceri, tutun sau alte industrii către sportul auto a fost lansată, în bună măsură, de echipa Lotus, dar ei n-au fost singurii.

În timp ce oamenii lui Colin Chapman se lăudau, în 1968, cu primul contract de sponsorizare cu o companie producătoare de tutun (Imperial Tobacco, prin brand-ul Gold Leaf) din istoria F1, în alte colțuri ale sportului, alte nume importante apăreau pe firmament.

Hans-Dieter Dechent, un pilot semi-profesionist din Germania, intrase în lumea curselor mulțumită averii familiei, care opera unul dintre cei mai mari dealeri Opel de la acea vreme. Acesta și-a făcut debutul la începutul aniilor '60 și, ulterior, a fost cooptat de Robert Huhn pentru a concura sub umbrela echipei Scuderia Lufthansa, care avea ca partener principal cunoscuta companie aeriană.

Embed from Getty Images

Dechent l-a ajutat cu sume importante de bani pe Huhn, devenind partener în management-ul echipei în a doua jumătate a aniilor '60, o activitate care l-a inspirat să-și lanseze propria echipă. Astfel, el a reușit să-și atragă propriul sponsor, pe producătorul italian de băuturi spirtoase Martini & Rossi.

Folosindu-se de legăturile pe care le avea cu departamentul de curse al Porsche, construite de când colabora cu Scuderia Lufthansa, Dechent a cumpărat mai multe mașini ale producătorului german pentru a le înscrie în competiții sub numele noii sale echipe, International Martini Racing Team. Formația a debutat în 1969, deși numele Martini a fost folosit oficial pe fișele de înscrieri abia din 1970. În primul sezon, mașinile erau înscrise sub echipa „German B.G. Racing Team”.

Din 1970, echipa Martini a început să atragă piloți de curse oficiali ai Porsche, care au concurat cu modelele Porsche 908/2 ale echipei lui Dechent. Mai apoi, cu ocazia cursei de la Le Mans, Piech i-a sugerat lui Dechent să achiziționeze și un 917, pentru a-l folosi pe lângă prototipurile 908/2 cu coadă lungă de clasă inferioară.

Embed from Getty Images

Dechent a acceptat și a primit unul dintre clee doar două 917 LH (langheck - coadă lungă) înscrise în ediția din 1970 a cursei de 24 de ore de la Le Mans - o ediție celebră deoarece a fost ecranizată în pelicula „Le Mans” cu Steve McQueen în rolul principal. Mașina echipei Martini este la rândul ei faimoasă deoarece a primit un livery hipnotic, în tonuri de mov și verde. Inițial, în antrenamente, mașina a rulat doar cu motivul vizual verde, culoarea mov fiind adăugată chiar înainte de curse, cu aportul a „3.000 de cutii de vopsea”, conform lui Dechent.

În timp ce Porsche-le 908/2 al echipei a terminat pe locul al doilea (cu un anume Helmut Marko la comenzi), 917-le s-a descurcat chiar mai bine, obținând locul secund cu Gerard Larrousse și Willi Kauhsen. Aceste rezultate i-au încurajat pe cei de la Martini care și-au continuat implicarea în sport, iar devotamentul lor a fost răsplătit în stil mare în 1971.

Mai întâi, la Sebring, în martie, Gerard Larrousse și Vic Elford au obținut victoria în cursa de 12 ore, învingând atât uzina Ferrari, cât și echipa lui John Wyer, desemnată ca fiind cea „oficială” a mărcii Porsche. Ulterior, în iunie, a sosit și momentul de grație al formației Martini: Gijns van Lennep și Helmut Marko s-au impus, într-o manieră dezarmantă, în cursa de 24 de ore de la Le Mans, înregistrând și un record de viteză și distanță care nu a fost bătut vreme de decenii (!).

Embed from Getty Images

La finele lui 1971, regulamentul din Campionatul Mondial de Anduranță s-a schimbat, iar 917-le a fost scos la pensie, fiind utilizat în variante chiar mai extreme doar în curse scurte, din Can-Am și Interserie, unde același Dechent a devenit promotor/organizator. Totuși, în doar doi ani, mașina impresionase pe multă lume, inclusiv pe Gregorio Rossi di Montelera, moștenitorul imperiului Martini și cel cu care Dechent a bătut palma pentru a aduce numele celebrului vermut în lumea motorsportului pentru prima dată.

Astfel, la câțiva ani după victoria de la Le Mans, în 1974, Contele Rossi s-a deplasat la Stuttgart pentru a discuta ceva foarte important cu departamentul de competiții al mărcii germane. Pe scurt, Rossi își dorea să aibă un 917 al lui, dar nu pentru a-l scoate pe circuit, ci pentru a-l conduce pe stradă.

Porsche a scos din „tolba” sa chiar o mașină care fusese utilizată, anterior, de echipa Martini, respectiv șasiul #30. Acesta a concurat doar o singură dată, în cursa de 1.000 de kilometri de la Zeltweg (Red Bull Ring-ul de astăzi) din 1971. Pentru acea întrecere, uzina montase pe mașină un soi de ABS rudimentar, pentru a testa viabilitatea ideii. Deși mașina a abandonat, în urma unei pene de cauciuc, Porsche a continuat să execute teste cu sistemul de limitare a blocării roților pe respectivul șasiu în 1972. Mai apoi, mașina a fost reparată și parcată.

Porsche-le 917 a mers fără probleme din Stuttgart până la Paris. Sursă foto: Porsche

Pentru a o pregăti să meargă pe străzi, o echipă mică din cadrul departamentului de curse a modificat șasiul #30, atât la interior, cât și la exterior. Printre altele, mecanicii de la Porsche au montat semnalizatoare, oglinzi retrovizoare mai mari, dar și un claxon și niște stopuri mai mari. În plus, mașina a primit un interior ceva mai primitor, iar noi tobe de eșapament au fost construite pentru a micșora sunetul asurzitor al motorului boxer cu 12 cilindri.

În ciuda tuturor eforturilor, nicio țară europeană nu a fost de acord, se spune, să permită înregistrarea mașinii. Germani, stricți cum îi știm, nici nu au stat pe gânduri înainte de a-l refuza pe Conte, în timp ce francezii și-ar fi dorit ca mașina să treacă printr-un test de impact, iar italienii, bonomi în mod uzual, au refuzat la rândul lor. Cu ajutorul unei gimnastici mentale avansate, Porsche a reușit să înregistreze mașina în statul american Alabama, dar cu o condiție. Reprezentanții locali l-au făcut pe Conte să promită că nu se va apropia vreodată de Alabama cu 917-le său argintiu.

Zis și făcut: la finele lui aprilie 1975, mașina a fost gata și a bifat și prima sa „plimbare”, cu numere de Alabama: de la Stuttgart-Zuffenhausen la Paris, vreo 600 de kilometri onești, de „rodaj”. După acest galop de sănătate, Contele Rossi și-a dat seama că interiorul era, în continuare, prea auster și a decis să comande un interior cu piele bej de la casa Hermes, care a supraviețuit în cockpit până astăzi.

Mașina a fost restaurată recent, dar încă are vopseaua originală. Sursă foto: Porsche

Fiind îndrăgostit de mașină, Contele Rossi a păstrat-o până la moartea sa, în 2003. O bună parte din această perioadă, 917-le a fost, fără doar și poate, cea mai rapidă mașină de stradă din lume, dacă ne gândim că, la Le Mans, mașina putea prinde 370 km/h în linie dreaptă, accelerând de la 0 la 100 km/h în sub 3 secunde grație celor 600 de cai putere de la motorul de 4,5 litri cu 12 cilindri.

În prezent, mașina este deținută de un colecționar din Anglia și, ca atare, poartă numere britanice și poate fi în continuare condusă pe drumurile publice. Ca parte a lansării lui 963 RSP, Porsche a împrumutat și sursa sa de inspirație pentru un video promoțional în care 917-le a fost condus de Emmanuel Collard, fost pilot de uzină Porsche, iar 963-ul a fost încredințat lui Timo Bernhard, de asemenea un fost pilot al uzine și, totodată, omul care deține recordul pe Nurburgring-Nordschleife.

Personalizate pentru tine