Tesla a lansat un serviciu-pilot de taxiuri fără șofer în orașul Austin din Texas. Acesta este doar primul pas din planul lui Elon Musk de a înlocui taxiurile tradiționale cu vehicule robotizate care se conduc singure, producătorul american de mașini electrice dezvoltând în acest sens și un model dedicat, Tesla Robotaxi.
Primele taxiuri fără șofer, pregătite pentru oameni de afaceri și influenceri
Încă de la începutul acestei luni, CEO-ul Tesla a anunțat că va pune în circulație primele mașini Tesla fără șofer care vor funcționa în regim de taxi, într-unul dintre cele mai mari orașe din Texas. Locația nu a fost aleasă la întâmplare, Austin fiind și „casa” constructorului de mașini electrice, după ce Musk a decis mutarea sediului din California.
Serviciul a efectuat primele curse în data de 22 iunie, primele 12 Tesla Model Y echipate cu toate sistemele necesare pentru a merge singure fiind folosite de influenceri și de oameni de afaceri. Conform celor care au fost invitați să participe la lansarea serviciului, cursele s-au desfășurat fără probleme.
După lansare, Elon Musk a scris pe platforma X că la acest proiect se lucrează de un deceniu. În trecut, cel ma bogat om al lumii declara că transformarea Tesla dintr-un simplu producător auto, într-o companie de tehnologie și de dezvoltare a inteligenței artificiale îi va crește exponențial valoarea. În prezent, Tesla are o capitalizare de piață ce se învârte în jurul cifrei de 1 trilion de dolari, fiind mai valoroasă decât următorii 10 producători auto la un loc.
Prețul unei curse cu Tesla fără șofer, o glumă
Built different https://t.co/wm1MfvEuFs
— Tesla AI (@Tesla_AI) June 23, 2025
După ce, în ultimele luni, mașinile Tesla fără șofer i-au transportat doar pe angajații companiei, primele curse pregătite pentru cei invitați la lansare au avut un preț simbolic. Concret, influencerii invitați au auvt de plătit doar 4,20 dolari pentru a fi transportați de cele câteva Tesla Model Y fără șofer, scrie Automotive News.
Prețul face referire la „420”, o referință la care Elon Musk face apel adesea, având legătură cu consumul de droguri. Cursele din ziua de lansare au fost scurte, desfășurându-se în cadrul unei zone specifice din Austin. În schimb, mașinile companiei rivale Waymo - care utilizează mașini autonome de mai mult timp - rulează în mai multe orașe din Statele Unite, nu doar în Austin.
Deși niciuna dintre mașinile Tesla nu aveau un șofer la volan, la bord exista un sistem de siguranță, dar participanții spun că mașinile nu erau controlate de la distanță, ci se conduceau singure folosindu-se de sistemele de la bord bazate pe camere. În trecut, Elon Musk a refuzat să dezvolte sisteme bazate pe senzori, cum fac alte companii care investesc în soluții de șofat autonom, spunând că aparatura de filmat cu camere este mai eficientă pentru mașinile fără șofer.
În prezent, taxiurile fără șofer Tesla operează într-o zonă din sudul Austin-ului, pe o suprafață de circa 20-30 de kilometri pătrați, mult mai mică decât raza de operare a mașinilor Waymo, care circulă prin Austin din luna martie. În viitor, taxiuri Tesla fără șofer vor circula și în orașe precum San Antonio, San Francisco sau Los Angeles, în timp ce Waymo operează deja în cinci orașe și are planuri de extindere nu doar în State (Miami), ci și în alte țări, testând deja în Tokyo.
Nu este clar când va începe Tesla să ofere curse cu taxiuri fără șofer și pentru publicul larg, dar Musk a declarat că mașinile pot fi folosite în „orice oraș în care se primește aprobare”. În Texas, guvernatorul Greg Abbott a semnat recent o nouă lege care cere companiilor care oferă servicii de ride-hailing cu mașini autonome să obțină un permis special de la autoritățile statale pentru a folosi mașinile pe drumurile publice. Această lege intră în vigoare de la 1 septembrie.